• MamaJJ

Min sambos barn slår mitt barn

Hej. Jag har en son på snart 4 år och min partner sedan 1,5 år tillbaka har en dotter på 4 år. Min sambos dotter är väldigt dominant och ska bestämma när de leker osv medans min son är alldeles för snäll och i princip går med på allt hon säger. När han sagt emot henne så kommer han gråtandes strax efter för att hon slagit till honom. Alldeles nyss hände dock en händelse som faktiskt gjorde mig rädd. Hon åkte runt på en leksaksbil och han stoppar henne för att han vill berätta en sak för henne, varpå hon börjar skrika men han ger sig inte och håller greppet om bilen för att hon ska stanna och detta resulterar i att hon bokstavligt talat flyger på honom och matar in slag i hans ansikte. Stackarn bara gråter och hon bara skriker av ilska.

Jag vet helt ärligt inte hur jag ska hantera detta? Är det någon som varit med om något liknande? Vad gör man egentligen?

• Svar på tråden Min sambos barn slår mitt barn
  • Anonym (Jeb)

Du vet inte hur du ska hantera det? Du ska skydda ditt barn såklart. Ditt barn ska inte bli slaget i sitt hem.

• Anonym (mmm)

Ni föräldrar måste tillsammans hitta en strategi. Uppenbart att barnen är väldigt olika, även om de råkar vara lika gamla. 

Jag hoppas du tog isär barnen när de började bråka så där mycket? 

Jag förstår att flickan blev irriterad om han stannade bilen och vägrade släppa, men sedan ska hon förstås inte flyga på honom heller. Båda behöver lära sig hur man ska göra. 

• annabellelee

Om du inte kan vara med barnen 100% av tiden tills de kan hantera konflikter flyttar du ut. Skulle du vilja bli misshandlad i ditt eget hem?

• MamaJJ

Jag behöver inga påhopp. SJÄLVKLART tog jag bort henne ifrån honom så fort jag såg vad hon höll på med. Jag tänkte mest på att jag inte vet hur jag ska hantera detta framöver, känns verkligen inte okej att hon ska flyga på mitt barn och slå honom när han inte slår henne överhuvudtaget...

• Anonym (??)

Det kunde ju lika gärna handlat om biologiska syskon. Man kan ju förstås inte vakta barn till 100%. Det låter som att flickan reagerade väldigt aggressivt men hon är också bara 4 år. Barnen behöver hjälp att hantera sina konflikter i den åldern. Ibland missbedömer man situationen som förälder eller hinner inte fram.

Frågar man runt lite bland sina vuxna vänner om de slogs ibland som barn så märker man att det är rätt vanligt. Förmodligen för att det är rätt naturligt.

Det verkar vara väldigt svart-vitt här på Familjeliv. Alltid ska man genast lämna förhållandet oavsett vad...

annabellelee skrev 2019-12-16 15:49:49 följande:

Om du inte kan vara med barnen 100% av tiden tills de kan hantera konflikter flyttar du ut. Skulle du vilja bli misshandlad i ditt eget hem?

• Anonym (Lite salt)

Slår flickan andra barn tex på förskolan (dvs har er lärt sig hantera konflikter alls) , eller handlar det om att ni flyttat ihop för snabbt och hon känner er som inkräktare? Jag tänker att man får ta sig an det på olika sätt beroende på orsaken.

I vilket fall, lämna dem inte ensamma

• annabellelee
    Anonym (??) skrev 2019-12-16 16:25:04 följande:

Det kunde ju lika gärna handlat om biologiska syskon. Man kan ju förstås inte vakta barn till 100%. Det låter som att flickan reagerade väldigt aggressivt men hon är också bara 4 år. Barnen behöver hjälp att hantera sina konflikter i den åldern. Ibland missbedömer man situationen som förälder eller hinner inte fram.

Frågar man runt lite bland sina vuxna vänner om de slogs ibland som barn så märker man att det är rätt vanligt. Förmodligen för att det är rätt naturligt.

