• CrookedTail

Vi som planerar äggdonation 2020

En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.

Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Lilly2013
    UndrandeSökare skrev 2020-02-08 11:04:34 följande:

Om du vill kan du köpa blodprovsremisser för både Östrogenprov och Progesteronprov och mäta nivåerna. Det finns minst 5 provtagningsföretag nu. Kolla med : Werlabs, Blodkollen, Medisera, Mydrop eller Svensk Provtagning. Jag vet inte vilket av dem som är billigast just nu.

Jo jag vet men eftersom dom tycker det är onödigt så har jag inte brytt mig. Tänker att e de då duktiga som de utgör sig så borde det gå att lura på dom. Men börjar känna mig lite tveksam.

Verken du eller jag har ju lyckats och kanske de bara klarar de patienter som inte har något missfallshistorik
  • Limarie

Använder bara Crinone.

Nu måste jag tyvärr komma med flera bilder på stickor.

Jag har tagit ett nytt ovulationstest. Och idag är den mega positiv och till och med smileyn var där. Tog ett nytt gravtest som visade en mycket liten antydning till ett sträck som inte fanns där igår.

Nu har jag googlat mig genom och förstår så klart inte. Ni kanske vet...

Man kan ha ett falskt positivt LH test när man är gravid då hormonerna har en liknande struktur. Men det brukar vara så att HCG testen är känsligare dvs för att LH testet ska vara mycket positivt så måste gravtestet också redan var det. Tvärtom går knappt enligt det de skriver på nätet. Däremot läser jag att ett gravtest kan vara falskt positivt om man har hög LH när man är i menopaus eller har PCOS t.ex.

Jag vet, om jag bara väntar några dagar då vet jag om jag är gravid eller inte. Men... Jag får bara inte ihop det.

Tänkte det är ju också lite farligt om ett gravtest kan bli falskt positivt om man bara har ägglossning på gång.

Nu ser ju mitt sträck från imorse mer ut som ett spöksträck i för sig.

Hur räknar ni egentligen? När man skriver ET + 9 dagar t.ex. menas då att dag 1 börjar vid insättningen eller dagen efter?

Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-08 12:07:17 följande:

Använder bara Crinone.

Nu måste jag tyvärr komma med flera bilder på stickor.

Jag har tagit ett nytt ovulationstest. Och idag är den mega positiv och till och med smileyn var där. Tog ett nytt gravtest som visade en mycket liten antydning till ett sträck som inte fanns där igår.

Nu har jag googlat mig genom och förstår så klart inte. Ni kanske vet...

Man kan ha ett falskt positivt LH test när man är gravid då hormonerna har en liknande struktur. Men det brukar vara så att HCG testen är känsligare dvs för att LH testet ska vara mycket positivt så måste gravtestet också redan var det. Tvärtom går knappt enligt det de skriver på nätet. Däremot läser jag att ett gravtest kan vara falskt positivt om man har hög LH när man är i menopaus eller har PCOS t.ex.

Jag vet, om jag bara väntar några dagar då vet jag om jag är gravid eller inte. Men... Jag får bara inte ihop det.

Tänkte det är ju också lite farligt om ett gravtest kan bli falskt positivt om man bara har ägglossning på gång.

Nu ser ju mitt sträck från imorse mer ut som ett spöksträck i för sig.

Hur räknar ni egentligen? När man skriver ET + 9 dagar t.ex. menas då att dag 1 börjar vid insättningen eller dagen efter?

Jag som varit i förklimakteriet flera år har fått positivt på LH test så fort jag provat.... konstant högt LH. Dock ALDRIG fått positivt på HCG test utan att ha varit gravid... och har testat många ggr i hopp om att ett under skett. Så jag vågar mig nästan på ett grattis!!!! Ser mkt lovande ut. Hur många dagar efter insättning är du? Tror det är bättre du inte testar med LH stickor..blir ju högst oklart.... Testa igen med HCG om 2 dygn...då bör det dubblerats :)
  • UndrandeSökare

Limarie-Använde ni färska ägg/embron? Det kallas ET.

Eller hade embryona varit frusna? (Det kallas FET)

Bara nyfiken.

Jag brukar räkna insättningsdagen som dag 0, och nästa dag som ruvardag 1 osv.

• Limarie

Alltså då var det ett FET, ett fryst embryo som var en blastocyst. Då säger jag nu att jag är nu RD 6 men FET +5? Insättning var i måndags...

Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • UndrandeSökare
    Lilly2013 skrev 2020-02-08 12:05:49 följande:

Jo jag vet men eftersom dom tycker det är onödigt så har jag inte brytt mig. Tänker att e de då duktiga som de utgör sig så borde det gå att lura på dom. Men börjar känna mig lite tveksam.

Verken du eller jag har ju lyckats och kanske de bara klarar de patienter som inte har något missfallshistorik

Det finns flera med missfallshistiorik som lyckats hos Avaclinic i Riga, jag har pratat med en hel del som lyckats där, trots tidigare missfall. Men det beror ju på vad missfallen beror på.

