• SweetJune

6 mån förstoppad vid smakportioner - tips?!

Hej,

Började nyligen med smakportioner och min 6 månaders är förstoppad nu. Har alltid helammat men började för en vecka sen drygt att ge smakportioner och igår fick han mat vid tre tillfällen. Inga större mängder men han har inte bajsat sen i föregår. Ska man backa nu med smakportioner? Minska till att ge en gång per dag istället för tre som han fick igår?

Tips på lösande förutom katrinplommon, päron?

Tusen tack

• Svar på tråden 6 mån förstoppad vid smakportioner - tips?!
  • syntharen

Min dotter bajsar nästan alltid när hon ätit apelsin eller clementin. Jag brukar filéa klyftorna, alltså ta bort dom sega hinnorna. Annars tror jag inte det är nån fara att han inte bajsar varje dag, om han inte verkar vara besvärad av det. Så länge du fortfarande ammar alltså. Min dotter är 11 mån och ammas fortfarande en del och det kan gå nån eller några dagar mellan men hon är inte besvärad av det.

• SweetJune
    syntharen skrev 2019-12-16 06:52:36 följande:

Min dotter bajsar nästan alltid när hon ätit apelsin eller clementin. Jag brukar filéa klyftorna, alltså ta bort dom sega hinnorna. Annars tror jag inte det är nån fara att han inte bajsar varje dag, om han inte verkar vara besvärad av det. Så länge du fortfarande ammar alltså. Min dotter är 11 mån och ammas fortfarande en del och det kan gå nån eller några dagar mellan men hon är inte besvärad av det.

Tack för tips. Du hade fortsatt att ge smakportioner? Han fiser/pruttar mkt men verkar ännu inte besvärad av det.
  • Fjäril kär

Glöm inte bort att ge vätska om du ska ge mat. Amma efteråt eller ge vatten. För lite vätska kan ge förstoppning

• Solblomma30

Håller med Fjäril här ovanför. Ge en massa vätska. Vatten vid smakportioner och amma extra. Ge lösande mat istället för stoppande som smakportioner. Päron, kiwi, katrinplommon, aprikos ex? Ge inte banan, vitt bröd, mjölkprodukter, majskrokar. Om du ger gröt så kan den blandas lös så att bebisen får i sig extra mycket vätska.

Du kan ju också dra ned på den fasta maten till två gånger per dag istället för tre? Så hinner magen kanske vänja sig. Risken om det blir förstoppning är att bebisen får ont när han bajsar och då blir han rädd för att bajsa och sen är man inne i en ond cirkel. Det hände hos oss tyvärr och det tog några år att bryta det hela. Väldigt jobbigt. Kommer säkert inte hända er men det skadar inte att vara lite proaktiv för att slippa förstoppning.

Skulle det fortsätta så kan ni alltid börja ge laktulos, men det känns som att ni kan testa annat i första hand :)

• Aamon

Hur mycket är en smakportion?

3 mål mat per dag är för mycket för magen att hinna ställa om sig till. Börja med 1 mål en tid, öka sedan till 2 och sedan 3 när magen hänger med. Glöm inte vätskan!

• syntharen
    SweetJune skrev 2019-12-16 07:13:30 följande:

Tack för tips. Du hade fortsatt att ge smakportioner? Han fiser/pruttar mkt men verkar ännu inte besvärad av det.

Nu gav jag inte smakportioner på det sättet, utan körde/kör med BLW, där bebisen får äta själv, t.ex en kokt broccolibukett eller en morotsstav. Från 6 månader fick hon sånt eller det vi själv åt om det var lämpligt. I början blev det inte mycket hon fick i sig. Så om din bebis äter mycket vid varje måltid hade jag minskat ner till en gång per dag och nån frukt mellan.
  • SweetJune

Tack för alla era tips

Ska minska ner antalet ggr per dag och ge lite mer lösande. Har aldrig gett vatten än utan ammar alltid efteråt. Läste nämligen en gång i en barnmatsbok att vatten behövs inte om man ammar eller om det inte är varmt ute..?

Han bajsade själv idag men som ni skrev så är det lätt att man kan hamna i en ond cirkel sen.

• Fjäril kär
    SweetJune skrev 2019-12-16 20:54:07 följande:

Tack för alla era tips

Ska minska ner antalet ggr per dag och ge lite mer lösande. Har aldrig gett vatten än utan ammar alltid efteråt. Läste nämligen en gång i en barnmatsbok att vatten behövs inte om man ammar eller om det inte är varmt ute..?

Han bajsade själv idag men som ni skrev så är det lätt att man kan hamna i en ond cirkel sen.

Sanning med modifikation... Alla barn fungerar olika och det funkar olika från maträtt till maträtt. Givetvis kan en bebis bli jättetörstig precis som att det klarar sig bra med amning.

Erbjud alltid möjlighet till att dricka utöver amning.
Svar på tråden 6 mån förstoppad vid smakportioner - tips?!