• Lili158

BF augusti 2020 - stannar på FL

furelise skrev 2020-08-18 13:55:19 följande:

Nej, BF+7 idag men ingenting. Jag ska till hinnsvepning no2 om en timme. Jag bad om tidigare igångsättning med hänvisning till en studie att igångsättning v41+0 är mycket bättre för barnet än 42+0 (ni läste säkert studien, nu de flesta län har redan ändrat deras rutiner och sätter igång v41, men inte Stockholm än). Imorgon ska jag till ultraljud och specialmödravården om att diskutera när sätter de igång oss. Fråga din barnmorske när du redan är där, jag fick absolut stöd och hon försökte inte övertala mig till att vänta tills v42+0. BM måste skicka en remiss till specmv, och där får man prata med en läkare om igångsättning - det är rutinen för mig iaf.

Lycka till och håll ut! Snart får vi våra bebisar, de kan inte stanna in hur länge som helst!! :) Hoppas jag.... det var väl Konfucius vems mamma var gravid med honom för 99 år? Stackars kvinna :)))

Jag har bf idag.. inget som hänt här än. Har tid hos bm på fredag... har också bett om igångsättning efter Max en vecka, så är inte rutinerna här utan först 42+0. Jag hoppas bli igångsatt efter helgen om inget hänt. Segt när olika landsting har olika regler. Hoppa det sätter igång för dig :)
  • Lili158
    Elle N skrev 2020-08-19 18:14:20 följande:

BF+1 här... Börjar bli både otålig och orolig och less och allt på samma gång. Har en kontroll på fredag som tur är, så vi kan hålla koll på bebis som rörde sig lite dåligt igår, men hade fint hjärtljud i morse.

I Uppsala har man igångsättning på 41+0, vilket väl är "bra", även om jag vääääldigt gärna hade velat ha det denna vecka. Men förstföderska + Corona så verkar det som att de ogärna sätter igång tidigare än det.

Som jag förstår det kan de skjuta upp det en eller två gånger (dagar) om livmodertappen inte är mogen, men vad BM kontrollera status idag, och den hade redan blivit hyfsat mjuk, så jag håller tummarna för tisdag.

Någon här som fortfarande vågar tro på att det ska komma igång av sig självt?

Har också bf +1. Hoppas få igångsättning 41+0 även om 42+0 är rutinen här. Men tagit upp det tidigt i graviditeten. Vi håller tummarna att det startar för oss båda innan :)
  • Lili158
    Jooosen skrev 2020-08-19 18:23:38 följande:

Bf +6 idag. Va hos bm. Gjorde ingen hinnsvepning då det finns lite risker med det då jag har gbs. Ska på ultraljud på måndag om inget hänt. Kollade ingen tapp idag heller. Igångsättning senast 29/8. Då kommer ja va 16 dagar över. Ber till gudarna att lillan kommer innan dess. Är less, tjock o på dåligt humör haha

Oj 16dagar över.. lät länge? Hoppas det startar tidigare!
  • Lili158
    Elle N skrev 2020-08-19 19:13:37 följande:

Tack! Ja, det får vi hoppas... Kan inte låta bli att sitta och googla statistik för när bebisar kommer. "Jaha... 4,5 % föds BF+X, men 4,7 % BF+Y..." som att det skulle ha någon som helst effekt på ens eget :'-D

Hahah googlade på det igår! Är så trött på att vara gravid, så otymplig.
  • Lili158
    Elle N skrev 2020-08-19 19:47:57 följande:

När börjar vi springa i trappor, studsa på pilatesbollar och dricka hallonbladste? Nästa steg!

Pilatesbollen är framme, hallonbladste smakar inte jättegott kan jag hälsa hahah..
  • Lili158
    MsSuzyLee skrev 2020-08-21 10:41:23 följande:

Hur går det för er? Själv har jag BF på måndag. Antar att man får vänta ett tag till efter det. Har fått remiss för ultraljud på BF+7 om inget hänt då.

