Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Rätt till neka eller ej?

Giftskåneman skrev 2019-12-19 20:33:47 följande:
    Läs i trådarna här, när barnen är födda blir kvinnan endast mamma och bra kompis med pappan att ha sex är inte så noga tydligen i de beskrivna förhållandena.
    Det finns också många trådar om kvinnor som klagar över att deras män har låg sexlust.
  • Anonym (M)

För att svara på ts så tycker jag inte heller att det är konstigt om det blir separation om den ena vill ha sex väldigt sällan eller inte alls (och då menar jag inte under tillfälliga perioder som t.ex. beror på graviditet, förlossning eller sjukdom, då är det normalt att inte ha så stor lust). 

• Anonym (M)

Vad jag vill säga är att det är normalt att gå skilda vägar för att den ena i förhållandet tvingas avstå från något som är väldigt viktigt för honom eller henne, Andra exempel är att man inte klarar att leva tillsammans för att den ena vill ha barn och den andra inte.

• Anonym (M)
    Anonym (MrR) skrev 2019-12-19 21:52:50 följande:
    Då låter detta som att ni passar perfekt för varandra och är på samma nivå och tankesätt ang sex och behov.

Nu vred du nog det hela lite väl långt med att tycka personen hör hemma på anstalt.

Det är en ganska stor skillnad mellan tvång och givande/
    EmberEyes skrev 2019-12-19 21:32:10 följande:

Du gör ett feltänk, eller flera.

Jag är aldrig orolig för att förlora min partner, jag är trygg med denna och med vår relation. Jag är också trygg i att min partner inte är intresserad av att ha sex med mig när jag inte är sugen, och omvänt. 

En person som tycker att hens egen sexualitet är viktigare än sin partners rätt att bestämma över sin egen kropp hör hemma på en anstalt eller institiution.

Jag ser inte något konstigt med att folk idag har möjlighet/förmåga att stå på egna ben och inte är tvingade att stanna med personer som "avkräver/vägrar" sex, eller som av helt andra anledningar inte är kompatibla. Gissningsvis är det inte sex-biten som är den stora "boven i dramat", saker som rättvis fördelning av ansvaret för hem och familj, värdegrunder, missbruk/alkoholism, ekonomi, och helt enkel att växa isär verkar vara betydligt vanligare faktorer.

Märklig liknelse, förstår inte vad "träna" har med "bli påtvingad sex" att göra.

Då låter det som att ni passar bra ihop och har samma tankesätt och behov.

Tycker nog att du vred detta ganska långt för tycka att personen hör hemma på anstalt.

Det är skillnad på tvång och ett givande/tagande.

Uppfylla varandras behov är inte att behandla den ena som en slav.

Vet det var märklig liknelse men kom inte på nått bättre i skrivandets stund.. kom inte på nån direkt bra liknelse som skulle passa in alla.

Och bara för förtydliga en sak.

"Bli påtvingad sex", är det de första du tänker på när du läser denna tråden så tar du lite för snabba slutsatser.

Den ena blir ju tvingad till vara utan sex?

Det ena är väll inte värre än det andra kan jag väll tänka mig?

Så länge påtvingandet av sex inte skrev i form av våldtäkt.
    Man blir inte tvingad att vara utan sex. Om man inte trivs i en relation utan sex är man fri att lämna den.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jupp) skrev 2019-12-19 22:45:00 följande:
    Om person A nekar till sex och säger nej till att ?hjälpa? person B samt. Nej till att person B skaffar en kk så är man tvingad till att vara sexlös eller lämna ett förhållande man annars trivs i.. så ja, det går att vara tvingad till sexlöshet i ett förhållande.
    Tvingad till att vara utan sex med partnern ja, men inte tvingad att vara utan sex generellt. Om sex nu är så viktigt för en, varför är man då kvar i ett förhållande där man inte får sex? Även om man annars trivs i förhållandet kommer man bara att bli bitter om man inte får sina behov uppfyllda. Precis som i fallet där den ena vill ha barn men inte den andra passar man inte ihop om man vill så olika saker i livet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-12-20 05:55:26 följande:
    Det kan man fundera på men det beror säkert på att man tycker sig ha rätten att sätta sina behov före andras självklara rätt att bestäms över sin kropp och sin sexualitet.
    Ja, ts verkar vilja tillbaka till den tiden då våldtäkt inom äktenskapet var lagligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2019-12-20 13:15:19 följande:

Det finns massor av anledningar att en partner nekar till sex. Både fysiska och psykiska. Om du vet att din partner inte vill, kanske är sjuk och inte mår bra men du ändå nyttjar personen för sexuella tjänster. Känns inte det lite unket?

