• Snurranfian

Vi som planerar äggdonation 2020

Alltså Crinone tjejer.... fy satan. Har ni använt det? Jag hade Lutinus först..men bytt till Crinone...men den är ju lika äcklig. Om man inte "rensar" på några dagar har man ju en pingis boll där inne med torrt kladd. Vem fasen uppfann denna skit??

• Snurranfian
    UndrandeSökare skrev 2020-02-22 20:46:29 följande:

Ajdå, tycker du Crinone är så dåligt? trist att höra. Jag har fått recept på det men ej testat än. Håller med dig om att Lutinus är jobbigt och rinnigt. Utrogestan (utländskt progesteron) är inte rinnigt och kan tas både oralt och vaginalt (men man kan bli yr i huvudet om man tar det oralt). Om du har möjlighet att få tag på Utrogestan så testa det.

Tror inte jag kan få tag i utrogestan... så kommer hämta ut mer Lutinus idag... har ca 2 v kvar med progesterontillskott. Ja Crinone va inte för mig. Tog cellprov hos BM i onsdags och då fick hon plocka ur MASSOR av stelnat Crinone för att komma åt. Blev helt chockad när jag fick se hur mycket. Igår va det samma hemma dessutom lite aprikosfärgat..= psykiskt jobbigt. Nej Lutinus får det bli!
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-23 11:57:35 följande:

Jag tog förut också Lutinus men ville prova Crinone, båda för att det skulle vara mindre kladdigt men också för att jag bara behöver ta det x2. 

De första dagarna älskade jag det. Men sedan blev det som du beskriver. Ibland har man tur att klumperna kommer ut av sig själv men ibland känns det så att man har en mega tjock tampon i sig som bara måste ut. Så det är inte så skönt att plocka ut grejerna sedan. Detta retar slemhinnorna sedan ännu mer...

Hos mig blir Crinone också alltid lite blodtillblandad, alltså mest brunt, i början rosa. Misstänker att det kommer från slemhinnorna runtomkring. 

Läste att BM säger man ska inte plocka ut saken men problemet är att man annars knappt kommer in med staven. Jag fortsätter med Crinone trots att jag har även köpt Uterogest i fall något krånglar. Så detta var min trevliga berättelse om Crionone 6 more weeks to go with this shit...

Ja precis så..Hur ska man få in nåt när det är fullt? blir ju som cellulosa. Min blev oxå missfärgad...har inte haft en enda missfärgad flytning med lutinus. Hämtade ut 2 paket lutinus nyss. Bör räcka ...Sen är jag i v 12 om det vill sig väl.
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-26 11:46:23 följande:

Oh nej, så dumt att det inte ville sluta. Pratade du med kliniken?

Jag har idag börjat få en miniminimini blödning men det är mer i själva Crinone (liknande Lutinus). Jag vet att man får ha det men man blir ju ändå orolig varje gång. Inga symtom annars utom ömma bröst och trötthet och sömnlöshet. Ultraljud på fredag... Idag v 6+0.

Kan du inte få byta till Lutinus istället? Alltså Crinone... fy satan!!! Kram förstår att det är jobbigt att se blod. Jag fick panik när Crinone va lite missfärgad!
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-28 19:02:11 följande:

Nu kan jag uppdatera er om att ultraljudet gick bra idag. Hjärtat slåg på v 6+2. Embryonet var 7,2 mm.

Sedan såg hon att det fanns en stående blödning bakom hinnsäcken. Hon sa att det är vanligt efter IVF och co. Hon undrade om vi hade en plan B i fall det blir en aktiv blödning (hittills har jag ju ingen). En plan B har vi inte och jag kontaktade kliniken och de tyckte inte vi behövde det. 

Jag ska dock vid blödning ta extra Progynon tänker jag, gyn här sa att höja till 4mg x3 i alla fall och att ta Tranexamsyra. Har ni fått en plan B förut? 

Så vi är jätteglada men glädjen blev lite dämpad då BM gjorde mig lite rädd för den sannolikt kommande blödning. Hon sa att den kan förtränga embryonet om den blir för stor men att det inte är farligt så länge embryonet är frisk och blödningen avstannar. (Var hos dr Sokolovas barnmorska)

Stort grattis!!!!! Håller tummarna att blödningen inte blir mer!!
  • Snurranfian
    KajsaMia skrev 2020-03-06 12:27:14 följande:

Fick någon av er besked av sin läkare att ni kommit i klimakteriet och det blev till en orsak att ni bestämde er för äd?

Jag är faktiskt lite förvirrad för läkaren min sa att jag måste upprepa sköldkörtelnsprov för att vi ska ta reda på om jag inte är "på vägen dit" (skönt sagt av läkaren).

