Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Nygift och otrogen

hejsvejs1978 skrev 2020-11-02 00:23:49 följande:

Jag har på senare år börjat ompröva det där med otrohet. Det kanske inte är hela världen. De flesta av oss blir ju attraherade av betydligt fler än bara ens partner, och det kanske inte är något man skulle behöva hymla med utan i stället acceptera.

Att öppna upp för lite äventyr vid sidan av tror jag skulle vara ganska hälsosamt för många. Och även om det tar emot till en början så tror jag att många av oss skulle kunna lära oss att acceptera att partnern ligger med någon annan, kanske rentav att man skulle kunna gå igång på det..

Min syn på detta har verkligen förändrats genom åren. Tyvärr tror jag inte att min fru är där än, men jag hoppas kunna påverka henne i den riktningen...

1) Du blandar ihop otrohet med öppen relation. Det ena har inte ett skit med det andra att göra. Otrohet är när man knulla andra UTAN sin partner medgivande. Öppet förhållande är när man knullar andra MED sin partners medgivande.

2) Att försöka förmå sin partner att göra något hon inte vill kallas för manipulation.
    När du säger att hon "inte är där än" så sätter du dina egna mål som mall för båda. Dvs du skiter i vad hon vill, det är vad du vill som gäller för båda och tror att vad du vill är vad hon vill oxå, hon har bara inte fatta det än. Det är en väldigt narcissistiskt syn på andra människor och förhållanden.

Vänd på det, ponera att din fru hade som mål att du skulle stoppa upp en ananas i röven, det skulle enligt henne "friska upp ett sexliv" och det är nyttig att prova på nya saker och utvecklas, ýada yada yada...och när du inte är så pigg på det så drar hon slutsatsen att du vill det egentligen, du är "inte bara där än". Och så drar hon igång en övertalningskampanj för att förmå dig ett gå med på att ta en ananas i tvåan... är det etiskt? Eller är det bara jävligt svinaktigt att försöka manipulera dig att göra något du inte vill?
  • Anonym (jaha)
    hejsvejs1978 skrev 2020-11-02 23:20:13 följande:
    1) Jag tror nog att jag förstod skillnaden mellan otrohet och öppen relation redan innan, men tack ändå för att du förklarade så tydligt! Jag menar INTE att det är toppen och alla tiders med otrohet. Jag menar att det är mycket bättre att knulla andra MED sin partners medgivande än UTAN detsamma. Däremot så tycker jag att fixeringen som många i parförhållanden har vid att ha exklusiv nyttjanderätt till partnerns kropp är lite överdriven. Men det är jättejättedumt att vara otrogen, absolut. Man ska vara snäll mot sin partner.
    Nej jag tycker inte du förstår alls, fixeringen som du kallar det har inte ett skit med "nyttjande rätt" eller sex öht att göra. Det handlar till 100% om tillit. Och förtroende är något som är centralt för alla slags förhållande. Ingen vill ha en svikare eller lögnare som varken partner eller vän. Mao är att förväntas sig att ens partner ska vara trogen (dvs ärlig) inte en fixering utan snarare en självklarhet.
    hejsvejs1978 skrev 2020-11-02 23:20:13 följande:
    2) Du tycks tro att jag är villig att gå väldigt långt för att få min partner att gå med på saker som hon inte vill. Där tycker jag att du drar aningens förhastade slutsatser. Eller kanske lite mer än aningens förresten. I själva verket så kan jag tänka mig att kanske så ett litet frö hos min partner om att öppna upp förhållandet. Om inte det går hem så kommer jag för helvete inte att pressa på i den riktningen.

Du vet i stort sett ingenting om vem jag är eller vad jag har för moral. Att ta för givet att jag är en manipulativ narcissist enbart pga det jag skrev ovan är inte särskilt trevligt. Det är rentav otrevligt. Skulle jag vara lika otrevlig själv skulle jag t ex uppmana dig köra upp en viss tropisk frukt i röven, men det vore mig såklart främmande.

Trevlig kväll!
    Ja du har helt rätt jag känner inte dig och kan bara utgå ifrån vad du skriver. Och du skriver trotts allt  följande....

