Limarie skrev 2020-03-01 17:02:45 följande:
Jag har gått genom många studier och reviews vad det gäller medicinering och kan kanske svara lite på dina frågor.
1/2) 7mm är det som man minst vill ha. Det finns studier som säger att ett tjockare slemhinna är bättre och det blir större chanser med 8-10 mm (men vi pratar inte om gigantisk stora skillnader). Låg den på 7mm vid transferdagen eller lite innan? Att höja Progynon hade jag kanske inte gjort utan istället tagit östrogenplåster. Men det kan vara svårt att få det utskriven. Man skulle kunna tänka sig att man kan ta 2 mg x4 (jag vet att några ha gjort så även om det är ovanligt). Oftast finns mättas kroppen av det orala Progynon och det kan vara bättre att ta upp det dermalt istället. Det blir väl lite tjock med kanske 14-15 mm. Den kan också tröttas ut sedan.
3) Alltså Lutinus i sig gör inte att ägget fäster utan den gör att den stannar när den har fäst. Ingen fara att ta mer Lutinus men det hjälper inte alls enligt samtliga studier. Men du kan prova ett annat preparat. Kanske just du tar inte optimalt upp detta. Jag fick på din klinik byta till Crinone x2. Det blir samma dosering till slut men det blir nåt lite annat. Du kan kanske absorbera gelen bättre. Under förutsättningar nu att du har för lågt Progesteron. Ett förslag är sedan att du mäter ditt progesteronvärde efter insättning. Sedan kan du på licens också ta oralt Uterogestan men enligt studierna är Uterogestan sämre oralt än Crinone eller Lutinus. Att få sprutor utskriven går ju tyvärr inte här.
4) Varför tar du ASS 125mg? Och inte 75mg? Har du haft missfall? Kan öka chanserna för ägget att fästa.
5) Var alla transfer av samma donator? Kan det vara en äggfaktor? Eller ändå spermafaktor? Jag tänkte det kanske är inte alls något "fel" på dig. Hur många försök har du gjort?
6) Det jag personligen absolut hade lagt till är Prednisolon. Någon kommer skriva ut detta till dig. T.ex. 5mg till v5 och sedan 2,5mg till v6. Kan också doseras högre och på annat sätt. Men vill man börja lite lägre och försiktigare är detta nog en bra början.
En annan ide. Har du varit hos Sokolova? Hon hjälper till med optimering av medicinering om man gör sina försök utomlands. Hon kan både rekommendera förändringar och då skriver recept. Finns det kostar säkert 1500kr eller mer när man går till henne men det kan vara värt. Eller till Qvinnolivet i Kungsbacka. En mycket bra läkare som också jobbar med Olgakliniken ihop och ger råd och skriver recept. Hon kan ha bättre koll på din slemhinna och kanske optimera.
Det var mycket nu och jag hoppas det kunde hjälpa lite.
Tack för dina svar <3
1/2) Den har legat på ca 7,8 mm vill jag minnas, ca 1-1,5 vecka innan FET
3) Tror inte att min gynläkare vill ändra till Crinone dock.. Hur lång tid efter FET bör jag ta test på progesteronvärde?
4) Jag fick rekommendation från en tjej här i tråden att ta 160 mg barnambyl, som dock inte finns längre, men den verksamma substansen är acetylsalicylsyra så jag köpte den. Den kan bara köpas i 500 mg så jag delar den och tar en fjärdedel per dag = 125 mg (ca). Har fått till mig att låg dos räknas som 75-160 mg. Ja jag har fått missfall tidigare.
5) Ja samma donator. När jag blev gravid med tivllingarna så var det färskförsök så det var ju ultimat. Det ägget vi ska ta nu är inte toppkvalitet men de räknar det ändå som fullt tillräckligt (kommer inte ihåg exakt hur de uttryckte det), det är ett 5-dagars. Det är inte spermafaktor. Detta blir fjärde och sista försöket.
6) Finska kliniken ville inte skriva ut Prednisol till mig och jag tror inte att jag kan få min svenska gynläkare att göra det heller tyvärr. Jag tänkte fråga om h*n kan tänka sig att göra det vid nästa UL, det blir då ca en vecka innan planerat FET: OM gynläkare skriver ut prdnisol när ska man börja ta det?
Jag har inte varit hos Soklova eller Olga. Vet inte om jag orkar så mycket mer. Känner mig såå sliten och matt på att kämpa :(