Lamp hjälp
Kan någon hjälpa mig! Har köpt denna från wish och vad ska jag köpa för att kunna koppla in den :)
Kan någon hjälpa mig! Har köpt denna från wish och vad ska jag köpa för att kunna koppla in den :)
Åh tack :) En jordad ska jag köpa dårå :)
Kan behöva en del sockerbitar/öppningsbar wago oxå.
Med tanke på vad som kan hända om det blir fel och risken med Wishprylar kanske du skulle låta bli eller hyra in ett proffs.
Misstänker att lampan inte är godkänd och alltså oklar elsäkerhet.
Tråkigt att höra. Tänkte jag skulle hjälpa dig och även berömma hur säker den är.
Hur många glödlampor är det?
Det är nog inte så konstigt som det först kan verka.
För att en lampa ska kunna lysa så behövs två ledare till varje lampa en med FAS (brun i detta fall) och en med NOLLA (Blå) sen kan lampan av säkerhetsskäl behöva en jordkabel (Grön/Gul).
Om du känner och drar lite försiktigt i den bruna respektive den blå så kommer de säker ut (jag tror att ledarna att nedstoppade tillbaka i samma rör som de kommer upp i, vilket inte är allt för ovanligt innan inkoppling)
så man kopplar samman alla med samma färg med hjälp av en kopplingsklämma för varje färg, från kopplingsklämman behövs även en liten bit kabel som går till lampproppen.
Modern variant av sockerbit (sockerbit är inte längre godkänt för hushållsel)
www.byggahus.se/forum/data/attachments/113/113522-d190aaf31835b4eb8c67d6afebec864f.jpg
www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kopplingsklamma-med-snabblas-2000036646
Slutligen, vet man inte vad man gör ska man absolut inte hålla på med spänning som överstiger klenspänning.
Då så, nu ska du koppla samman alla sex av samma färg
Inte jag som länkade, men länken till ikea visade en ojordad kontakt, sån ska du inte ha, du ska ha den jordade varianten. Du ska dussutom ha kopplingsplint för 6 trådar, ingen aning var såna finns.