Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Heroinmissbruk

Heroin är, som andra opiater, skadligt för hjärnan och en mängd andra organ. Heroinmissbruk, speciellt långvarigt, kan leda till celldöd i hippocampus, dvs minnescentrat. Det i sin tur leder till bl a koncentrationssvårigheter.
    Sedan är heroin en av de absolut starkaste och mest beroendeframkallande drogerna vi känner till, och det har naturligtvis effekt i form av abstinens under lång tid framåt (två månader är inte mycket i sammanhanget).
    Så jag tror att den här personen lider av kombinationen abstinens/hjärnskador.

Här är informativ text från Uppsala Universitet:

https://www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=203&typ=pm

• Anonym (Anna)

TS, ett par saker till:

De flesta heroinmissbrukare och deras eventuella hjärnskador förblir outredda eftersom dödligheten är väldigt hög - vanlig dödsorsak är att hjärnan glömmer att hålla igång andningen.

Du skriver att din släkting går på drogtester men inte på behandling - det är bra, men jag hoppas hen har någon form av läkarkontakt i alla fall. Det vi säger här blir ju mest bara gissningar.

Och om du tänker efter lite, om heroin vore s.a.s harmlöst och inte orsakade bestående men, då skulle det knappast vara narkotikaklassat och omgivet av så sträng lagstiftning, eller hur?

• Anonym (Anna)
    Anonym (op) skrev 2019-12-15 13:25:25 följande:
    Fast det där är överdrivet. Min pojkvän har missbrukat cannabis i 20 år, han är absolut fortfarande intelligent, har ett krävande jobb, osv osv
    Det beror nog på hur frekvent man röker, men jag håller med dig i sak; jag har bekanta i samma form.
    "Fördelen" med haschrökande, och faktiskt också heroinrökande, är att det inte medför smittsamma sjukdomar, som HIV och Hepatit (eller sepsis, även om det inte är någon smittsam sjukdom) - detta eftersom spridningen sker via orena kanyler.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:34:39 följande:

Heroin i sig påverkar kroppen ovanligt lite, det är inte här heroin är farligt.
    Utan det är i konsumtionen och att det är olagligt och att de får andra substanser i sitt heroin som ÄR farliga.

Men heroinets problem överskuggar dess faktiska skadlighet rent fysiskt, för vi har extremt beroende som uppstår.
    Och vid längre konsumtion ett sug som kan hålla i sig i månader upp till flera år.

Och missförstå inte det vi skriver, heroin är inte närheten nått bra utanför sjukvården.
    För det orsakar så otroligt mycket skador och död, det är en korrekthet vi pratar om här.

Nja...just med tanke på att det är en av de starkaste och mest beroendeframkallande droger vi känner till så verkar det inte helt orimligt att 15 års konsumtion skulle ha satt sina spår på hjärnan.
    Men du har rätt i att det inte ger "direkta" skador på samma sätt som t ex alkohol (levercirros) - heroin har mer effekten att det s.a.s tar över hjärnans funktioner och i värsta fall stoppar dem - vet inte om du förstår riktigt hur jag menar.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:34:39 följande:

Heroin i sig påverkar kroppen ovanligt lite, det är inte här heroin är farligt.
    Utan det är i konsumtionen och att det är olagligt och att de får andra substanser i sitt heroin som ÄR farliga.

Men heroinets problem överskuggar dess faktiska skadlighet rent fysiskt, för vi har extremt beroende som uppstår.
    Och vid längre konsumtion ett sug som kan hålla i sig i månader upp till flera år.

Och missförstå inte det vi skriver, heroin är inte närheten nått bra utanför sjukvården.
    För det orsakar så otroligt mycket skador och död, det är en korrekthet vi pratar om här.

Btw, har du läst i länken jag la in?
    Där står om celldöd orsakad av heroinmissbruk och kognitiva störningar pga celldöd och skador på hippocampus. 
    Visserligen är huvudtemat att man från forskarhåll tror sig snart kunna rätta till sådana hjärnskador till viss del, men man nämner ändå hjärnskador orsakade av långvarigt heroinmissbruk.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:58:49 följande:

Vi pratar om relevans och relevans till annat, där är just den delen väldigt låg skada på.
    Vi pratar om korrektheten här, att heroin är skadligt som det är nu är 100% uppenbart.

