Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Nygift och otrogen

molly50 skrev 2021-08-30 13:35:50 följande:
    Ja,precis.
    Men det verkar vara svårt för en del att förstå.
    Respekt ska gå åt båda håll.
    Egentligen är det inte så förvånande, människor som pysslar med sånt är ju egoister och egoister har alltid svårt att fatta att allt inte alltid måste vara till deras fördel och vill gärna äta kakan och ha den kvar. Man vill kunna ha både sin partner och någon annan, blir man påkommen vill man bli förlåten rakt av utan att själv behöva offra något.... 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2021-08-30 21:12:34 följande:
    Ja, det tycker jag. Jag skulle hellre ta separationen än snokandet.
    Ja, om du är för lat för att städa upp efter dig så kan du alltid fly fältet.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2021-09-07 09:24:59 följande:
    Jag förstår att du ser det så och det är ju sant, men för mig är det EN relation. En otrohet som helhet. Inte flera små otroheter utan en. Det är ju heller inte bara det faktiska sexet som sårat mig utan väldigt mycket mer i deras relation. Samtalen, smsen, närheten, pirret. Så nej han var inte otrogen minst fem gånger, han hade sex med henne 5 gånger. Han har pratat om en bubbla och trots att jag tycker att han är vuxen nog att förstå vilka sjuka konsekvenser hans agerande skulle få så köper jag ändå resonemanget - att man blir meddragen av en känsla. Idag hoppas jag att det är skillnad - innan var otrohet bara en hypotetisk tanke men idag är det en del av vårt förhållande och vi har genomlevt det. Så klart gör det att han är ytterligare medveten om hur han inte ska låta vissa relationer ta över vår. Det är skillnad mellan teori och praktik. 

Jag jämför gärna inte min relation med extremt destruktiva relationer. Vi har en kärleksfull, stabil och tillitsfull relation där vi respekterar varandra och älskar varandra. För mig är det en sund relation. Att vår relation präglats av otrohet kommer alltid göra ont och så klart kommer jag alltid klandra honom för det sår det lämnade hos mig. Men jag vet också att vi inte är unika - många i småbarnsåren går igenom prövningar, bl.a. otrohet, och det är heller inte unikt att förlåta. Jag har gång på gång efterfrågat statistik/underlag i den här tråden för att folk ska kunna backa upp sina påståenden men aldrig fått det ( gällande skilsmässor). Som jag skrivit ovan - alla otrohetsfall är unika, det kan handla om ett kyss och det kan handla om ett 5-årigt förhållande med två barn som följd. Vår ligger någonstans mittemellan. Därför blir statistik också så villfarande, spektrat är så brett.  
    Nja, fast varje gång innebär ju en massa lögner och manipulation för att få till det.
    Om du räknar i det du tycker är mest sårande (samtalen, sms och känslor) så är det ju förmodligen betydligt fler än de fem gånger de hade sex, otrohet innebär ju oftast tonvis med smusslande, samtal, sms, chatt.

Alla som varit otrogna försöker alltid lägga ansvaret för sina val på någon eller något annat, på känslor, sin partner, eller tex en "bubbla"... dvs det var yttre faktorer som fick en att vara otrogen, inte ett eget medvetet val. Och det är ju fullt naturligt, dels för att det förtar lite av skadorna på sitt ego, det underlättar hur man ser på sig själv (det var inte jag det var yttre faktorer som fick mig att göra så, jag är fortfarande lika ärlig som tidigare)... och dels för att det självklart är betydligt lättare för den drabbade att förlåta... för kan man få sin partner att tro att man fortfarande är samma ärliga person man var innan trotts att man precis visat att man inte alls var ärlig så blir det ju lättare att bli förlåten eftersom en stor del i process att avgöra om man ska eller inte ska ge sin otrogna partner en andra chans beror på vilken slags bild han av sin partner efter otroheten.

Alla otrohetsfall är unika eftersom alla har olika anledningar till det och situationen som utlöste det kan vara olika. En kanske ville ha sex, en annan bekräftelse, etc, etc... men de har oxå väldigt mycket gemensamt, så så unika är de inte. I samtliga fall VALDE den som var otrogen att medvetet riskera sin parter och sin relation, i samtliga fall var det ett fullt medvetet VAL och inte något som hände av sig självt...och den viktigaste punkten... i samtliga fall så VALDE personen att göra något som andra i samma situation, men samma känslor valt att låta bli att göra. Så i grunden handlar det om en och samma sak, personlighet och värderingar. Vissa klarar av att hantera vissa känslor och situationer på ett värdigt sätt, andra inte. Men det är inte känslorna eller situationen som avgör hur man agerar, det är hur man är som person.

