KajsaMia skrev 2020-03-06 12:27:14 följande:
Fick någon av er besked av sin läkare att ni kommit i klimakteriet och det blev till en orsak att ni bestämde er för äd?
Jag är faktiskt lite förvirrad för läkaren min sa att jag måste upprepa sköldkörtelnsprov för att vi ska ta reda på om jag inte är "på vägen dit" (skönt sagt av läkaren).
Det enda jag kunde märka på mig var att min cykel förkortades och jag blödde inte så mycket på sistone (tänkte det berodde på stress). Vet ej om jag ägglossar eller ej för sedan jag började med utredningen så tänkte jag slappna av och tog inte äl tester och inte heller kollade det på annat sätt (jag hade det alltid svårt att märka och identifiera min äl själv). Kanske får jag skylla på mig nu för efter missfallet blev jag en sådan feg som inte vågar kolla saker...
Finns det någon här som var i liknande sits? Jag har en känsla att läkare försöker skrämma mig. Har svårt att tro på det hen säger.
När jag var 34 började min mens strula. Hoppade över en månad t ex. Nästa månad kunde jag blöda 3 v i sträck. En kompis till mig hade fått veta att hon kommit i förklimakteriet som 37 åring...så jag gick till gyn jag med. Hade vid 35 års ålder 0.09 i AMH (alltså uselt!) och mitt FSH har genom åren mätts högt. Sist låg det på 60 nånting. Fick också veta att man inte kan se om man har ÄL med ÄLstickor när man är i förklimakteriet.. LH hormonet är nämligen konstant förhöjt då. Dock kan man ha "vanliga" månader ibland med ÄL. Så klart att det blir glesare och glesar ju längre men varit i klimakteriet. Jag är dock nu gravid i v.13... troligtvis med eget ägg. Vi vet inte till hundra procent då vi satte in ett embryo med donerat ägg i nov och jag fick minus och blödning. Sen plussade jag i dec. Så pass fördröjd implantation på embryot borde va typ omöjligt. Samtidigt sjukt märkligt om jag haft ÄL.Mensom kliniken i Finland sa: miracles can happen!! Jag är dock fortf väldigt orolig för MA. Men det är helt fantastiskt ..40 år och gravid nu!!!
Vill bara säga att man KAN komma i förklimakteriet tidigt... det kan hålla på i över 10 år innan man når menopaus. Läkaren behöver kolla AMH och FSH..inte sköldkörteln primärt för att se om du är där! Skulle så vara fallet finns ju ÄD! Det är ett bra alternativ!! Kram