KajsaMia skrev 2020-01-17 10:41:17 följande:
Ja, verkligen! Men tack för utförligt svar ändå.
Dock är jag fortfarande lite osäker värför det inte tillåts i Sverige. Finns det röster bland kvinnor/eller de som vill ha barn att ett sånt förbud är onödigt?
Om man fortfarande kan göra PCS i andra länder där bestämningen över barnets kön ej är tillåtet.
Det är inte en sådan viktig fråga, men jag är nyfiken bara.
Som sagt, embryonerna kan skadas under och efter undersökningen! Så det är inte helt riskfritt. Man kan dra igång en stor etisk diskussion här hurvida PGS är bra eller dålig och som allt, så får man betraktar det från många vinklar. Men en rutinmässigt screening är absolut inte indicierat och nödvändigt.
Nu har jag själv till och med lite etiska bekymmer över att det ligger tusentals infrysta embryo i olika labb runt om i världen som aldrig kommer bli några barn utan de ska slängas i en soptunna. Därför är embryoadoption ett bra sätt att fördela de igen. Men då kan man argumentera för barnens idenditet, hur det känns för de att veta att de kanske har 6 helsyskon, fördelade över kanske hela Europa. Allt det där är mycket spännande, ur etisk perspektiv, vetenskaplig perspektiv och ens eget samt barnen perspektiv.
Som med all forskning och utveckling inom gentekniken är länderna i regel försiktiga (av en bra anledning) då detta kan framöver missbrukas. I 40talet hade vissa människor i Tyskland bara drömt om en sån framgång inom genetiken och chans till manipulation (och i andra delar av världen kanske även nu). Så personligen tycker jag att det är bra att det inte är tillåten samtidigt som det borde öppnas upp lite mer till vissa fall. I Sverige är det bara en tidsfråga. Juridiken får sedan dock tydligt lägga fast vad som är tillåten och vad inte.
Läste nu i facebookgruppen om en kvinna som valde en klinik i Ryssland och där fick hon väljer könet och hon såg det som en klar fördel. Jag tycker personligen att detta är förskräckligt att någon har denna inställning till ett liv och att kontrollera livet i denna utsträckning. Men det är bara min personliga åsikt.