Missfall kan ju bero på massor med olika orsaker, tex koagulationsproblem, immunförsvaret, endo (kan endast konsateras om man gör lapro),olika fel på livmodern, polyper, sammanväxningar, infektioner, äggfel, spermafel, etc etc

Har man endast tex koagulationsproblem, så får man missfall, men det räcker med Trombyl och Fragmin för att slippa få missfall.

Men om man som du och jag behöver mycket mer än Trombyl och Fragmin, så blir det såklart svårare.

Om man har tex immunproblem så tar inte Riga ansvar för det efter plus, utan man måste ha en extra läkare (som tex Dr Gorgy eller Dr D) som sköter om immundelen fram till förlossningen.

Riga använder heller sig inte av läkemedel som Ivig, progesteronsprutor, och Neupogen och annat som Dr Gorgy i London och andra kliniker använder sig av.

Olika kliniker /läkare använder sig av olika verktygslådor helt enkelt.
  • PeeWee44
    Lilly2013 skrev 2020-02-08 09:04:41 följande:

[quote=80212635][quote-nick]CrookedTail skrev 2020-02-08 05:13:47 följande:[/quote-nick]Vi odlade inte till blastosar (vilket jag ångrar nu, det går dock att göra det efter upptining). Jag vet inte heller märkningen på embryona, men 11 var bra och 1 var ok enligt läkaren. Två fick dock slängas efter upptining.[/quote

]

Nu kommer jag inte ihåg hur många ägg som befruktades men det var ju några som föll bort på vägen till blastosar och i slutändan blev det 8st. Vet att det var ett av dessa som var lite långsamt så de trodde bara det skulle bli 7 men så hämtade det upp sig. Ok så 3 dagars benämns med siffror och blastosar med bokstäver. Har ni odlat vidare innan transfer eller satt in 3 dagars?? Vi har ju bara satt in 1 i taget så jag hoppas på att 2 överlever denna gången så vi kan testa det.

Det sista var 3 BB innan frysen och blev 5 BB så vad jag förstår så försämrades något.

Ha de så bra

Det försämrades inte, 5 är bättre än 3 iallafall i St Petersburg. Vi satte in 5 aa nu när vi lyckades. Det gick från 4 till 5 vid upptining och under dagen.
  • PeeWee44
    Limarie skrev 2020-02-08 13:41:48 följande:

Alltså då var det ett FET, ett fryst embryo som var en blastocyst. Då säger jag nu att jag är nu RD 6 men FET +5? Insättning var i måndags...

Vi har också blivit informerade om att rd 1 är dagen efter insättning, dvs du är på rd 5 och det är väldigt tidigt. Jag brukar få pluss på rd 7, har provat med ägglossningstest men aldrig på glad gubbe men fått gravid 1-2 veckor på clearblue.
  • PeeWee44

Jag kan bara rekommendera att ni kollar Östrogen och progesteron med blodprov. Man måste vara sin egen läkare och ta ansvar för vissa saker själv i denna process, dom tjänar pengar på oss. Kollade tyvärr aldrig mina värden när jag gick på ivf Riga, med utrogest hos dr d låg jag på 35 +-, i St Petersburg med både crinone och progesteronsprutor så här jag legat på runt 150. Gör man insättning i konstgjord cykel behöver du ha högre värden än i naturlig cykel. Det är värt pengarna att kolla och inte lita på klinikerna, då vet man också vilken medicin som fungerar.

Ge inte upp bara, det är värt allt tid, energi och pengar när man får sin lilla guldklimp. 11:a insättningar med äd så kom vår älskade kille efter fem års försök.

• Jiana
    PeeWee44 skrev 2020-02-08 14:29:54 följande:

Jag kan bara rekommendera att ni kollar Östrogen och progesteron med blodprov. Man måste vara sin egen läkare och ta ansvar för vissa saker själv i denna process, dom tjänar pengar på oss. Kollade tyvärr aldrig mina värden när jag gick på ivf Riga, med utrogest hos dr d låg jag på 35 +-, i St Petersburg med både crinone och progesteronsprutor så här jag legat på runt 150. Gör man insättning i konstgjord cykel behöver du ha högre värden än i naturlig cykel. Det är värt pengarna att kolla och inte lita på klinikerna, då vet man också vilken medicin som fungerar.

Ge inte upp bara, det är värt allt tid, energi och pengar när man får sin lilla guldklimp. 11:a insättningar med äd så kom vår älskade kille efter fem års försök.

Jag har bokat tid med gyn i Sverige för att kolla östrogen/progesteron. Men vad gör jag med resultatet? Bara veta om det och påtala för kliniken som gör insättningen? Eller be att få nåt utskrivet redan nu? Jag tror ju jag har nån slags obalans i hormonerna som orsakar trötthet, viktuppgång, nedsatt sexlust etc.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020