Vilda syskon som jämt bråkar och röjer
Om jag varit i din sits skulle jag:
Se till att de regelbundet far ha "egna" aktiviteter, sa att de inte alltid gor allt tillsammas. Pappan kan ta ena barnet till biblioteket t ex och sedan gora likadant med det andra barnet (pa olika dagar). Da behover syskonen inte tavla om foraldrarnas uppmarksamhet, utan far egentid med en foralder utan konkurrens. Barnet som ar hemma far samtidigt en lugn stund utan brak (och utan att ha nagon att braka med). Detta kan ocksa galla andra aktiviteter om t ex. Pelle vill ga pa gymnastik och Kalle vill ga pa rytmik. De maste inte alltid gora allt tillsammans och det kan vara nyttigt att separera dem dessa relativt korta stunder det galler. Da bryter man brakmonstret som blivit rutin.
Jag skulle, som du, vara ute mycket sa att de far mojlighet att "rasta av sig" och fa utlopp for all energi. Jag skulle aven kolla om det fanns aktiviteter sasom fotboll, simning eller annan idrott, for just deras aldersgrupp. Da far de ut energin, fast pa ett organiserat satt och under tranarens ledning (inte din).
Hemma skulle jag sitta bredvid nar de leker (istallet for att laga mat, surfa pa natet, stada, tvatta osv.) och pa sa satt kunna ingripa innan det blir brak och darmed kvava allt i sin linda. Detta for att skapa en sorts lugn rutin och for att de ska vanja sig av med "brakatmosfaren" som blivit och istallet vanja sig vid en lugn atmosfar, sa att detta blir det "normala" for dem. Sant tar forstass tid, men jag tror man vinner pa det. Hushallsarbetet som blir lidande far goras efter att barnen gatt och lagt sig.