Ni som tycker det är bra med statlig skatt
Linda5 skrev 2019-12-16 15:44:06 följande:
Ja så är det ju. Men det är ändå tråkigt med alla som missunnasr Bosse pengarna som han både pluggat och jobbat för innan.
Jag har pluggat och jag har haft studielån men det är dags att ta bort några myter. Det är inte en uppoffring att plugga. För det första är det rätt soft och kul att plugga det fanns till och med dom när jag pluggade som försökte få plugga så länge som möjligt. Och man har rätt så mycket frihet under studietiden. Kunde lätt kört några år till. Sen studieskulden är inte jobbig för man får väldigt fördelaktiga lån som räknas på hur mycket man tjänar. Så det märks inte mycket i plånboken det man måste betala. Sen dom flesta som pluggar kommer att tjäna bättre än dom som bara har gymnasium. Dom kommer även ha mindre slitigare jobb få ett hälsosammare liv och leva längre. Dom har även lättare att få bättre vård enligt forskning. Det är alltså inte synd om alla som läst vidare. Sen har inte bosse pluggat för pengarna. Han har pluggat för pengar som alla andra betalat in medans han pluggade. För vi har fri skola i sverige så alla svenskar bidrar så att Bosse kan plugga gratis, Och det är ju inte så att Bosse inte drar nytta av alla låglönearbetare som sliter och knappt får något för det. Att han då får bidra med lite mer eftersom han tjänar bra är bara rättvist. Sen ska man komma ihåg att dom flesta med höga inkomster fifflar bort stora delar genom avdrag och skatteplanering så procentuellt är det många som betalar mindre än låginkomsttagare. Jag blir så less på snacket om missunsamhet. Om man inte gillar jämlika samhällen finns det massor av länder med stora klyftor som man kan flytta till.