• Spislucka

Snattade förr. Betala tillbaka??

Hallå!

Ja som titeln säger så snattade jag väldigt mycket när jag va yngre, mellan 10 - 13 år. Är nu 26 år. Från ICA och COOP. De va bara godis, läsk och glass. Men de är nog för summor på över 5 tusen minst.

Har kollat och det är preskriberat. Men de jag undrar nu är, kan man betala tillbaka det nu. Eller måste jag bara leva med skulden?

• Svar på tråden Snattade förr. Betala tillbaka??
  • Praktisk58

Gå in på coop, ica och snacka med chefen.

Skicka pengar I kuvert, eller köp samma sak och lägg tillbaka.

• Spislucka

Jag vill ju inte att dom ringer polisen så jag får problem nu, men samtidigt vill jag ju vara ärlig mot dom.

• Praktisk58
    Spislucka skrev 2019-12-23 02:41:50 följande:

Jag vill ju inte att dom ringer polisen så jag får problem nu, men samtidigt vill jag ju vara ärlig mot dom.

Jag gjorde samma fel för många år sedan.

Följde mina tre råd I olika affärer.

Dom blev bara glada.
  • Anonym (Fd butiksråtta)

Samma här men jag har förlåtit mig själv och gått vidare.

Mina snatterier ligger 40 år tillbaka i tiden och affärerna har sedan länge försvunnit eller bytt koncept.

• Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-23 09:45:17 följande:

Men snälla. Alla ungar har snattat. Gå vidare.

Alla ungar har inte alls snattat, dom allra flesta ungar och vuxna har det inte.
  • Drottningen1970
    Anonym (...) skrev 2019-12-23 09:47:44 följande:

Alla ungar har inte alls snattat, dom allra flesta ungar och vuxna har det inte.

Skulle tippa på att 90% av alla barn någon gång snattat.
  • Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-23 10:05:14 följande:

Skulle tippa på att 90% av alla barn någon gång snattat.

Du skulle "tippa på det" ja, men verkligheten ser annorlunda ut.
  • Anonym (Annika)

Jag tycker att du ska göra annat gott för pengarna. T.ex. skänka till någon välgörenhet, eller allra helst ge av din tid, t. ex. hjälpa till 50 timmar med läxläsningsprojekt, språkkompis, nattvandring el dyl.

• MotorcycleEmptiness
    Praktisk58 skrev 2019-12-23 02:36:30 följande:

Gå in på coop, ica och snacka med chefen.

Skicka pengar I kuvert, eller köp samma sak och lägg tillbaka.

Ja, skicka pengar i kuvert så får butikschefen lite extra kontanter i plånboken att handla för under mellandagsrean.

Det låter bra.
  • Anonym (Hedda)

Jag skulle ta och välja ut ett par välgörenhetsorganisationer som jag tyckte verkade för en "god sak" och skänka samma summa dit istället. Enklare och mer praktiskt och en hel del affärer har ju ex samarbete och kampanjer med Röda korset och Cancerfonden )ex ICA) så man skulle kunna tänka som så att man ju då skänker "å affärens vägnar". Vin vin för alla parter. Välgörenheten och ditt samvete.

• Anonym (Fanny)

Tror också majoriteten av befolkningen har snattat i sina ungdomsår, mer eller mindre. Tycke du ska gå vidare, det gör de flesta. Har du dåligt samvete så skänk pengar till typ ett katthem eller viltjouren istället . De behöver garanterat pengarna mer än de stora affärskedjorna Ica och Konsum osv

• Anonym (Sara)

Jag hade som andra redan nämnt valt att skänka 5000 till någon välgörenhetsorganisation istället om jag hade haft dåligt samvete (vilket jag inte skulle). Bättre att de får pengarna som behöver det. Jag hade valt Barncancerfonden, men vad du väljer bestämmer du självklart själv.

Det blir en fin julklapp!

Svar på tråden Snattade förr. Betala tillbaka??