Inlägg från: Anonym (Stinsson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stinsson)

Nygift och otrogen

Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-28 17:35:10 följande:
    Jag tycker ett år är lång tid att ge någon som sårat mig. Det gör så ont när du skriver om ? allt fint vi har framför oss?. För ett år tog jag det fina för givna, längtade. En framtid med honom var självklar. Jag räknade dagar till att få gifta mig med honom. Att prata barnnamn med honom, drömhus och semestermål. Han krossade mig när jag fick reda på det. Kanske var hans drömmar samma som mina men under en period var dom inte lika viktiga. Han tog mig för given. Min kärlek var inte nog.

Vi klarar också motgångar tillsammans men jag vet inte om detta är en motgång. Detta är ett svek. Det är som om den viktigaste personen i mitt liv stampat på mitt hjärta. Han är helt plötsligt två olika personer. Vi kanske kan gå vidare men det kommer aldrig bli detsamma. Eller kommer det det?
    1 år är väl tecken på att ni är en bit på väg att lösa det? det kan ju inte vara likadant som första månaden utan ni har väl tagit er framåt just för att ni älskar varandra. din kärlek var visst nog det var ju han som gjorde fel men ett sådant fel kan ju vara det som slutar få er att ta er för givna. Han har väl sagt att han vill ha ett barn till med dig så barnnamn kan ju bli relevant.. Han gifte sig ju med dig, han älskar ju dig.

Sveket blir vad du gör det till.. som du skriver är han den viktigaste personen i ditt liv, är du villig att ge upp det för ETT svek? Nej det kommer inte bli det samma, det kan mycket väl bli bättre. 
  • Anonym (Stinsson)

Det är lätt att döma om en inte varit i situationen själv. Hade jag inte varit gravid hade jag kanske lämnat min man då och just därför är jag glad att jag var gravid och vågade satsa. Vi köpte vårt drömhus 6 månader efter hans otrohet där vi bor än idag. Jag födde hans barn 8 månader efter hans otrohet. Det var ett steg i att gå vidare, lämna det förgångna. Att jag fortsatte men min man är det bästa beslutet jag tagit. Ingen kan göra mig så lycklig som han och jag tror att man ibland går på gropar som testar en. Hans otrohet vittnade om hans svaga sidor men också hans känsliga sidor, vi började prata mer, kom varandra  närmre. Vårt förhållande blev finare av hans otrohet på något sätt.

Och nej, jag är inte ett troll. Jag bor i en förort till Göteborg med volvo, villa och två små barn. Väldigt lycklig. 

