• molly50

Nygift och otrogen

Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-19 18:11:04 följande:
    Det borde han verkligen. Det var fegt och egoistiskt att istället söka sig till henne och knulla henne. Det tror jag också... men eftersom jag inte upplevde något problem i vårt förhållande så var ju bollen hos honom att ta upp det.
    Ja,precis. Du kan ju inte hjälpa till att lösa ev problem om han inte säger något om det.
    Så ja,bollen låg hos honom.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-19 18:12:23 följande:
    Nej ett år är ingenting i det stora hela men samtidigt är kanske det år vi har bakom oss det allra tuffaste året i den här processen.
    Ja,så kan det säkert vara. Men det kan koma svackor igen när du känner dig nere och börjar älta igen. Det ska du komma ihåg. Och han med,för den delen.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-23 19:55:38 följande:
    Ja det gjorde hon. Precis som jag, vår dotter och framförallt flera av hans vänner fanns där. Där och då visste han ju inte att hans känslor var bekräftade, att något skulle hända.

Nu tror jag du missförstod mig. Vi har aldrig haft ?mycket? sex, inte ens i början av vårt förhållande. Jag är inte så sexuell av mig och då klart förändrade det av ett barn. Så vi slutade inte ha sex när han träffade henne...

Men under perioden med henne hade vi ju sex, vi försökte ju bli gravida. Och han avslutade ju med henne just pga den anledningen. Så nej han valde inte henne, tvärtom.
    Du skriver att han avslutade med sin älskarinna för att ni försökte få barn.
    Om ni inte hade gjort det,tror du att han hade fortsatt med henne då?
    Med tanke på att du skriver att det var anledningen till att han avslutade med henne.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-23 19:49:08 följande:
    Jag hoppas min dotter får se att det går att ta sig igenom tuffa perioder och bli starkare av det, är det så fel?

Jag tycker inte det är fel. Absolut inte.
    Men jag tycker inte heller att man ska lära sina barn att förlåta vad som helst och låta sig bli behandlad som en dörrmatta.
    Men det tror och hoppas jag att du inte gör.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-25 08:47:51 följande:
    Ja jag har funderat mycket på det eftersom det både känts utlämnande och förnedrande. Samtidigt går det inte ihop med den man jag är gift med eftersom han aldrig pratar illa om någon, inte ens kvinnan han var med som han ändå idag tycker väldigt illa om. Jag vet ju att han sagt saker, vissa saker kan hon inte bara chansat sig till. däremot vet jag inte hur han sagt saker - om hon vrider på det för att få det att låta elakt och taget ur sitt sammanhang. Han påstår att han aldrig sagt saker på ett elakt sätt utan mer samtalat om mig på ett snällt sätt. Att jag ex inte har körkort har hon hävdat att han sagt på ett nedvärderande sätt medan han hävdar att han bara i ett samtal sagt att det är han som kollar på ny bil eftersom jag inte har körkort. Men jag vet inte... jag förstår inte vad han skulle tjänat på att pratat nedvärderande om mig men jag förstår hennes motiv med att säga att han gjort det - att jag ska lämna honom så han blir ensam.
    Fast,å andra sidan,tror du at han har sagt hela sanningen till dig?
    Det är ju rätt vanligt att otrogna män talar illa om sina fruar/flickvänner till sin älskarinna för att få ligga.
    Sen var säkert hennes motiv att berätta det för dig ett desperat försök att få dig att lämna honom.
    Men han har kanske inte heller varit helt ärlig mot dig om det där?
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-25 08:51:19 följande:
    Jag tror det fanns flera anledningar att han bröt med henne men att vara otrogen och samtidigt försöka få barn var nog en av dem. Hade vi inte varit nygifta och försökte bli gravida kanske han fortsatt lite till, omständigheterna spelar ju roll.

Nej jag är ingen dörrmatta vad folk än tror. Han har fått lida för vad han gjort men det finns mer konsekvenser än att lämna. Nu när vi börjat berätta för våra närmsta så förstår alla och alla håller med om att det i praktiken inte bara är att lämna. Att allt inte är svartvitt.
    Ja,det är just det jag tänkte på.
    Om ni inte hade varit nygifta och försökt få barn så hade han kanske fortsatt träffa henne och rent av lämnat dig?
    Det kan kanske vara värt att ha det i åtanke.

Nej,det tror inte jag heller att du är.
    Men du skyddade ju din man ganska länge innan ni började våga berätta för era närstående.
    Som om du var rädd för att de skulle råda dig att lämna.
    Men det är bra att ni har berättat så att du kan få stöd om du hamnar i en svacka.
    Och i och med att din man gått med på att berätta så visar han ju faktiskt också ånger över det han har gjort.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-26 21:25:05 följande:
    Nej det tror jag inte, sen tror jag inte han och hon delar samma sanning. De minns allt olika. Allt blandat tillsammans gör det så klart så obeskrivligt hävla ont. Att han kunde anförtro sig till henne, skratta med henne, att han kollat nyfiket på henne, rört henne - både vänskapligt och kärleksfullt, att han blivit kåt på henne, varit i henne, kysst henne, lyssnat på henne, berömt henne. Allt det kommer alltid göra ont! Men i vårt förhållande är han så mycket mer än så... han är mer än hans svek.
    Precis. 
    Men ska du/ni kunna komma vidare så ska du nog inte fokusera så mycket på vad som har sagts eller inte utan mer på hur han beter sig nu.
    Men jag förstår att allt det här känns jobbigt för dig.
    Och det är bra att ni har berättat för flera så du har stöd om du behöver det.
    För du kan komma att hamna i svackor igen.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-27 19:42:59 följande:
    Jag räknar med att både han och jag kommer falla in i svackor igen. Tvivla och vara ledsna... det är ju en lång process. Kanske lever jag i lite falsk trygghet nu när vi gett det ett nytt försök. Vi har bestämt att börja kolla nytt boende för att få en nystart och det känns befriande.