Men det ändra inte mcyket om detta.

På 15år förändras man 'även utan droger, så vet inte vad det ens ska betyda.
    Och om man i 15år också msåte begå en massa brott för sin konsumtion, så påverkar det en också givetvis.
    Då missbruk ALLTID är destruktivt, och avsett om det är droger, sex, spel eller shopping.(som missbrukare)
    Heroin bör man undvika, men just kroppen så orsakar det få skador.
    Heroins problem ligger inte där, det är detta vi försöker förmedla för dig.

Vi försöker inte förmedla att heroin är nyttigt och ofarligt, precis tvärtom faktiskt.
    Men för den som slutar med heroin, den kanske kan känna någon tröst i detta.
    Men den kommer aldrig känna en tröst i beroendet eller det destruktiva missbruket. som är betydligt större problem med.

Jo, jag har förstått vad du försöker förmedla.
    Jag för min del försöker förmedla, mest för TS skull, att långvarigt heroinmissbruk kan ge hjärnskador. För det är bl a det TS frågar och eftersom heroin kan ge hjärnskador så försöker jag ge ett så riktigt svar som möjligt.
    Så egentligen är du och jag på samma sida.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 14:30:32 följande:

Känns som vi nått semantik, struntar i den i dessa trådar.
    För det leder bara till semester och om man ska förklara ända till punkt och sakligt.

Heroin är en mycket problematisk drog, den saken är ingen tvivel om alls.
    Sen glöm inte av alla syster opiater/opioider, för en del av dom är precis lika illa som heroin.
    Så dessa bör man också undvika för nöjeskonsumtion.

Vi ska veta idag så börjar missbrukare komma ur sjukvården också, dessa kan känna en tröst i att det skadar kroppen lite.(nu har vi dock inte heroin i den Svenska sjukvården, men väl andra.)
    Så det är andra opioider som skapar detta missbruk.
    Det jag menar är att vi har inte bara de som valt heroin som drog, utan de som inte valt nått.
    USA har ~4ggr högre av detta än oss, och folk dör som flugor där(där sjuikvården genererar missbrukare), och drabbar SAMTLIGA demografer rik som fattig, vit som ..., vänta lite nu, inte svart.

Då svarta har inte drabbats av detta, då läkare vägrar skriva ut opiater/opioider till svarta USA.
    Sällan man ser rasism leder till nått positivt.

Sant, de svarta i USA får nöja sig med crack och batterisyra och liknande.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 14:45:35 följande:

Inte sant, ungefär samma nivåer mellan svart och vit på crack.
    Vita tar mest droger, både i procent och DEFINITIVT antal och USA.

Det jag menade var att svarta i USA inte blir beroende med läkarhjälp, eftersom många av dem är fattiga och saknar sjukförsäkring - sorry, kunde ha varit tydligare.
    Men det är onekligen ett stort problem därborta med läkarassisterat beroende - fått intryck av att läkare hellre skriver ut tabletter än att behandla.
    En smula OT dock...
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 15:08:57 följande:

Vet du att det låg ett färdigt åtal mot läkemedelsindustrin och opiodtillverkande under Bush den yngre.
    Men de vägrade låta åtalet startas upp, och sen med 400000 döda till följd av detta upp tills idag.
    Idag står stämningarna som spön i backen, men ett åtal hade fått dom att backa på denna aggressiva försäljning man hade.

Ja, en del OT, men det är för att förstå frågan mer brett, och varför en del länder har en massa missbrukare och andra mindre.

Tyvärr blir jag inte förvånad, vare sig av åtalet, att det las ner eller mängden döda.
    Är så glad att det inte är tillåtet med läkemedelsreklam på samma sätt i svensk tv.

Klart det, för att diskutera ett problem måste man se vidden av det och då blir det gärna lite OT
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 15:34:48 följande:

Hela området osar tragik för individer, kanske en dag lyfter man huvudet och tittar på det objektivt och vad som är bäst för alla.
    Vad det är finns det mycket och diskutera om.

Jepp, därför jag tycker det är så dumt med allt tjafs som blir runt sprutbytesprogram - det hindrar ju smittspridning, och det är ju inte så att tillgången på rena kanyler är avgörande för om det missbrukas eller inte.
Svar på tråden Heroinmissbruk