Det enda jag kunde märka på mig var att min cykel förkortades och jag blödde inte så mycket på sistone (tänkte det berodde på stress). Vet ej om jag ägglossar eller ej för sedan jag började med utredningen så tänkte jag slappna av och tog inte äl tester och inte heller kollade det på annat sätt (jag hade det alltid svårt att märka och identifiera min äl själv). Kanske får jag skylla på mig nu för efter missfallet blev jag en sådan feg som inte vågar kolla saker... 

Finns det någon här som var i liknande sits? Jag har en känsla att läkare försöker skrämma mig. Har svårt att tro på det hen säger. 

När jag var 34 började min mens strula. Hoppade över en månad t ex. Nästa månad kunde jag blöda 3 v i sträck. En kompis till mig hade fått veta att hon kommit i förklimakteriet som 37 åring...så jag gick till gyn jag med. Hade vid 35 års ålder 0.09 i AMH (alltså uselt!) och mitt FSH har genom åren mätts högt. Sist låg det på 60 nånting. Fick också veta att man inte kan se om man har ÄL med ÄLstickor när man är i förklimakteriet.. LH hormonet är nämligen konstant förhöjt då. Dock kan man ha "vanliga" månader ibland med ÄL. Så klart att det blir glesare och glesar ju längre men varit i klimakteriet. Jag är dock nu gravid i v.13... troligtvis med eget ägg. Vi vet inte till hundra procent då vi satte in ett embryo med donerat ägg i nov och jag fick minus och blödning. Sen plussade jag i dec. Så pass fördröjd implantation på embryot borde va typ omöjligt. Samtidigt sjukt märkligt om jag haft ÄL.Mensom kliniken i Finland sa: miracles can happen!! Jag är dock fortf väldigt orolig för MA. Men det är helt fantastiskt ..40 år och gravid nu!!!

Vill bara säga att man KAN komma i förklimakteriet tidigt... det kan hålla på i över 10 år innan man når menopaus. Läkaren behöver kolla AMH och FSH..inte sköldkörteln primärt för att se om du är där! Skulle så vara fallet finns ju ÄD! Det är ett bra alternativ!! Kram
  • Snurranfian

Jag va dum och åkte skridskor med barnen igår. Känner mig som.tråkigaste morsan som aldrig gör nåt pga trötthet. Tja vad händer..snubblar över ett av barnen som ramlar o åker framstupa ner i isen. Magen rätt i. Hade inte jättehög fart.. har inte ont i livmodern och inga blödningar. Ringde 1177 och sköterskan sa allt va lugnt. Ringer nog BM imorrn ändå..eller för privat UL. Fy när man är så orolig innan o så gör man nåt så onödigt så blir man mer orolig. :(

• Snurranfian
    CrookedTail skrev 2020-03-08 19:22:22 följande:

Men oj, vad skumt! Kommer du att testa DNA när barnet är fött, eller är det oviktigt? :)

Inte jätteviktigt men lär vi nog göra! :) Hoppas bara att mödravården inte missar några koller eller så för att de tänker att det till 100% är en egen graviditet. Men som jag förstått är det inte mer koller vid ÄD än vanlig graviditet??
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-03-08 20:11:18 följande:

Jo det är mer koll mot slutet av graviditeten pga risk för preklampsi. Vet inte i huvudet hur många extra kontroller det är men det är några.

Ok, får be om lite extra då kanske. Skulle få extra TUL iaf pga att jag är över 40.
  • Snurranfian
    KajsaMia skrev 2020-03-09 14:50:14 följande:

Först och främst stort grattis! Hoppas allt kommer bli bra :) Det måste det vara! jag hade problem med regelbunden mens när jag var lite yngre, först i tonåren och sedan när jag blev gravid och hade missfall (det var för några år sedan dock). Det var nog relaterat till min undervikt och blev bättre med åren. Att jag ens kunde bli gravid ger hopp men AMH värde hos mig ligger nu på ca 0.3 så man blir lite orolig. Då får jag testa (minst 2 ggr fick jag veta när jag ringde läkare) FSH också. Tack. Undrar om man kan remitteras till ÄD direkt och slippa ivf försök ?

Tack!!Bra att du får kolla AMH och FSH!häng inte upp dig för mkt på AMH...tycker det värdet känns mer o mer osäkert. FSH känns viktigare att det håller sig lågt. Hade du fått veta nåt FSH värde än? Ja man kan få gå direkt till ÄD via remiss om värdena ser dåliga ut för att kunna uppnå egen graviditet.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020