• Anonym (Stinsson)
    Juicebaren skrev 2020-03-07 16:34:18 följande:
    Haha! ?Att min man knullade en annan vittnar om hans känsliga sidor? ASG. ?Vårt förhållande blev finare av hans otrohet?. Vad bra!! Då är det ju fritt fram för honom att fortsätta då mao, eftersom det var så himla underbart och bara gjort allt SÅ perfekt. Shit vad patetiskt! Dör. Hoppas innerligt att du är ett troll. (Uppenbart trollande. Men bra försök! :)
    Så jag måste vara ett troll för att jag inte håller med dig i din syn på otrohet? Om du läser på lite kan du läsa att flera par som drabbats av otrohet faktiskt håller ihop och många vittnar om att otroheten stärkte deras förhållande. Det är inte fritt fram att göra det igen men vi har valt att gå vidare och lägga det bakom oss. Min man vet väl om sitt misstag och ångrar det men har sedan dess visat sin kärlek för mig dagligen. Att köpa hus och få barn var det rätta för oss för det hjälpte oss att gå vidare. I det verkliga livet är det inte bara att lämna sitt liv för ett fel, du stannar och kämpar för den du älskar. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-08 13:16:33 följande:
    Om du nu inte är ett troll så beundrar jag din inställning men tycker du verkar ta väldigt lätt på det. Kände du fig inte sårad? Jag resonerar som dig om att lämna det förgångna men är rädd att det är att fly och att tiden sedan kommer ikapp. Men sen är det ju som du skriver, att älska någon så starkt och vilja ha en otrohet. Och jag förstår vad du menar med att det blir ?bättre?. Det du beskriver har jag läst flera uttryckt som förlåtit otrohet...
    Tack. tänk på att det är väldigt få människor ifrån den svenska befolkningen som faktiskt svarat dig. 10-20 personers åsikter kan inte spela så stor roll.. Jo jag var otröstlig ett tag, undrade vad jag gjort fel osv. tills jag insåg att det inte handlade om mig utan min man. Vi pratade om det och det han kände var jobbigt då (för lite närhet/sex) ser annorlunda ut idag. Vill man försöka rädda sitt förhållande måste man vaa lyhörd för hans känslor också även om han sårat dig. Fokusera på din lycka, den värsta tiden har varit, din man vill vara med dig. Nu är det upp till dig. Älskar ni varandra så kan ni bli lyckliga igen. 
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-08 17:30:54 följande:
    Det borde väl även gälla den som är otrogen,i så fall.
    Att välja att vara otrogen istället för att försöka lösa problemen är inte vad jag kallar att stanna kvar och kämpa för den man älskar.
    Vi lever i förhoppningsvis 70-80 år, att ett misstags begås i ett långt förhållande är väl mänskligt? Ger man upp allt för det har man en naiv syn på kärlek.  Det är hur man väljer att gå vidare från otroheten som är kampen sen tycker jag ju inte att otrohet är okej någonstans men det måste verkligen inte vara slutet. 
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-09 14:38:24 följande:
    Om det verkligen bara är ett misstag,så ja absolut,då kan jag hålla med dig.
    Men som i TS fall så tycker jag det är lite mer än ett misstag.
    Han hade den andra kvinnan i tankarna på deras bröllopsdag och planerade att träffa henne.
    Sen låg han med den andra kvinnan flera gånger och gjorde henne dessutom gravid.
    Det tycker jag är lite värre än ett misstag.
    Om man anser att man har problem i förhållandet så försöker man lösa dem istället för att vara otrogen.
    Det är också ett sätt att kämpa för förhållandet.
    Men i det stora hela rör det sig om en otrohet med samma kvinna, inte att han hoppat runt till flera. Har hon nu eliminerats från deras liv är den perioden över. Många här verkar ha hängt upp sig på att dem var nygifta men jag tycker inte det spelar någon roll. Min make var otrogen när vi precis gift oss men det var inget avgörande (kanske mer än att jag ännu mer ville kämpa). Maken ska väl ändå vara lika förälskad i sin fru alla dagar inte bara kopplat till ett bröllop? Nu blev inte min mans älskarinna gravid men jag förstår inte storheten i det heller. Det var ju sexet som var det dåliga, han fick utlösning i henne oavsett om hon blivit gravid eller inte. Alltså är själva sexet sveket inte graviditeten.. hade älskarinnan fått barnet hade ju familjesituationen ändrats och då hade den frågan varit viktig. 
  • Anonym (Stinsson)
    Sandrasöt88 skrev 2020-03-09 15:08:21 följande:
    Fortsätt intala dig själv att du är lyckligare nu efter din "mans" otrohet än innan. Ingen annan i tråden tror på dig, inte ens kvinna86.
    Är det så provocerande att jag inte delar era råd om att fly direkt? Att faktiskt tro på att kämpa för den man vill dela livet med? Är min lycka så provocerande? Ts bad om pepp och jag och mitt äktenskap är ett bevis på att det går och att det t.o.m. kan bli bättre.
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-09 15:06:10 följande:
    Jag tycker inte det har någon betydelse ifall han varit med flera andra kvinnor än om det bara varit en.
    Poängen är att han hade en annan kvinna i tankarna när han gifte sig med TS.
    En kvinna som han sen valde att träffa och ha sex med. Flera gånger.
    För mig hade det varit svårt att förlåta.
    Du är stark som har klarat av det. Det måste jag medge.
    Ja,maken ska vara lika förälskad i sin fru alla dagar. Men på just bröllopsdagen så ska han väl bara ha sin fru i tankarna? Inte någon annan.
    TS man hade väl dessutom kontakt med den andra kvinnan på deras bröllopsdag,om jag har förstått det rätt.
    Och hade TS inte kommit på dem så hade de kanske fortsatt att träffas.
    De hade väl fler möten inbokade vad jag förstår.
    Om han fallit för en kvinna eller om han bara söker efter sex anser jag är viktigt i sammanhanget. Hade det enbart varit spänningen för sex hade det varit svårare att reparera. Givetvis är det SVÅRT att förlåta men vill man så måste man ju kämpa och det går. Varför bara lämna liksom?
    Ja hon har skrivit att dem hade kontakt men då var dem väl också vänner hennes make och älskarinnan? Ingen av dem trodde kanske att det skulle bli allvar med fantasierna. Inte kan hon förbjuda sin make att ha kvinnliga vänner. Det var väl också så att dem skulle ses som vänner när hon kom på dem? Alltså inte ses som älskare. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 15:40:55 följande:
    Alla gör misstag, många misstag, men verkligen inte vilka misstag som helst. Särskilt inte upprepning av samma grova misstag. Som sagt, de flesta är ju inte otrogna inom sitt äktenskap. Det är din brist på nyansering som gör att man förstår att du antingen 1. är ett troll, eller 2. lever i massiv förnekelse. Hade du varit på riktigt (och/eller inte i grav förljugenhet) så hade du haft många motstridiga känslor. Känslan av att det är fördjävligt det han gjort; ilska, sorg, kränkthet osv. men att det goda på något sätt ändå övervägt det onda.

