Elle N skrev 2020-05-17 00:12:45 följande:
Jag har funderat mycket på det där! Då min man är studerande hänger mycket av vår inkomst på mig just nu. För att han ska bli klar med sina studier kommer jag behöva vara ledig lite mer än han. För att ändå försöka ta ut samma antal dagar och skydda både sgi och vår totala inkomst så kommer vi att lägga upp det såhär:
Jag är föräldraledig och tar ut föräldrapenning mån-tors. Fredagar tar jag ut semester eller annan kompensationsledigt, och då räknas lör-sön som en vanlig jobbveckas helg (dvs jag får betalt). Jag tar ut semester på heltid 1-31 juli, därefter rullar detta upplägg på t o m januari. Jag får ihop det tack vare bra chef, och extra samt sparade semesterdagar. (Extra genom av facket förhandlade fler dagar efter vissa åldrar.)
Därefter tar min man ut föräldraledigt med föräldrapenning 7 dagar i veckan, när vi nått 180 dagar tar han ut de billiga dagarna på helgerna. Han tar ut precis 6 månader. Där på sommaren tänkte vi unna oss lite dubbeldagar. Sen är planen inskolning på dagis och att jag tar ut föeäldraledigt med föräldrapenning 2-3 dagar i veckan under hösten.
Det lämnar inte jättemånga dagar, men våra jobb innebär att vi ofta tjänar in extra ledighet, och/eller jobbar helg och är ledig vardagar ibland, och vi planerar en bebis #2 inom 3 år, så vi räknar med att vi kommer klara oss på det
Oj ni verkar verkligen ha en plan haha! Skönt! Du verkar ha koll oxå. Skönt. Själv tkr jag det är svårt med sgi som ska vara skyddad o allt annat! Jag jobbar men är permitterad och uppsagd (fr 1/8). Detta påverkar dock inte min penning. Tänkte jobba fram till typ mitten av juli sen semester 3 veckor fram till 1/8 då min anställning är slut. Bf 13/8. Tar nog föräldraledigt sen från 1/8 men tar nog inte ut fp förrän 1/9. Ska försöka ta ca 4 dagar i veckan. Min kille läser till lärare och är klar i januari. Han är ju ledig hela somrarna och får betalt så då behöver vi inte slösa några dagar. Han måste väl ha jobbat minst 6
Månader för att ha få sgi? Jag vill vara ledig så länge som jag bara kan.... har du nägot tips på hur man bör tänka här? Haha .. är tacksam för all hjälp då jag är helt lost...