Trycker en del neråt och har lite molvärk då och då, men annars känns det inte som att något är på gång direkt. Känns som att det blir lite jobbigare för varje dag som går, haha. Säkert för att det är så nära nu och man bara vill att hon ska komma ut. Samtidigt är jag lite nervös för förlossningen. Det hade varit skönt att veta när den kommer, istället för att gå och vara beredd hela tiden :)

Förutom barnet längtar jag sååå mycket efter att få bli mig själv igen. En fungerande människa :D

Är på bf +3 idag, gjordes ett försök Till hinnsvepning men hon nådde inte helt men tappen var mjuk iaf. Har tid till förlossningen på tisdag om inget hänt innan, då tas beslut om igångsättning och sånt, har gått över en vecka då, vilket har varit mitt max i att gå över.

Känner helt klart igen mig att allt känns tungt, men nervöst haha
  • Lili158

Igår tisdag kom så äntligen vår son. Han kom på bf +6. Tanken var ju att bli igångsatt igår på förmiddagen men han hade andra planer. I måndags 23 började mina värkar av sig självt. Vaggade runt i huset till 01.21 då jag väckte mannen och ringde förlossningen. Då var värkarna hanterbara men var 3 minut. De sa åt mig att äta och ta ett varmt bad. Tog en timmes bad och sen låg jag i sängen en stund med vetekudde.

05.20 orkade jag inte riktigt och mannen sa ring förlossningen igen. Ringde med starkare värkar de sa åt mig att hålla ut lite till och äta frukost. Orkade en halvtimme till. Åkte vid 06. 20Till förlossningen kom in vid 07.00, mannen fick vänta ute i en timme, jag undersöktes och var öppen 4cm, fick stanna och mannen fick komma upp. Efter en snabb öppningsfas sjuk trötthet, eda och krystvärkar blev det tillslut sugklocka då bebis inte mådde så bra. Ut kom han vid 13.00 så 5 timmar på förlossningen.

Sen hamnade jag på operation med en andra gradens bristning i slidan som behövde sys. Sen efter 1,5 timme fick jag äntligen komma tillbaka till bb. 2805 gram och 46 cm var han vår lille plutt, trots en vecka över tiden. Så vi får vara kvar ett tag och även jag är rätt mör. Han matas med ersättning var tredje timme då han är så liten. Har även ont efter sugklockan. Men söt som socker och vi är så glada. Nu ska jag läka ihop och längtar efter att gå utan smärta.

• Lili158
    Elle N skrev 2020-08-26 05:57:30 följande:

Grattis till pojken!

Låter som en tuff förlossning, hoppas återhämtningen kommer att gå bra, det förtjänar du!

Såhär dagen efter så en himla bra förlossning trots allt. Kroppen är fantastisk! Så hoppas bara läka bra men läkaren sa att det enbart är i mjukdelar inga muskler så är hoppfull.
  • Lili158
    Jooosen skrev 2020-08-26 08:36:55 följande:

Bf+13 idag! Ska ringa o fråga om ja kan bli igångsatt imorn. Det här är inget kul längre :( Fyfan

Usch! Vi skulle ju som sagt blivit igångsatta igår på bf +6. Då jag vägrade gå över mer än en vecka. Lider med dig!!
  • Lili158
    Jooosen skrev 2020-08-26 10:50:05 följande:

Ringde förlossningen nu. Händer inget innan lördag så blir det då. Plus 16 dagar då. Dom vill helst att det ska starta på egen hand. Vet inte vad ja vill. Inte så att man varit i denna sits innan heller.. håll tummarna att det startar snart !

