Inlägg från: Maily |Visa alla inlägg
  • Maily

Fler över 40 som planerar barn?

Grilimy skrev 2020-01-08 11:31:04 följande:

Skulle haft ÄL igår men den har inte kommit. :( Har aldrig hoppat över förut så nu är jag orolig jag slutar få äl o mens då senaste menserna bara varat 2 dagar. :((( Hade väl ingen fråga direkt, känner mig bara uppgiven.

Jag har haft kort mens (2-3 dagar) i tre år nu och appen registrerar fortfarande ägglossning men tidigare än annars (dag 10-12 istället för 14-16) så kanske du hade ÄL tidigare än du trodde. Innan mensen blev 2-3 dagar så var den i fem dagar så det blev stor skillnad. Trodde också först att det var början på slutet så att säga men den har varit stabil på det sättet länge nu. 
  • Maily

Att inte ha ÄL 1-2 cykler per år är också normalt, oavsett om man är ung eller äldre : ) 

• Maily
    Grilimy skrev 2020-01-08 12:03:16 följande:
    Ok. :( Vore ju typiskt just nu när jag denna månad kostat på massa dyra "bligravidpiller". :/
    Ja : / När började du testa för ÄL? 
  • Maily
    Nettis81 skrev 2020-01-11 17:02:19 följande:
    Å jag vet hur det känns och den långa väntan mellan varje mens och ägglossning ????, med mitt första barn tog det drygt 10 månader innan det tog sig och då va man ju ändå ung. Blev paff när det tog sig på första försöket nu, men som sagt det blev ju inget tillslut ändå. Ska inte testa INNAN Bim fler ggr???? Har beställt Natural Cycles idag, använder du det? ( Har inte hunnit läsa igenom tråden än)
    Jag har natural cycles, tycker att det är jättebra att tempa. Tydligen är det så att ju äldre man blir, desto större risk att ägglossningen kommer tidigare än vanligt och då kan man ju råka missa den annars. Med NC eller liknande app så ser man när den är Glad
  • Maily
    gunbran skrev 2020-01-19 19:19:17 följande:

Sedan mitt missfall i juli så tycker inte jag att jag känt av ÄL som jag brukar. Inga utslag på tester heller så det har jag givit upp.

För två veckor sedan var mensen 4 dagar sen, vilket aldrig har hänt, så jag började hoppas lite, men sen kom mensen och jag fick bara en känsla av att det kanske är dags att ge upp. Vid min ålder ska det ju till ett litet mirakel för att lyckas.

MEN så tänkte jag att det är synd att slänga en halv burk med munkpeppar så jag bestämde mig att testa dem en sista gång. Döm om min förvåning då jag idag känt av min ÄL väldigt tydligt! Det råder ingen tvekan vad som hänt, har haft så ont!

Jag och sambon låg både igår och idag, så nu är det bara att vänta och hoppas.

Lycka till ni andra som väntar.

Håller tummarna! Solig
  • Maily
    Grilimy skrev 2020-01-28 18:38:18 följande:

Hur går det för alla?

Jag äter munkpeppar och vet inte när jag har ägglossning, har lite känningar redan idag men hade mens förra måndagen så verkar tidigt även med munkpeppar!??

Har blivit lovad nu på torsdag att få ta ett AMH prov för att kolla äggreserverna. Kostar 700 men det får det vara värt att få lite koll på hur jag ligger till. :)

Spännande med AMH-prov. Jag tog ett sånt för ca 2 år sedan och hade dåligt resultat, 0,45 bara. Ska du få ta andra tester också typ FSH etc? De såg helt ok ut för mig, bara AMH som var dåligt, så det ska inte vara omöjligt. Hoppas på bättre värde för dig Solig Hur gammal är det du är? 

Jag fick ÄL på dag 7 denna cykel (inte munkpeppar) så omöjligt är det inte att det råkar bli väldigt tidigt. Hoppas det är tillbaka till normalen nästa cykel så man har en chans. 

Nästa månad blir försök 5 för oss, den här månaden blir det inget pga ÄL-krånglet. 

• Maily

Ni som har fått hjälp av fertitilitetsklinik och/eller gynekolog, hur länge innan hade ni försökt och hur gamla är ni? Vad har ni fått för hjälp? 

• Maily
    gunbran skrev 2020-02-02 12:53:30 följande:

Jaha! Igår kom mensen så punktligt på ÄL +13, så tillbaka på ruta 1. Hade en del förhoppningar om att det faktiskt hade tagit sig, då jag ett tag kände mig som när jag blev gravid i somras, men nej.

Känner att tiden tickar och att äggen förmodligen är för dåliga. Ger inte upp riktigt än, men försöker samtidigt vara realistisk.