Att du ser hans grova övertramp som något fint är inte sunt för dig. Det kommer bita dig i arslet längre fram i livet. Man kan inte vara sann mot sig själv, dvs vara en hel och levande människa och stänga av så mycket av verkligheten och sina riktiga känslor. Det gör dig till en falsk version av dig själv där du aldrig kan bli hel. Först och främst måste man bli hel som individ. Det är du uppenbarligen inte. När man är hel har man tillgång till hela sitt register av känslor och förmågor. Därefter kan man välja vilken partner man ska leva med. Att inte vara sann och hel utan lägga över det på sin partner/förhållandet är förödande. Förmodligen en anledning till att du bitit sig fast vid en partner som behandlar dig illa och kanske också en bidragande orsak till hans otrohet.
    Jag kan inte tala för TS men när min make var otrogen såg jag det som ett misstag. Allt slog ihop till en sak - inte ett misstag för varje sexuell handling, sms osv. Ts (samt min) make var inte systematiskt otrogna utan hade kortare affärer, kortare än en månad. 
    Du förenklar saker. Självklart har jag varit nedbruten och sårad, i vissa fall otröstlig. När min makes otrohet uppdagades föll jag i ett svart hål men efter ett par månader var jag tvungen att fatta ett beslut för att kunna gå vidare och då valde jag att förlåta och försöka lägga det skedda bakom mig. Det jag vill med att skriva här är att TS ska förstå att det går, det har varit väldigt mycket "lämna"-pepp i den här tråden vilket jag tycker är sorgligt då hon uppenbarligen älskar sin man djupt och han henne och dem har barn tillsammans. 