Vad gäller fakta så är det ju oxå frågan om du klara av att ta till dig fakta objektivt eller om du kommer tolka den som du vill tolka den. Du vill ju uppenbarligen vara kvar i förhållande, är det inte då ganska troligt att du kommer tolka precis allt till att det är bäst att vara kvar? Det är ju alltid lättare att hitta saker som talar för det man vill än mot det man vill, eller hur?
  • Anonym (jaha)
    molly50 skrev 2021-10-03 16:16:42 följande:
    Ni får väl helt enkelt spara allt hon skickar,spela in ev samtal, och fortsätta anmäla.
    Någon gång borde det väl gå längre än till en anmälan,om hon fortsätter.
    Jag tycker inte det öht borde vara ett NI, jag tycker det främst borde vara TS man som sköter den delen för att tydligt visa var han står.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Hm) skrev 2021-10-04 12:41:21 följande:
    Tycker det låter osannolikt att ts skulle ljuga om det. Och det är ju inte något som ts ?plötsligt? säger heller utan ex-älskarinnans beteende verkar ju ha pågått likadant sen mannen avbröt med henne. Däremot är det lite märkligt att Ts plötsligt verkar ha glömt vad hon tidigare har skrivit om ex-älskarinnan. Det kan vara en slags copingmekanism för att försöka förminska det som har hänt. Hade nog själv reagerat så också.
    Jo, jag tycker oxå det känns som att alla försvarsmekanismer som finns verkar slagits på i TS huvud för att kunna fortsätta förhållandet.
  • Anonym (jaha)
    molly50 skrev 2021-10-04 13:37:33 följande:
    Ja,absolut. Men kontaktar hon även TS så ska ju även hon anmäla.
    Men huruvida hon gör det eller ej,vet jag inte om det har framkommit.
    Ja absolut, de borde göra en polisanmälan och få problemet löst.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2021-10-04 23:23:46 följande:
    En (eller flera) anmälningar innebär ju inte att problemet är löst då polisen bara lägger ner anmälningarna.
    Har ni redan gjort såna?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Q) skrev 2021-10-05 11:17:27 följande:

Har ni som skriver om polisanmälningar själva gjort en polisanmälan någon gång? Jättemånga polisanmälningar lägga ner i princip på en gång och det är knappt att de tittar på ärendet. Så det är inte konstigt alls att polisen inte går vidare med det. Man ska ha tur om det görs när det gäller såna här brott.

Mjo, personligen kan jag tycka att om man inte kan få hjälp av lagen så får man hantera det på "annat sätt". Varje individ måste ändå kunna ha rätt att försvara sig och om lagen inte kan hjälpa en så får man ta det i egna händer för alternativet är att man får leva med problemet i många många år.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2021-10-08 10:05:21 följande:
    Hantera det på annat sätt? Jag tänker inte ta till fysiskt våld, kvinnan är ju spritt språngande galen. Sen är jag inte ett fan av att bryta mot lagen. Är dock väldigt frustrerad över att vårt rättssystem ser ut som det gör och att hennes besatthet av min man inte hanteras. 
    Nja, det behöver ju inte gå till fysiskt våld, men vad är alternativet? Bevisligen kommer lagen inte hjälpa er, så antingen gillar ni läget och står ut det det så länge hon känner för det eller så ni fundera ut alternativa lösningar. Sen exat vad lösningen bli får ni själva klura ut.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2021-10-08 10:05:53 följande:
    Precis!
    Ok, men det intressant här är ju att du beklagar dig över att polisen inte hjälper er men vill heller höra talas om att lösa det på något annat sätt?

Vad hjälper det att beklaga sig över hur lite polisen gör? Kommer det förändra er situation?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Hallå) skrev 2021-10-10 14:11:59 följande:
    Känner likadant. Visst finns det stalkers men att tro att de blev det out of the blue är himla naivt. Vissa älskarinnor i tråden har stått ut med väldigt mycket. Dessa män har inte ?bara lovat kvinnor att lämna sina fruar? utan gjort dem på

Smällen, tvingat till abort och sedan både haft bröllop och nya barn med sin partner som

De lovat att lämna. Detta är givetvis är stort Svek eftersom älskarinnorna trott på ett liv ihop med mannen

Obs alla 3 parter har hanterat detta fel men den som borde ha största kängan är självklart mannen som varit twofaced och ljugit för alla runt omkring
    Fast är man så pantad att man knullar en upptagen man så får man skylla sig själv kan jag tycka. 

Visst är det den otrogna som ska ha den största kängan men älskarinnan förtjänar en känga hon med. Hon är ju fullt medveten om vad hon deltar i att göra mot mannens fru och barn så hon är absolut inget offer utan snarare ett egoistiskt jäkla rövhål hon med.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Liknande sits) skrev 2021-10-10 17:04:56 följande:
    Min man har ingen kontakt med fd älskarinnan numera. Hur vet jag det? Logik. Om de hade kontakt skulle hon inte behöva ta till kontantkort, arbetskamraters mobiler etc för att ta kontakt.