Nu tänker jag köra utan munkpeppar denna cykel och se om jag får ÄL ändå. Ska till gyn samma dag som ÄL är beräknad så då tänkte jag passa på att fråga hur det ser ut då de antagligen gör vul.

Sen vet jag inte....hur länge orkar man?

Min sambo föreslog att vi skulle ta kontakt med en fertilitetsklinik i Grekland (han är därifrån) när vi är där i sommar. De har inte samma strikta åldersgräns.

Hur tänker ni andra? Har ni någon "plan B" om det inte fungerar?

Såååå frustrerande att åldern är en stressfaktor. Vill ha mer tid!

Det där hände mig med, att det verkligen kändes som en graviditet men så kom mensen... undrar om det egentligen är jättetidiga missfall när det blir så, att man har väldigt mkt symptom. Det är väl över 50% risk för tidigt missfall i vår ålder så det är inte omöjligt. 

Låter bra att göra VUL, har också funderat på det för att kolla ÄL även om stickorna ger utslag. Tycker att ÄL kommer lite väl tidigt ibland så tänker att kanske äggen inte hinner växa till sig. Men vissa månader kommer den mer som den ska så kanske man har tur på en sån månad. 

Min plan B är att göra PRP-behandling på äggstockar och livmoder, det ska kunna föryngra dem, men det måste man göra utomlands. Sedan plan C är en sån där "halväggdonation" där de sätter in ett av ens egna ägg tillsammans med ett donatorägg. Känns som att då får man iaf chans på sitt eget och blir det donatorägget så blir det nog bra ändå, och blir det tvillingar är det ju extra roligt. Minns inte var de gör det men det var någon klinik. Tror det rekommenderades i vår ålder om man ändå vill göra med egna ägg plus insättning av två ska öka chansen att något fäster i alla fall. 

Ja åldern är hemsk, önskar att man hade som männen och kunde bli gravida hela livet nästan :( Jag känner mig ung och sällan någon tror att jag är äldre än 30 men fertilitetsmässigt verkar jag vara 42ish :/ 

• Maily
    Eskobar77 skrev 2020-02-05 21:53:02 följande:

Tjuvtestade idag på bim-3 eller bim -2. Negativt var det. Så jäkla tråkigt.
    Jag har ju en 10 år yngre man som inte har några barn och jag tycker att stressen och pressen att tiden bara går och att det inte funkar är förödande. Hur gör ni för att hantera det?
    När det gäller vitaminer och andra alternativa mediciner - blandar ni dem friskt eller finns risken att de tar ut varandra?
    Börjar känna mig desperat här...

Usch förstår dig! Jag har också en mkt yngre man. Jag använder bara vitaminer, men börjar snegla på de alternativa medicinerna... men tänker som du att det kanske inte är bra att blanda för mkt, men det kanske går att läsa in sig? Jag tycker också stressen är superjobbig, typ varje månad som går så blir det svårare... 
  • Maily
    Eskobar77 skrev 2020-02-11 13:09:55 följande:

Jag fick mycket riktigt min blödning sent i torsdags kväll. Ringde gyn i fredags för att höra om upplägget skulle vara likadant denna månaden. Jag får då till svars att det inte är någon idé utan att vi får tänka mer på att köra ivf privat. Jag fann mig inte riktigt då eftersom det svaret var oväntat. Sa mest ok och la på. Efter att jag hade lipat en stund och pratat med sambon ringde jag dock tillbaka och ifrågasatte varför vi inte skulle köra vidare med Letrozolen eftersom hon innan sagt att vi skulle göra det i två cykler till. Hon svängde då och sa att jag kunde prova sprutor, så sedan i fredags tar jag Gonal F varje kväll. Ska in på en första mätning imorgon och sedan blir det väl en eller två gånger till innan det förhoppningsvis blir Ovitrelle och äl. Luften går ju lite ur en och pressen och stressen bara ökar. För min sambo är det jätteviktigt att vi får barn eftersom han inte har några sedan innan. Jag vill också det, men känner inte att vårt förhållande står och faller på det på samma vis. Ingen som har några andra mirakeltips? Det finns ju onekligen en gnutta desperation här...

