Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

Vi har haft den diskussionen i föräldrarådet då skolan tog bort frukten för de klasser som började tidigt och åt sen lunch. Jag blev mörkrädd över hur inskränkta vissa människor var. En som jag tänkt var vettig sa att det är ju bara att plocka äppel, växer ju i varenda trädgård (i den gamla, "finna" del av skolområdet hon bor, samt i villområdet) men hade noll förståelse för att de som lever på marginalen troligtvis bor i betongdelen av området, där inget växer, för det är där de billigaste hyrorna är. När jag föreslog att vi skulle vara samordnare för att sammangöra fruktönskare med trädägare tyckte hon att något kan de väll göra själva.

Det blev så tydligt att flera personer i gruppen aldrigt upplevt att gå hungriga och vara tacksamma för hur bra de har det.

• stor grön drake
    Anonym (Förstående) skrev 2019-12-19 20:02:34 följande:

Men gode gud, hur tänkte den människan? Hur gick det?

Hon tyckte att hennes åsikt självklart var den rätta, på hennes tid (född sent 70-tal) fock man minsan varken frukt eller mellanmål och inte led de. Att de so. Knappt hade mat hemma troligtvis led bortförklarades med att det finns mycket mer stöd att söka idag,

Fruktfrågan löstes med att skolan körde över budgetnämnden och fortsatte servera frukt endå.
  • stor grön drake
    Anonym (Förstående) skrev 2019-12-19 20:25:10 följande:

Heja skolan!

Men vilken jävla människa, ärligt talat - törs man gissa på att hon var uppvuxen bland äppelträden och inte var helt främmande för gated communities?

Verkligen, vi har en bra rektor som kan lägga fram bra argument för skolledningen

Finns inte riktigt gated communities här, men jag har för mig att hon kommer från en förort till stockholm med mycket villaområden. Hon sa själv att äpplena ruttnade under träden på deras gård, men såg helt oförstående ut när jag föreslog att hon kunde skicka en kasse äpplen med barnet till skolan... Jag blev faktiskt väldigt chockad över hennes åsikter, men framförallt över hennes attityd. Hon jobbar inom vården och jag har alltid sett henne som omtänksam, ödmjuk och omfamnande. Men tydligen bara om man har råd med egen frukt.
  • stor grön drake
    Anonym (Förstående) skrev 2019-12-19 20:25:10 följande:

Heja skolan!

Men vilken jävla människa, ärligt talat - törs man gissa på att hon var uppvuxen bland äppelträden och inte var helt främmande för gated communities?

Verkligen, vi har en bra rektor som kan lägga fram bra argument för skolledningen

Finns inte riktigt gated communities här, men jag har för mig att hon kommer från en förort till stockholm med mycket villaområden. Hon sa själv att äpplena ruttnade under träden på deras gård, men såg helt oförstående ut när jag föreslog att hon kunde skicka en kasse äpplen med barnet till skolan... Jag blev faktiskt väldigt chockad över hennes åsikter, men framförallt över hennes attityd. Hon jobbar inom vården och jag har alltid sett henne som omtänksam, ödmjuk och omfamnande. Men tydligen bara om man har råd med egen frukt.
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”