• Försökermedivf

Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?

KajsaMia skrev 2019-12-15 15:26:42 följande:

Hejsan, jag är en som förra veckan fick besked att mitt AMH värde ligger på 0,31. Jag har också högt TSH och sänkt FT4 men tyvärr missade min tid för konsultation ang provresultat och det sköts upp till nästa vecka och den läkare som jag pratade i telefon med först svårtmålade allt för mig så att jag skrämdes bort i början men sen började läsa lite 

Nu har jag läst att AMH-värdet beror på olika saker och kan förbättras. Hur gör man det?

Är AMH-värdet egentligen någonting så viktigt som läkarna beskriver det, när det gäller förmågan att skapa barn? Jag har inte gått på piller i över 1,5år och har ÄL så jag är lite förtvivlad och osäker på hur jag skulle tolka provresultatet och vilka chanser jag har. Är IVF med äggdonation den enda lösningen i sådana situationer eller finns det en chans att man lyckas med att bli gravid naturligt?

Så många frågor...

Mitt AMH-värde har varierat över åren. Det har legat på som lägst 0,58 och som högst 1,2. Så det kan absolut variera men tyvärr ingen aning om vad det beror på. Har fått ett barn via ivf vid tiden då det låg på 0,58.

Min kompis har haft en konstant nivå på runt 0,15 och har nu två barn. Första barnet genom ivf på fjärde försöket och andra barnet på naturlig väg. De fick dessutom ett gäng till frysen.

Lycka till, håller tummarna!
  • Försökermedivf
    KajsaMia skrev 2020-01-17 12:34:41 följande:

Hej och tack, det låter tröstande. Var gjorde du IVF samt skedde det via landstinget? Jag är glad för er båda, dig och kompis din!

Så du gjorde inte någonting för att bättra på AMH-värdet (som, det sägs, inte är möjligt, men det sägs också att det kan bero på flera faktorer... uhh)?

Återigen tack för svaret:)

Både jag och kompisen blev gravida på landstingets försök på Karolinska i Huddinge.

Nu har vi påbörjat syskonförsök på Livio Kungsholmen.

Nej jag har inte ändrat ett dugg, vet inte vad det kan bero på. Ingen läkare har höjt på ögonbrynen så jag har bara antagit att det kan vara olika månad till månad (stämmer ju inte med vad många säger men för mig varierar det i alla fall).
  • Försökermedivf
    lak78 skrev 2020-02-12 20:50:31 följande:

Mitt amh låg i december 2017 på mindre än 0,1. Fsh på 23. Oregelbunden mens hade jag också. Läkaren jag träffade sa att det skulle vara helt omöjligt för mig att få barn, om jag inte gjorde en avancerad form av IVF privat utomlands, då mina värden och min ålder hindrade IVF finansierad av landstinget. Hon sa att jag skulle ha 3 procents chans att lyckas om jag gjorde den här IVF:en.. Eftersom jag blivit gravid relativt snabbt innan dess, men fått missfall, frågade jag om det inte kunde vara värt att försöka naturligt ett tag först, kanske ett halvår? Läkaren sa att jag inte hade ett halvår på mig, och att det definitivt aldrig skulle lyckas den naturliga vägen. Jag blev förtvivlad, men började desperat söka information på internet. Jag hittade till boken Inconceivable av Julia Indichova. Rekommenderar för övrigt den starkt. Jag testade några olika grejer, kinesisk örtmedicin, akupunktur, yoga, en kost utan socker, gluten och mjölkprodukter. Vad av detta som hjälpte vet jag inte, kanske inget, fast personligen tror jag att det var en kombination av allt. Men det är viktigt att få hitta sin egen väg tror jag. Hur som helst, som jag beskrev ovan; den där läkaren sa för drygt två år sedan att jag inte ens hade ett halvår på mig. I mars 2019 tillverkades på naturlig väg min fine son, som nu är två månader gammal. Det finns hopp! All lycka till dig.

Blir så lycklig av att höra historier likt detta. Stort grattis till er!
  • Försökermedivf
    lak78 skrev 2020-02-13 19:18:59 följande:

Oj. Ny här, så vet inte hur jag fick till frågetecknen. Skulle vara smileys.

Precis, så värdefullt att få läsa solskenshistorier!

Haha ja, det blir frågetecken av emojis :)
Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?