• xnfsm

Min hy är kaos - hjälp

Min hy i ansiktet är totalt kaos. Känslig men blir väldigt oljig och har ganska stora porer. Huden är ojämn med så kallade slutna komodoner (googla),är konstant ljusröd och blir lätt rödare när jag tvättar ansiktet t.ex. Dock ingen direkt akneproblematik vad jag vet.

Jag vet inte vad jag ska testa längre, har testat allt känns det som. Dyra produkter i längre perioder men huden blir typ värre ju äldre jag blir (är inte ens 30 än). Har inget emot att lägga lite mer pengar OM det funkar. Nu använder jag produkter från exuviance och dermalogica och de kostar ju en del... tvättar och smörjer morgon och kväll samt gör regelbundna masker av ovannämnda märken, har även gått och fått portömning några gånger. Huden känns skitjobbig just nu.

Hjälp snälla alla FL-hudvårdsexperter. Vad kan/bör jag göra/testa? Jag kan nöja mig med åtminstone en ?lugnare? hud.

Kram och god jul

• Svar på tråden Min hy är kaos - hjälp
  • StevenDiese

Eftersom produkter inte funkar kanske du ska prova motsatsen?

Inga produkter alltså.

Tvätta inte ansiktet i onödan. Nån gång i veckan kan räcka. Utan tvål. Bara vatten.

Och nej jag är inte hudvårdskonsult. En sån skulle aldrig rekommendera 0 produkter. Och nej, jag har ingen aning om dina hudproblem, jag går enbart på känsla.

• xnfsm

Jag måste ju använda något eftersom att jag använder smink och behöver kunna tvätta bort det.

• StevenDiese
    xnfsm skrev 2019-12-25 11:11:57 följande:

Jag måste ju använda något eftersom att jag använder smink och behöver kunna tvätta bort det.

Ja eller så får du väl minimera sminket.
  • Litorina

Min spontana tanke var också att sluta hålla på och joxa med huden. Sminkar du dig känns det som steg ett att sluta med det. Smink och tvätt av det utgör ju en ständig störning av huden. Tvätta med ljummet vatten. Återfukta om behov finns.

• xnfsm

Jag har testat även det, dvs att sluta med smink i längre period. Utan förbättring. Önskar för övrigt inga spekulerade tips

• Seven Costanza

Låter som rosacea. Det kan man få även före 30. Jag fick den vid 28. Uppsök hudläkare men du kan ju prova receptfri kräm först såsom rosazol eller rosex.

Om man har rosacea blir huden ofta sämre av:

sol, kyla, mjölkprodukter, kryddstark mat, alkohol, socker, koffein, ibland gluten. Allt som är roligt alltså. Riktigt piss är det och en kronisk sjukdom, men genom att minimera det som jag vet gör min hud sämre kan jag hålla den lite bättre, men utan medicin är det ständigt ett antal utslag i ansiktet trots receptfri kräm. Min läkare vill inte att jag ska äta tabletter hela tiden så jag får stå ut några månader om året utan medicin. Vissa blir besvärsfria en längre tid efter att ha medicinerat i 3-6 månader men mina besvär kommer alltid tillbaka efter en månad när medicinen gått ur kroppen. Men du kan ju ha tur att bli hjälpt på längre sikt, eller ha en läkare som tycker att det är okej att äta medicin jämt. Den medicinen heter oracea.

• Geminis

Hej! Kan du specificera vilka produkter du använder idag?

Det kan mycket väl vara Rosacea (vilket jag har) med tanke på att du har känslig hy som blir röd. Råder dig dock inte att självmedicinera utan se till att få ett utlåtande av en hudläkare.

Till att börja med, tvätta inte med varmt vatten utan endast ljummet.

Excuviance har bra hudvård men att tänka på är att alla produkter innehåller syror och det kan bli lite väl mycket även med masker för din hy. Jag använde Excuviance tidigare och till viss del hjälpte serien men deras masker får min hy att explodera i rödhet och obehag.

• xnfsm

Tack för svaren. Och tipsen.

Kan det vara värt att testa någon rosacea-kräm från apoteket? Jag får inte utslag i ansiktet men är röd och blir lätt rödare, man kan se en tydlig skillnad på ansikte och hals. Jag är inte en person med rödlätt hud, snarare lite olivfärgad.

Jag använder rengöring Dermalogica special cleansing gel. Jag upplever själv att den är bra. Ansiktskräm från Exuviance evening restorative complex (som är en nattkräm som även kan användas som dagkräm).

Svar på tråden Min hy är kaos - hjälp