Tyvärr tror jag inte att min fru är där än, men jag hoppas kunna påverka henne i den riktningen...
    Vilket jag tolkar som att din fru inte riktigt är så sugen på det du vill och att du då tänker försöka påverka henne till att vilja det du vill. Och att försöka få andra människor att vilja samma saker som man själv vill ÄR manipulering. Manipulation är inte enbart sånt psykopater och narcissister gör som på hollywoodfilmer, manipulation är något vi alla gör och som vi alla utsätts för konstant. Reklam är tex en slags manipulation. Företag försöker få dig att  köpa deras produkter genom att på olika sätt påverka ditt psyke. Genom reklam, lockvaror, rea, etc...

sv.wikipedia.org/wiki/Manipulation

Japp precis, att ta en ananas i röven är något vidrigt och otänkbart för de flesta och det kan även ett öppet förhållande vara för många. Poängen är att precis som du fru måste respektera att du inte vill ha en tropiskt frukt i tvåan så behöver kanske du respektera att hon inte vill ha ett öppet förhållande. Och precis som du kanske skulle finna det jobbigt och respektlöst att hon försöker övertala dig att ta en ananas i tvåan för du inte gillar det så kanske hon tycker det är jobbigt och respektlöst att du försöker övertala henne till ett öppet förhållande.

Visst, man kan alltid säga vad man tycker och tänker till sin partner, kommunikation är alltid bra bra. Men det är ganska stor skillnad på att säga vad man tycker och tänker och försöka övertala någon att göra något personen inte vill. Det ena är kommunikation det andra är manipulation.

• Anonym (jaha)
    hejsvejs1978 skrev 2020-11-03 10:21:25 följande:
    Jamen jisses Amalia. Jag har inte tänkt att försöka övertala min fru till något hon inte vill. Jag formulerade mig fel. Tar tillbaka allt. Jag ska aldrig försöka påverka någon till något överhuvudtaget.

Seså, nu får du leta upp någon annan främling att dumförklara.
    Förklaringen blir inte dummare än det du skrev, jag kan bara utgå ifrån vad du skriver... och du skrev ju ganska tydligt att du hoppades kunna påverka henne i den riktningen.

Om du nu ändrat dig och skriver att du formulerat dig fel så är det ju i så fall ny information att utgå ifrån.
  • Anonym (jaha)
    hejsvejs1978 skrev 2020-11-03 11:38:33 följande:
    Genom att mycket varsamt, försiktigt och respektfullt föra det på tal och se hur det tas emot. Låta henne veta att jag skulle kunna tänka mig att vara öppen för det, att jag inte skulle se det som en katastrof om hon ville göra något med någon annan.
    Låter ju bra formulerat... men jag tror att din fru som förmodligen är klok kommer ganska snabbt se igenom det och dra slutsatsen "jaha så du vill ut och knulla andra kvinnor men du försöker lägga fram det som att det är för min skull du tar upp det. Varför då? Räcker det inte med mig?"

Kort sagt, förvänta dig inte en positiv respons och var beredd på att dina motiv synas i sömmarna och det kommer ställas motfrågor.
  • Anonym (jaha)
    hejsvejs1978 skrev 2020-11-04 09:03:55 följande:
    Detta förhållande inleddes för 22 år sedan, vi var knappt vuxna och jag visste nog knappt var polygam betydde. Men visst, jag får stå mitt kast för att jag inte var ärlig från första början med att jag ett par decennier senare skulle bli lite sugen på att prova andra saker...
    Ingen har iof sagt att du skulle ha tänkt på det från början när du inte ens visste hur du skulle känna 20 år senare. Det som sägs är att NU när du känner som du gör så borde du hantera det på ett ärligt och vuxet sätt.

Och att prata med din fru om hur du känner och vad du vill (utan att försöka  manipulera henne) är ju precis det, att vara ärlig och öppen med vad man vill.

Det Molly frågar är vad kommer du göra om frun säger nej till ditt förslag?
  • Anonym (jaha)
    molly50 skrev 2021-08-27 08:32:56 följande:
    Fast nu har ju TS uppenbarligen lyckats bygga upp tilliten för honom igen.
    Så varför riskera at rasera det igen genom ett sjukt kontrollbehov?
    För är det något som inte är friskt så är det att kontrollera sin partner på det sätt du tycker att TS ska göra.
    Nja, alltså, visst måste man respektera TS val, det är ju ändå hennes liv och hennes val som gäller. Och visst är det sant att springa omkring och kontrollera sin partner inte är ett frisk beteende (då är det bättre att lämna). MEN... det finns ju oxå en poäng i att människor sällan förändras sina värderingar och beteende bara sådär...och att otrogna människor ofta repeterar sitt beteende är tyvärr ganska vanligt så en viss vaksamhet kan ju vara på sin plats... tillit och blind tillit är inte riktigt samma sak.