Jag ser inte hans otrohet som något fint men det ledde till att vårt förhållande blev både starkare och mer kärleksfullt. Jag är hel och lycklig. Det är sorligt att höra att du tror att det inte går att bli lycklig igen efter en otrohet, för det går det. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 15:44:59 följande:
    LOL. Du är ju inte lycklig. Då hade du inte behövt vara här inne och veva. Då hade du inte brytt dig, men det gör du ju. Uppenbarligen är du här för att rättfärdiga din egen livslögn. (Fast jag satsar mina pengar på att du är ett troll. Eller kanske rent av ts ex-make?)
    Någon måste ju nyansera debatten. Att lämna är inte enda alternativet och det går att förlåta och glömma en sådan otrohet och att, som även Ts skrivit, kan leda till ett starkare förhållande. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Linda) skrev 2020-03-10 12:33:22 följande:
    Dock krävs det att man inte lever i förnekelse utan fejsar verkligheten och där är inte TS på långa vägar.
    Det enda ni här verkar tycka "fejsa verkligheten" innebär är att lämna sin make men Ts kan mycket väl ha "fejsat" verkligheten och ändå vilja stanna kvar. Hon verkar väldigt medveten om vad hennes make gjort och både pratat själv och med honom om detta. 
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-10 17:30:34 följande:
    Fast TS verkar ju leva lite i förnekelse och stoppar huvudet i sanden.
    Och hon lägger gärna skulden för allt på den andra kvinnan.
    Att "fejsa verkligheten" kan ju också vara att inse att ens man inte är oskyldig i det hela. Att han tvärtom bär det största ansvaret för att han lät det hända.
    Tycker inte hon verkar leva i förnekelse utan hon har väl skrivit flera gånger att hon vet att hennes man bär det största ansvaret? Tycker hon resonerar sunt om att hennes man är mer än hans otrohet, något flera här verkar glömma. Flera får det ju att framstå som att han misshandlat henne eller likställer hans otrohet med det men så är inte riktigt fallet.
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-10 17:38:51 följande:
    Du vet inte vad du pratar om, ja det går säkert att komma över det, nej väldig få förlåter ett sånt svek man hittar bara vägar runt det... nej INGEN glömmer ett sånt svek...nej väldigt få förhållande blir starkare av ett svek. Det är som att påstå att överleva en bilkrasch, bryta varje ben i kroppen, ligga i koma ett par och och sen vakna gör en starkare.... jag tror att INGEN någonsin tyckt att "va bra att min partner förrådde mig så vi kunde bli starkare"... överleva är inte nödvändigtvis  detsamma som att ha ett bra liv.
    Ja få förlåter det men en del gör det. Du har rätt i att man inte glömmer men man går vidare och förlåter och förstår att det man har är mer värt än att slängas bort över en månads fling. Som jag skrivit innan - ett år efter min makes otrohet hade vi både köpt hus, bil och fått barn. Det var viktiga steg för oss och fick oss att gå vidare. Vi är väldigt lyckliga nu och jag har förlåtit honom och litar på honom. Är viktigt att ts faktiskt förstår att det går 
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-10 21:09:53 följande:
    Jag tycker att hon verkar ta honom i försvar. Säger att det var den andra kvinnan som fick honom att göra misstaget,att han inte använde skydd för att hon sa att hon äter p-piller osv. Som om han inte har något eget ansvar.
    Hon har t om själv skrivit att hon stoppar huvudet i sanden.
    Men jag vet,av egen erfarenhet,att det är lätt hänt när man befinner sig i värsta chockfasen.

Nej, hon har skrivit flera gånger att hon vet att hennes make gjort fel men hon måste väl självklart få ha rätt till sina känslor angående älskarinnan, det är inga konstiga känslor. 

Nu har det gått ett år för henne och den värsta chockfasen måste ha lagt sig och då kan man börja bygga upp förhållandet igen. På ts verkar det som om hon verkligen vill det och att de båda är klara med att dom älskar varandra. Då tycker jag mitt exempel på att det går är relevant och att barn och nya steg i förhållandet inte alltid ska ses som något negativt i en sådan här situation utan snarare som positivt. 

• Anonym (Stinsson)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-11 19:49:20 följande:
    Det känns ändå orättvist att jag ska behöva ändra mig när han gjort fel men jag förstår vad du menar. Tack för peppande inlägg. Om du nu inte är ett troll så beundrar jag dig, jag önskar att jag resonerat som dig. Men hur kan någon som sårat en så grovt göra en lycklig igen? Jag gråter varje kväll, tänker på det som skulle varit. Att vi skulle haft en liten bebis, kanske hittat det boendet vi letat efter, firat ett år som gifta. Istället bor vi i olika boenden, allt pga henne.
    Vill du leva ditt liv med din make måste du förändra dig och även om han gjort felet så beror det ju på något. Hon - älskarinnan - kommer alltid att ha funnits i era liv och av och till kommer du bli påmind om henne men det kommer inte längre göra ont på samma sätt. Jag var lika nedbruten som du men som sagt vårt barn förenade oss. Att få skapa nya, kärleksfulla minnen i ett nytt hem som inte förknippades med hans otrohet gjorde att vi kunde gå vidare. Jag tror inte som många här skriver att det vanligaste är att lämna utan jag tror att flera faktiskt tar sig igenom det. det blir inte större än vad man gör det till. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2021-08-30 22:48:56 följande:
    Min man är fullt medveten om att jag aldrig tänker dela honom med någon och att han om han någon gång gör något liknande igen så är han körd. Han offrade mycket när han låg med sin kollega, det är han väl medveten om. Att vi är tillsammans idag är för att vi kämpat som fan för det rent ut sagt, båda två. 
    Vad offrade han mer exakt? du skriver ju att ni är lyckligare än någonsin så han har väl istället tjänat på det?
Svar på tråden Nygift och otrogen