Håller tummarna! Vi valde att stå på oss om Max en vecka över tiden utifrån ny forskning. Men behövde ju aldrig sättas igång. Men hoppas värkarna sätter igång idag :)
  • Lili158
    Jooosen skrev 2020-08-31 18:32:31 följande:

Nu är hon född! Sattes igång i lördags med tabletter. Fick otroligt jobbiga värkar efter 7 tabletter. Hela förlossningen var väldigt lång o krystande tog 2,5 timme. Föddes igår söndag 16:40. Huvudet åkte bara in o ut hela tiden. Allt var väldigt traumatiskt. När hon kom ut hade hon vatten i lungorna så har legat på neo. Nu har vi fått komma till bb. 4190 vägde hon och 55(!!) cm! Trots min lilla gravidmage där folk inte ens såg att ja va i vecka 42 haha. Men vilken härlig grej ändå allting <3 hoppas ni mår bra !

Åh skönt att höra att hon är ute och att ni kommit till bb. Grattis!
  • Lili158
    Jooosen skrev 2020-09-04 16:58:53 följande:

Hur går er amning? Mina bröstvårtor gör såååå ont. Bävar inför varje gång.. lite bättre idag dock , dag 5. Grät nästan i början!! Hur går det för dej msSuzulee? Hoppas du fött nu du med!

Vi kämpade en vecka med amningen och sen gav vi upp. Behövde ha amningsnapp då jag har plana bröstvårtor, den var jättekrånglig tyckte v att suga fram mjölk ur, sen blev han arg och vifta bort nappen och all mjölk rann ut. Arg bebis och ledsen mamma. Sedan så visade det sig att Han hade inte ökat mer än 15gram på 5 dagar på invägning på BVC. Då kände jag näääh, han får inte tillräckligt. Så idag är dag 2 med ersättning och v är så mkt gladare. Mamman också.
  • Lili158
    Blandbubbel skrev 2020-10-03 10:10:14 följande:

Hur mycket hjälps ni åt med barnet, du och din partner?

Jag är mammaledig men min man kommer hem vid 15-17 om dagarna. Och hemma helger. Han tar v när han kommer hem jag åker och tränar eller bara är utan bebis i famnen. Nätterna delar vi. Mannen tar läggning vid 21 sen matning 00/01 jag tar 03/04 Sen vid 06 när han går upp till jobbet byter han blöja och sen matar och söver jag.

Helger tar han 00 och 03 matningen. Dagarna på helgen myser Vi och umgås mest.
  • Lili158

V reagerade inte alls på rotavaccinet. Som vanligt kanske en något mjukare bajsblöja. Vi är iväg nästan var och varannan dag i alla fall. Jag ammar inte så vi brukar kunna komma ut i skogen eller till andra föräldralediga har två som är det. Min pappa är pensionär och bor nära också så honom träffar vi. Sen kan jag åka iväg och träna på kvällar och så när v pappa kommer hem. Så skönt!

• Lili158

Här blev V 4 månader igår, han väger 6,5kilo typ och 59,5cm lång. Gillar att ligga i sitt babygym, snacka med sina djur där, han gillar även att hänga i selen, den har vi ofta med till skogen då vi är ute mkt. Han somnar vid 20.00 ungefär och sover till 07. Utan att äta på natten. Han får nappen i puttad vid 01 och 04 typ. Äter vid 07.30. Har kört ersättning sen han var 2 veckor. På dagen sover han ett långpass på 2 timmar och sen lite 30-40 minuters pass förmiddag och eftermiddag. En glad unge mest hela tiden. Nu i dagarna ska vi börja med lite gröt. Han har fått suga på en rå morot och gurka och tyckte det var mkt spännande. Börjar på babysim i januari :) hoppas alla haft en fin om än konstig jul.

• Lili158
    liloma skrev 2021-01-24 15:07:14 följande:

Någon mer som gått/ska gå på babysim? Vi ska börja imorgon, lite nervös för hur det ska gå med allt :P

Vi skulle börjat nu, men starten är framskjuten till tidigast v.6.. får se om det ens blir då. Varit med min systerdotter på babysim, det är superkul och jättebra för vattenvana :) hon älskade det. Ha med klämmis eller mat som går snabbt, man bli både trött och hungrig av babysim :)
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL