• fluffan84

Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?

KajsaMia skrev 2019-12-15 15:26:42 följande:

Hejsan, jag är en som förra veckan fick besked att mitt AMH värde ligger på 0,31. Jag har också högt TSH och sänkt FT4 men tyvärr missade min tid för konsultation ang provresultat och det sköts upp till nästa vecka och den läkare som jag pratade i telefon med först svårtmålade allt för mig så att jag skrämdes bort i början men sen började läsa lite 

Nu har jag läst att AMH-värdet beror på olika saker och kan förbättras. Hur gör man det?

Är AMH-värdet egentligen någonting så viktigt som läkarna beskriver det, när det gäller förmågan att skapa barn? Jag har inte gått på piller i över 1,5år och har ÄL så jag är lite förtvivlad och osäker på hur jag skulle tolka provresultatet och vilka chanser jag har. Är IVF med äggdonation den enda lösningen i sådana situationer eller finns det en chans att man lyckas med att bli gravid naturligt?

Så många frågor...

Jag gjorde fertilitetsutredning o fick reda på att jag har låg äggreserv (0,3).. o har sällan ÄL. Blev gravid på dubbeldos av letrozol (ägglossningsmedicin) o går snart in i v.15 ???? dvs du har bara färre ägg men kvaliteten på dem behöver inte vara dålig alls. Så nej äggdonation är inte enda lösningen eller ivf.
  • fluffan84
    fluffan84 skrev 2021-03-18 13:02:27 följande:

Jag gjorde fertilitetsutredning o fick reda på att jag har låg äggreserv (0,3).. o har sällan ÄL. Blev gravid på dubbeldos av letrozol (ägglossningsmedicin) o går snart in i v.15 ???? dvs du har bara färre ägg men kvaliteten på dem behöver inte vara dålig alls. Så nej äggdonation är inte enda lösningen eller ivf.

Kan tilläggas att en annan gyn sa jag aldrig skulle bli gravid igen o att det var ett under min dotter ens föddes (som är 5år nu - åt pergotime för o få henne). Gyn hade ju uppenbarligen ingen aning vad hon pratade om. Hon var helt chockad när hon såg jag faktiskt var gravid på tidigt ultraljud.
Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?