Postman skrev 2019-12-21 19:03:58 följande:
Man kan ju förstås välja att avstå ibland men jag kan tycka att det är bra om folk väljer att läsa/lyssna och har åsikter om det som de har läst/lyssnat på. Folk ska också reagera och säga ifrån oftare till de som i vårt samhälle har ett stort inflytande som till i detta fallet AB.
Dock ska man förstås hålla sig till god ton när man diskuterar/kritiserar. Jag tycker inte vår media heller håller sig till god ton när de publicerar sina artiklar eller krönikor, de är heller inte så objektiva alltid, därför blir det tyvärr som man ropar får man svar. Tyvärr.
En krönika eller en ledare är inte tänkt att vara objektiv - det var nog inte så populärt på sina håll när Torgny Segerstedt skrev vad han tyckte om nazismen i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning heller.
Jag vet inte om du la märke till min krönikörlista längre upp i tråden; jag har svårt för ungefär två tredjedelar av dem, jag tycker sällan eller aldrig att de tillför något vettigt, men jag skulle aldrig ifrågasätta deras rätt att uttrycka sin åsikt eller respektive mediums rätt att publicera det.
Voltaire sa att "Det är klart att en individ som förföljer en man, sin broder, därför att han har en annan åsikt, är ett odjur".
Detta brukar sammanfattas till "Jag delar inte dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem". (Sammanfattat av en annan författare än Voltaire).