bellis2 skrev 2020-03-10 09:52:37 följande:
Tänkte precis skriva att det är flera faktorer som spelar roll, bland annat FSH och ålder men såg att du hade svarat att ditt FSH är 21, vilket är förhöjt. Det är också viktigt att testerna tas på rätt dagar i cykeln och att läkaren också kollar på ultraljudet hur äggblåsor och annat ser ut (inte bara på AMH-värdet).
Ålder spelar en stor roll, en yngre kvinna under 30 år med lågt AMH kan ha större chans vid IVF än en kvinna i 40-års åldern där man får ut flera ägg då den yngre kvinnans ägg kan vara bättre.
I Sverige är man strikt, för mig var det inte ens tal om IVF och jag blev väldigt illa bemött i den svenska sjukvården. Jag hamnade i total chock då jag själv hade sökt hjälpt under två års tid och flera gyn menade på att jag inte alls var i förklimakeriet.
Med dina värden har jag svårt att tänka mig att de skulle tillåta IVF i Sverige utan de kommer troligtvis rekommendera ÄD. Nu vet jag inte din ålder.
Din läkare/gyn bör remittera dig till en fertilitetsklinik så kommer de att hjälpa dig vidare.
Du kan vända dig direkt för äggdonation i utlandet.
Hade ultraljud också vid utredningen. Då såg allt ok ut sa de. Är 29 snart, men vill inte chansa förevigt för min sambo är lite äldre och jag vill verkligen att han ska ta del i vårt barn uppväxt.
Vad menar du med illa bemött? Att de inte ens ville tala med dig om ivf? Letade du efter hjälp via landstinget eller gick du också privat? Jag gjorde utredningen privat men tyvärr blev de ofta fåordiga... Både läkare och sjuksyrror och så...
Så ska jag vänta på nästa prov och samtal och samtidigt leta efter kliniker att ta kontakt med... Stort tack för tips!