Skärmtid?
Jag har en 13-åring vi kallar hen P. Som bor varannan vecka hos mig och min sambo M sen snart 10år. Vi har också en 8åring tillsammans.
P tycker om tv-spel så som fortnite och Minecraft. 2-3h varje vecka har P aktiva sporter. Sköter skola, läxor och gör sysslor hemma. Jag tycker att när P kommer hem från skolan, gjort läxor och sysslor så är det ok med skärmtid tills vi vuxna kommer hem. Då är det mat och socialtid med oss, vissa dagar sport. Sen tycker jag att 1h innan läggdags så kan barnen få skärmtid. På helgen skärmtid innan frukost kl 10 och jag tycker att de kan få spela 3h under dagen och sedan även ha myskväll vid tv'n med film som är ca 2h. Min sambo dock tycker inte barnen ska få ha spel alls! Han tycker barnen blir dumma. Och att de inte lär sig någonting. Han har gått med på 3h skärmtid på hela helgen! Och 1h vardagar. Jag tycker det är alldeles för lite och vet inte alls hur jag ska ta det här med honom, han blir bara jätte arg. Jag orkar inte bråka men vill kunna hjälpa barnen speciellt P då det är detta han tycker är roligt. Och der är även så han kommunicerar med sina vänner. Hur gör ni?