Jag är i liknande situation för har också en yngre sambo utan barn och det är jätteviktigt för honom att få det så känner pressen. Jag är yngre än dig men har dåligt amh så har nog ändå sämre förutsättningar. Jag har läst att d-vitamin ska förbättra äggkvaliteten så hag tar maxdos av vad man får nu den här cykeln och hoppas att det hjälper. Kanske värt att prova om du inte redan gör det?
  • Maily
    Grilimy skrev 2020-02-15 07:30:38 följande:

Jag tog ett "testa tidigt" nu på morgonen. Hoppades så mycket, vågade nästan tro den här gången. Men tokblankt. :((( 2-3 dagar kvar till mens. Så ledsen uppgiven och besviken. Men nu vet jag I alla fall, bara att försöka släppa och gå vidare. Men hoppet minskar för varje gång. :(

Känner med dig, speciellt det där med att hoppet minskar för varje månad. Men ge inte upp, det finns en chans varje månad även om den inte är stor. Jag fick mens igår så nu börjar det om igen...
  • Maily

Men blä tror det här är en cykel utan ägglossning :/ Blir så ledsen, vi hade timat sexet perfekt annars, har ätit massa vitaminer, avstått kaffe som jag älskar och gjort allt rätt.

Men negativa äl-test (fick ökat östrogen på det digitala men ingen peak och neg på vanliga stickor) och nu efter att ÄL "borde" varit så går inte tempen upp som den ska. Enligt appen är jag på ÄL+3 och den ligger fortfarande lågt...

Dricker mer kaffe som tröst :/

• Maily
    NiMi12 skrev 2020-03-02 08:44:32 följande:
    Månaden jag blev gravid fick jag aldrig maximalt på äl test utan bara hög (blinkande gubbe). Men det tog sig ändå.

Så det är inte kört förrän det är kört :)

Tack för pepp! Hade det bara varit äl-testet som visade så hade jag nog kunnat ha hopp men tempen har inte gått upp alls som den brukar i senare delen av cykeln utan snarare sjunkit om något vilket jag tolkar som att jag inte haft ägglossning. Tråkigt men får ta nya tag. Jag ska testa på lördag bara för att, har ett sånt där multi-testpack hemma så det skadar ju inte. 

caramia skrev 2020-03-03 08:00:04 följande:

BIM +1 idag. Hoppet lever, tänk om...ändå vill jag verkligen inte testa. Inte än. Börjar det blöda så vill jag leva i tron att det bara är mensen som är sen. Jag vill inte uppleva ett missfall till!

Åh, håller tummarna! Har du några symptom nu? 

• Maily
    Fulkultur skrev 2020-03-04 16:51:49 följande:

Jag hänger gärna med er här! Är 40 och har precis börjat försöka bli gravid. Använder clearblue fertilitetsmonitor och enligt den hade jag maximal chans att bli gravid igår och i förrgår, så går och hoppas att det tar sig.

En fråga: jag läste någonstans att om en är över 40 och planerar att bli gravid ska en kontakta gynekolog innan. Men samtidigt så får en ju ingen hjälp med utredning efter 40 om det är svårt att bli gravid (ellerhur?), så varför ska gyn kontaktas? Är det mer för att kolla så allt står rätt till innan en utsätter kroppen för graviditet? Har ni varit till gyn innan ni satte igång verkstaden?

Ber om ursäkt om mina frågor ter sig lite korkade, men jag har pinsamt dålig koll på detta, och har inga jämnåriga vänner som pysslar med graviditet längre så har just ingen att fråga.

Jag har också läst det, att om man är under 35 så ska man försöka ett år innan man kontaktar vården, över 35 så 6 mån och över 40 så direkt. Men jag vet inte, har också fått för mig att de inte hjälper en då så förstår inte riktigt meningen. Kan man ens få tex letrosol och clomid och allt vad det är ifall man är över 40? 

Jag tror dock att fertilitetsmonitor eller annan koll på fertilitetstecken är extra bra om man är äldre. 

Själv tror jag att kroppen ballat ur helt. Min kroppstemp har blivit jättelåg och ännu längre efter (möjlig) ägglossning än innan. Vad kan det bero på, hypotyreos? Eller något annat? 

• Maily
    Fulkultur skrev 2020-03-06 19:13:02 följande:

Har verkligen ingen aning vad en kan få för hjälp, om någon. Men egentligen vore det kanske klokt att ta kontakt med gyn, så allt är som det ska innan en börjar försöka. Eller inte. Haha, hatar gå till gyn, blir inte lättare med åldern!

Fertilitetsmonitor är verkligen jättebra. Jag har inte försökt bli gravid på allvar förrän denna cykel, har dock haft en app i två månader för att försöka få nån sorts koll på cykler. Visar sig nu med monitorn att jag har ÄL rätt tidigt för min cykellängd, så ja, nån sorts hjälpmedel för att hitta ÄL är nog smart. Särskilt om en inte har världens tyngsta sexlust...

Hur låg temp har du, känner du dig frossig, är du kraftlös? Menar du att lutealfasen blivit längre? Vet inget om hur den skulle påverkas av hypotyreos men kolla upp det iaf? Är ju inte bra att vara omedicinerad om du vill bli gravid.