Det verkar vara väldigt svart-vitt här på Familjeliv. Alltid ska man genast lämna förhållandet oavsett vad...

Fast jag tror det är olika att bli slagen av syskon och bonussyskon. Med ett syskon finns en grundtrygghet och mycket kärlek i grunden, som inte alltid finns med bonus.

Jag tror också det är ovanligt att syskon "matar på med slag i ansiktet", men händer det mellan syskon bör man nog vaka över barnen, för det låter inte sunt i mina ögon.

Jag hade inte låtit mitt barn bli misshandlat, men vi är nog olika där.
  • Anonym (??)

Det är säkert skillnad på bonussyskon, men om dessa har bott ihop sedan de var 2,5 år gamla så tänker jag att de i alla fall inte är nya för varandra. Och ja, det lät aggressivt. Och ja, det måste hanteras. Men därifrån till att låta en fyraårings oförmåga att hantera sina aggressioner bli orsak till ett familjeuppbrott. Nja. Det finns säkert goda stunder också dem emellan och sammantaget tror jag att en sådan lösning kan vara betydligt sämre om familjen är välfungerande i övrigt.

annabellelee skrev 2019-12-16 16:37:46 följande:

Fast jag tror det är olika att bli slagen av syskon och bonussyskon. Med ett syskon finns en grundtrygghet och mycket kärlek i grunden, som inte alltid finns med bonus.

Jag tror också det är ovanligt att syskon "matar på med slag i ansiktet", men händer det mellan syskon bör man nog vaka över barnen, för det låter inte sunt i mina ögon.

Jag hade inte låtit mitt barn bli misshandlat, men vi är nog olika där.

• Anonym (M)
    MamaJJ skrev 2019-12-16 16:17:29 följande:

Jag behöver inga påhopp. SJÄLVKLART tog jag bort henne ifrån honom så fort jag såg vad hon höll på med. Jag tänkte mest på att jag inte vet hur jag ska hantera detta framöver, känns verkligen inte okej att hon ska flyga på mitt barn och slå honom när han inte slår henne överhuvudtaget...

Ni får i lugna situationer prata tillsammans om hur man beter sig, vad man gör om man blir arg, hur det känns, osv. Inget skuldbeläggande, barn är impulsiva och kan inte hantera starka känslor utom det måste dem få hjälp med.

Det andra är att ha koll på dem och avbryta i tid. Denna situation hade kunnat undvikas om du stoppat din son och sagt "xx åker bil nu, du får berätta när hon är klar". Och det gäller såklart båda barnen
  • Anonym (M)

Och, detta var kanske en engångsföreteelse men om det händer flera gånger får man kanske börja nysta i om nåt felas o var det kommee från. T ex inte trivs i förskola osv. På dotteras förskola var ett par av barnen väldigt våldsamma (dysfunktionella familjer) och der smitar på de andra barnen

• 1234568

Jag har 5 åriga tvillingar, pojke flicka. Flickan är väldigt dominerande och pojken lugn och "snäll" som din pojke.

Haft otaliga situationet då flickan gett sig på pojken, av olika orsaker. Eftersom era barn ändå levt tillsammans sedan dom var rätt små, så anser jag att dom högst troligtvis beter sig som tvillingar.

Regler, regler och regler. Förklara, förklara och förklara. Och konsekvenser om man inte följer reglerna. Jag har alltid (ibland under tvång) sett till att dom ber om ursäkt om dom varit fysisk mot den andra. Noll tolerans här för att fysiskt skada den andra. Sedan har dom blivit av med ipaden, favoritleksaken mm om dom inte följer reglerna.

Super konsekvent behöver ni vara. Massor med kärlek däremellan, och beröm när det går bra.

Det blir bättre när dom blir större, såvida ni styr upp allt. Låt henne inte komma undan. Avleda är för små bebisar, inte 4 åringar.

Men som sagt, det här händer nog i de flesta hem där du har två jämnåriga barn.

Svar på tråden Min sambos barn slår mitt barn