Våra nära har varit väldigt stöttande och rationella - åt båda håll. Det känns skönt att han inte blev dömd.
    Ja,det är nog bra om ni är beredda på det. Kanske framförallt han.
    Det är han som måste kämpa för att du ska få tillbaka din tillit igen.
    Och då får han räkna med ältande och att han får vara helt transparent med vad han gör ett tag framöver.

Det låter bra.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-28 09:53:02 följande:
    Jag måste vara beredd på honom också. Bara för han gjort fel betyder det inte att han inte mått och mår dåligt. Finns jag inte där då kommer det bli sämre igen.

Och jag kan inte älta livet ut, det är inte hälsosamt för någon av oss. Vi måste börja se framåt och glömma det förgångna om vi ens ska ha en chans. Jag behöver heller inte veta allt han gör - går han till en vän och tar en öl litar jag på det och måste inte dubbelkolla och det ser jag som ett gott tecken.
    Han kan säkert också behöva stöd.
    Men att han mår dåligt,det har han förtjänat.
    Och får då också ta att du mår dåligt och ältar ibland.

Jag säger inte att du ska älta för resten av ditt liv.
    Men att det kan dyka upp då och då är inte så konstigt.
    T ex om han går på gymmet eller på fest med kollegerna.
    Något som kan tänkas påminna om älskarinnan.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-06 23:47:31 följande:
    Jag har väldigt öppna ögon, jag har levt i den här mardrömmen i över ett år. Men äntligen går det framåt och jag börjar kunna lägga det värsta bakom mig och har fattat beslutet att jag tror på oss och vår framtid, det är menat att det ska vara vi. Jag tror verkligen det. Han säger inte bara saker, han lyssnar, stöttar - ja allt för vi ska bli starkare av det här och det kommer vi att bli. Jag litar på min magkänsla.

Och du har fel - i vårt förhållande är det oftast jag som varit egoistisk och jag som prioriterats. Det är han som kämpat för oss redan innan otroheten. & detta är inget jag skriver för att jag är hunsad och naiv utan för att det var så. Jag har inte erkänt det för honom och det tänker jag inte heller göra. Jag har tidigare satt mina behov före honom utan att han förtjänat det. Nu däremot förtjänar han att mina behov sätts före honom. Jag har precis plöjt träden ?är MIN man otrogen?? Och där stöttar flera hennes beslut att stanna och kämpa, tråkigt att tonen varit så annorlunda här när hennes mans otrohet varit waaay värre.

Och på måndag skriver vi på papper till en ny bostad, något både han och jag ser som en viktig nystart.
    Bara av nyfikenhet. Om han skulle vara otrogen igen,hur ska du göra då?
    Förlåter du honom igen då eller lämnar du då?

För övrigt så håller jag med dig om att otroheten i tråden "Är min man otrogen" är mycket värre än det din man har gjort.
    Även om din mans otrohet absolut inte heller är ok.
    Jag tror att det faktum att han hade den andra kvinnan i tankarna på er bröllopsdag gör att många reagerar starkt.
    Och att han gjorde henne gravid när ni försökte få barn.
    För mig hade det varit väldigt svårt att förlåta.
    Men du känner din man bäst och du vet om det är värt att ge honom en andra chans.
    Bara du inte låter dig trampas på igen.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-07 16:04:27 följande:
    Nej aldrig. Han får en chans nu och den är en chans till under hela vår livstid. Minsta lilla snedsteg så är vårt förhållande. Vi båda hårfin i vårt förhållande igen på de premisserna och jag tror vi kommer lyckas. Det känns bra och jag börjar få en framtidstro igen, tänker på annat än otroheten och henne. Jag tror absolut vi kan bli lyckliga igen, rentav lyckligare, annars hade jag inte gett det ett försök till.

Nej min mans otrohet är äcklig, både mot mig, älskarinnan och vår dotter. Att han fattar tycke för henne Och hade kontakt med henne under vår bröllopsdag är sjukt, det håller jag med om. Hans förklaring är (typ) att han så klart förstod att det var något mellan dem då, hon gjorde honom glad (men det gjorde ju jag också) och att han på vår bröllopsdag aldrig någonsin trodde att han vevorna senare skulle kunna göra ett sånt grovt övertramp. Att hon blev gravid är inte mitt problem och inget jag tänker på. Sexet är mitt problem. Hade hon behållt barnet hade det så klart varit annorlunda och jag hade lämnat honom.

Gör han mig minsta lilla illa igen är han körd men jag tror på oss som team och att hon in i det längsta inte lät oss vara har antagligen hjälpt snarare än stjälpt oss.
    Ok. Jag hoppas du kan hålla fast vid det,i så fall.

Jag tycker du är stark som överhuvudtaget klarar detta.
    Jag hade,som sagt,aldrig kunnat förlåta det.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-07 20:01:36 följande:
    Skulle han mot all förmodan göra något liknande igen finns det inget annat alternativ än att lämna honom och det vet han. Jag är dock helt säker på att det inte sker.

Tack snälla. Jag vet inte heller om jag kan förlåta, det får tiden utvisa. Nu ger jag honom en chans att laga det han förstört.
    Helt säker kan man nog aldrig vara. Men så säker man kan bli.
    Det lärde jag mig av mitt förra förhållande och mitt nuvarande.
    Jag trodde aldrig att mitt ex skulle vara otrogen,men det var han.
    Med min nuvarande så är jag så säker jag kan bli på att han inte är det eller kommer att vara.

Ja,du får väl ta det som det kommer och vara på din vakt,helt enkelt.
Svar på tråden Nygift och otrogen