Man kan lita på folk och ändå inse att personen skulle kunna svika...om du förstår vad jag menar?
  • Anonym (jaha)

När man bli bedragen så ställs man inför ett väldigt tufft val, att bryta upp förhållande, gå miste om tryggheten, få begränsad ekonomi, gå miste om halva tiden med sina barn, behöva börja om på nytt, etc, etc...eller förlåta och ha kvar allt. Inte så konstigt att många väljer att vara kvar, för när ens värld ställs upp och ner så är det naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga. Men det är inte nödvändigtvis alltid rätt beslut. Det finns ju en anledning till att många förhållanden (om int majoriteten?) där otrohet förekommit spricker efter efter några åt trotts tappra försök att rädda det.

Precis som den som är otrogen använder alla försvarsmekanismer för att skydda sig själv och sin självbild så använder även den som blivit bedragen alla försvarsmekanismer för att rättfärdiga för sig själv att stanna. Att stanna är inte alltid ett rationellt beslut utan många ggr en produkt av rädsla för alternativen och det är väldigt mänskligt och fullt naturligt, men det kännas lite naivt och ytligt att säga, att man bara ska glädjas åt att "det gått bra för dem" för bara för att man gett sin partner en andra chans så är det långt ifrån klart och det finns inga som helst garantier för att det kommer hålla eller att man inte kommer bli sviken igen och bli mer sårad än vad man redan blivit. Det kan gå hur som helst, att ge någon en andra chans är i stor sett ett experiment, man ger den andra personen en chans att visa att den är värd att fortsätta leva med, punkt. Mer än så är det faktiskt inte. Det är en chansning som kan bära eller brista och det är kanske bättre att se det just så realistiskt än överromantiserat skimmer.

Terapi är bra men heller ingen garanti för någonting. Terapi är 100% beroende av att båda partner kan vara helt ärliga och transparanta och lägga alla korten på bordet. Om den ene är det men den andra bara säger vad den förväntas säga för att få en andra chans så ger terapi absolut ingenting.

Obs! Jag säger inte att TS ska ändra sig och dra istället. Det jag säger är att ge sin otrogna partner en andra chans är inget annat än en chansning som kan bära eller brista och att det är bra att försöka ha en realistisk syn på det och inte vara naiv.

• Anonym (jaha)
    molly50 skrev 2021-08-28 13:32:59 följande:
    Jo,jag förstår vad du menar.
    Men jag tycker ändå inte att det är sunt att ha ett sådant kontrollbehov att man måste snoka i allt ens partner gör,som Anonym (Nej) tyckte att TS skulle göra.
    Man kan ha en viss,sund,vaksamhet ändå utan att bete sig helt rabiat.
    Skulle han visa sig vara otrogen så får de väl ta tag i saken därifrån.
    Absolut, att leva ett förhållande med någon som man inte litar på är destruktiv och totalt meningslöst.
  • Anonym (jaha)
    molly50 skrev 2021-08-30 09:06:33 följande:
    Ja,självklart.
    Men nu får vi väl anta att hon har hans tillstånd att titta i den.
    TS har väl inte skrivit något annat.
    Tänk om folk kunde fatta att när man missbrukat andras förtroende så kan man inte förväntas sig att andra ska respektera ens privatliv bara sådär. Det är inte upp till andra att förmå sig själva att lita på den som klantat sig, det är upp till den som klantat sig att försöka återvinna förtroendet man krossat.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2021-08-30 16:00:44 följande:
    Och då ska man ge upp all sin personliga integritet menar du?
    Tills man reparerat skadorna man gjort ja. Det säger väl sig självt att man inte kan förvänta sig samma frihet man hade innan man missbrukade det? Någon motprestation måste man väl visa om man vill ha en andra chans?

Eller tycker du det är alldeles för mycket begärt?
Svar på tråden Nygift och otrogen