Jag har 35,7 enligt när jag mätte imorse. Känner mig lite frusen men inte jättemkt ändå. Är trött men det är jag annars också. Jag har bim om 4 dagar och brukar ha kring 37 vid den här tiden annars. Lutealfasen brukar för mig ligga på 14 dagar så jag tänker om jag fått hypotyreos så släpptes nog inget ägg. Konstigt är det iaf.

Hur funkar fertilitetsmonitorn jämfört med såna där digitala äl-test som mäter både fertila dagar och peak?

Jag har inget emot att gå till gyn så men vågar typ inte för det känns som de kommer säga till mig att jag är för gammal och att det är meningslöst att försöka >< Det lär de väl inte göra men det är där min oro är.
  • Maily
    caramia skrev 2020-03-06 12:14:53 följande:

Det blev missfall igen. Det kom i alla fall tidigt den här gången, hade jag hållt mig med att testa hade jag trott att det var mensen som var sen och sluppit veta något, men lätt att vara efterklok. Har i alla fall njutit varje dag av illamående, svullnad och molvärk. Nu är allt det som bortblåst igen. Tråkigt, men det är som det är, bara att ta nya tag!

Tråkigt att höra <3
  • Maily
    Fulkultur skrev 2020-03-06 19:52:40 följande:

Jag vågar inte uttala mig angående hypotyreos, men gå till VC och testa så slipper du tänka på det. Kan ju likaväl vara ingenting.

Monitorn visar hög fertilitet vid höjning av östrogen, och maximal vid höjning av LH. och så går den att använda till gravtest också, och lagrar info 6 månader bakåt (om jag minns rätt). Så den är nog väldigt mycket som de digitala, men med lite extra funktioner.

Jag avskyr ca alla aspekter av gyn, och kan absolut förstå din oro, även om det inte är helt sannolikt att de skulle vara så okänsliga. Samtidigt skulle jag faktiskt vilja att de sa till mig att det är extremt liten chans om de såg tecken på det. Fast på ett hyggligt sätt då.

Hur länge har du försökt bli gravid och tar du några mediciner eller kosttillskott? Använder du ÄL- test? Har du barn sen tidigare?

Jo jag ska gå och testa hos VC, det är bra att få det gjort tänker jag. Är det nåt kan ju det minska chansen att bli gravid om man inte får medicin.

Ah det låter likt fast förutom lagringen då :) Jag använder premom-appen och den lagrar också äl-testen.

Det låter jobbigt. Jag avskyr tandläkaren men just gyn känns okej. Jag är ganska säker på att jag skulle få höra att chansen är väldigt liten. Jag gjorde ett amh-test för typ ett år sen som visade väldigt lågt :/ och är orolig att det är ännu lägre nu men vill inte tappa hoppet. Har ingen möjlighet för äggdonation eller så nu så måste fortsätta försöka. Tänker också att om man får veta att det är svårt kanske man ställer in sig på det psykiskt och så blir det ännu svårare ><

Jag har ett barn som jag fick för fyra år sen. På andra försöket då, men det ändras ju fort. Jag använder äl-tester sen 2 mån tillbaka. Första mån fick jag maxutslag på dag 8 i cykeln och nu denna cykel inget maxutslag men "hög fertilitet" kring dag 10-12. Så något är ju knasigt men jag håller tummarna att det ser bättre ut nästa mån. Jag tar inga mediciner, bara folsyra, multivitamin och extra d-vitamin. Och primolut nor ibland.
  • Maily
    Nykär15 skrev 2020-03-07 19:11:48 följande:
    Hypotyreos behöver ju utredas, men enkelt göra prover ju. Men ofta har man ju haft problem en tid (har konstaterad hypotyreos sedan några år). Man bör pressa sitt värde under iaf 2 och sen ligga stabilt i 2-3 månader innan graviditet, missfallsrisken är annars hög :( så viktigt få koll på och regelbundna kontroller under graviditeten om man fått diagnos!
    Jag har beställt en tid hos VC men det skulle ta ca en månad innan jag kunde komma dit, de var överbelagda nu. Men jag tror att om jag har det är det nog inte så svår hypotyreos för det är bara att jag har låg kroppstemp och är trött som är mina symptom. Men bra att få det kollat i alla fall :) 
  • Maily

Ånej Gråter Vi kommer förmodligen missa flera månaders försök i rad eftersom min partner inte bor i Sverige nu och vi reser till varandra på ägglossningsveckan. Nu kommer det inte gå ett bra tag pga corona... och varje missad månad är ju minskad fertilitet i den här åldern Gråter Vad gör man? 

Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?