Jag skäms ingenting. Det får min man och älskarinnan göra istället.
    Varför skulle han skämmas, du är ju kvar ändå?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2023-05-29 23:40:09 följande:

Jag tror faktiskt inte han älskar henne men där emot så tror jag det finns en kemi och passion mellan dem som vårt vardagsliv inte ger honom. Att hon utmanar honom att känna makt, bli sedd och åtrådd. Typ djuriskt. Jag tror ibland att han faktiskt på ett sätt respekterar mig mer än henne, att hans syn på henne enbart är rå men att hon faktiskt har haft känslor för honom. Han har ett begär som jag inte verkar kan tillgodose typ. 

kanske är det så att vi inte är menade för varandra och förhoppningsvis kan jag bli lyckligare med någon annan för jag tror faktiskt inte att jag är lycklig och jag har svårt att se att vi någonsin kommer att hamna i något sunt igen på det sättet som jag vill att våra barn ska vara en del av. 

Spelar det någon roll om han älskar henne eller bara är kåt?, han går ju ändå inte att lita på. Det beror kanske på vad du är ute efter, om du nöjer dig med en man som älskar dig mest men ligger med andra kvinnor för sex så spelar det kanske roll vad han känner för den andra kvinnan (men då blir det i praktiken ett öppet förhållnade ni har), om du vill ha en trogen man som även respekterar dina känslor och gränser så spelar det det faktiskt ingen roll, i slutändan är väl vad han GÖR och inte vad han känner och tänker som är avgörande för er relation?

Jag kan förstå att du gärna vill tro att han respkterar dig mer än han gör henne för det får dig att känna dig mer värd än henne men hans handlingar säger tyvärr taka motsatsen, svika, ljuga för och manipulera gör man väl inte mot människor man respekterar? Sånt beteende är ju snarare sånt man gör när man INTE respekterar personen.

Finns det någon som är menad att leva med en person som sviker. ljuger och manipulerar?. Jag vet inte hur du resonerar men det är något jag inte skulle önska någon. Givetvis kommer du må bättre av att leva med någon som inte sviker, ljuger och manipulerar, utan behandlar dig med respekt och empati. Det är väl ganska självförklarande, ingen mår väl bra av svek, lögner och manipulation?
  • Anonym (jaha)
    Roadking1963 skrev 2023-05-30 22:53:02 följande:

Får han något annat sv henne än vad du kan ge, hans beteende är inte bra, men det kan vara en förklaring.

Nej det är ingen förklaring heller, för även om det är så att han får något av henne som han inte får av TS så hade han ju inte behövt bete sig som ett rövhål för det utan kunde ju hanterat det på ett moget sätt MED sin partner. Men istället valde han att bete sig som ett rövhål. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-07-31 13:58:09 följande:
    Nej inte alls. Jag har inte gjort det själv men jag förstår mycket väl att man blir förtjust eller kär i en tillfällig sexpartner. Min fru blev förförd och dumpad av en kille, men hon blev ändå fäst vid honom och hoppades på en fortsättning trots att det inte var aktuellt för honom.
    Du blandar ihop känslor och handlingar... att bli förtjust i någon och att dra ner brallorna och knulla med någon är två HELT skilda saker. ALLA kan bli förtjusta i någon annan men alla väljer inte att dra ner brallorna och ligga med personen de vart förtjusta i.

Så nej, din fru låg inte med den andra snubben för att hon "blev förförd". Hon gjorde det för att hon VILLE det, det var ett medvetet val HON gjorde, inte han.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-01 12:21:12 följande:
    Jo, det är kanske någon poäng med de gammaldags "reglerna" att sex ska hållas inom en kärleksrelation :) 
    Det räcker nog med att man

1) Förstår skillnaden mellan känslor och handlingar.

2) Har tillräckligt god självinsikt för att förstå att klarar man inte av att hantera känslor för andra utan att det leder till sex eller tvärtom att man inte klarar av att ha sex med andra utan att utveckla känslor så ska man undvika att utsätta sig för sånt.

Det är inte svårare än att om man vet att man inte klarar av att dricka alkohol utan att göra bort sig totalt så ska man ju såklart undvika alkohol. Det är när man på alla möjliga fantasifulla sätt ska försöka hitta bra ursäkter för varför det är en bra ide att dricka alkohol ändå för det är minsann bara mänskligt att bete sig som en idiot när man dricker, något "alla gör" och det är något alla andra borde acceptera, och alla som inte accepterar att man beter sig som en idiot när man dricker är bara dömande och inskränkta ... som det blir komplicerat
Svar på tråden Nygift och otrogen