Vidare att "normen" ska ändras så att det är helt ok att vara otrogen om partnern inte vill. Normen finns bara i ditt eget huvud med de värderingar om moral och empati som finns där.   

Fast det är väl ingen som har skrivit att normen ska ändras så att otrohet är ok. Däremot kan man kanske komma överens om att man får ha sex med andra.
  • Anonym (M)
    Anonym (MrR) skrev 2019-12-20 20:15:51 följande:
    Hahah tummen upp på den Bengt ????!

Jag visste att denna tråd skulle väcka en hel del irritation hos en del. Även om inte många kommer läsa detta kanske det kan väcka tanken hos någon som vaknar lite liv och kommer ur sin egna lilla bubbla full med åsikter av bloggare, YouTubare, metoo medryckare osv.

Visst din kropp är ditt tempel, men om bara en viss person får besöka templet på endast dina villkor så skall du inte bli besviken ifall denna personen hittar något annat tempel eller helt enkelt lägger ner med försöka komma på besök.

Ibland får man öppna upp för besök oftare för väcka intresset hos sig själv av att ha besök.
    Jag håller med om att man har ett visst ansvar för att försöka göra något åt sin bristande sexlust, men att ställa upp på sex mot sin vilja kan vara skadligt i längden, både fysiskt och psykiskt (hos kvinnor kan det i värsta fall leda till kronisk smärta i underlivet). Om man vill helt olika saker det gäller sexlivet är det bättre att avsluta förhållandet, men du tycker tydligen att det är bättre att den ena gör våld på sig själv genom att ha sex mot sin vilja. Det låter som ett mycket förlegat synsätt.
  • Anonym (M)
    Physalis skrev 2019-12-21 01:12:07 följande:
    Det är självklart rätt att göra slut om man inte är sexuellt kompatibel med sin partner. Ingen har sagt att någon måste stanna i ett förhållande de inte är nöjd med.

Är det inte snarare sorgligt att kvinnor gått och låtit sina partners "besöka templet" på partners villkor istället för hennes egna, innan någon talade om för henne att hon inte behövde det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Fakta) skrev 2019-12-21 09:37:30 följande:

70% av skilsmässor tas ut av kvinnor

Högsta skälet är ojämlikhet i förhållandet

Hur ska den generella kvinnan orka med sex när hon:

Jobbar

Tar störst ansvar av hem och barn

Är den som projektleder familjen och är familjens levande kalender som förväntas ha koll på allt?

Familjens psykolog som hela tiden ska känna av allas mående. Den som ringer hamla farmorn för att se hur hon mår. Den som åker hem och kramar om en kompis som mår piss.

SjukvårdsStatistik visar att kvinnor i småbarnsåren bränner ut sig i raketfart och att detta håller på att bli en epidemi.

Och utöver detta så förväntas Jon vara glad, kåt och tacksam.

Hur går det här ihop??

Det är också vanligt att mannen är den som inte har lust, men det är troligtvis mer tabubelagt att prata om det eftersom det ses som omanligt att ha låg sexlust.
  • Anonym (M)
    EmberEyes skrev 2019-12-21 14:58:17 följande:
    Jag förstår inte hur något så¨simpelt är så fruktansvärt svårt för dig och dina gelikar....

När två personer i en relation har olika sexlust så finns det (minst) tre godtagbara lösningar.
    1) Den med högre sexlust finner sig i situationen som den är.
    2) Efter diskussion så kommer paret överens om att öppna förhållandet och personen med högre sexlust söker tillfredställelse utanför relationen.
    3) Eftersom sexet är viktigare än partnern så avslutar personen med högre sexlust relationen för att finna en mer kompatibel livskamrat.
    Och en fjärde lösning kan vara att ta reda på om det finns något att göra för att öka sexlusten hos den med lägre lust och i så fall göra de förändringar som krävs.
Svar på tråden Rätt till neka eller ej?