• Annita

Barn "tvingade" till vegankost

Ingentvekan skrev 2019-12-13 23:12:08 följande:

Är det möjligt att ta någon annans barn till läkare? Eller måste detta ske av vårdnadshavare? Jag är enbart gudmor till barnen

Nej det tror jag inte någon annan än vårdnadshavaren kan göra, i och för sig kollar de ju inte legitimation särskilt ofta. Men vad skulle din väninna säga om du gjorde det? Skulle hon inte uppleva det som ett svek? Eller kanske en lättnad innerst inne, att någon tar tag i detta som hon inte själv orkar se och ta in?

För om det är som du säger, att barnen har så ont i kroppen att de måste vara hemma från skolan, då är det ju allvarligt. I det avseendet tycker jag inte hon är en särskilt bra mamma när hon inte söker vård. Anar hon vad läkaren skulle säga tror du?

Du verkar ha en bra kommunikation med henne. Kan du säga rakt ut att hon måste söka vård för deras sviktande hälsa? Det låter verkligen inte normalt, oavsett om det har med kosten eller något annat att göra.
  • Annita

Återigen: det låter inte alls bra att väninnan inte söker för barnens värk. Hon behöver nog inte ta upp kosten, förhoppningsvis kopplar en läkare ihop två sjuka syskon med nödvändigheten att ta olika prover, förutsättningslöst.

• Annita
    Annita skrev 2019-12-14 19:19:14 följande:

Återigen: det låter inte alls bra att väninnan inte söker för barnens värk. Hon behöver nog inte ta upp kosten, förhoppningsvis kopplar en läkare ihop två sjuka syskon med nödvändigheten att ta olika prover, förutsättningslöst.

Får de tex tillräckligt mycket kalcium i sig? Brist på D-vitamin och kalcium kan leda till "engelska sjukan" som ökar i västvärlden. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rakit
    https://www.1177.se/Varmland/fragor--svar/nationellt/sjukdomar--besvar/vad-ar-rakit/
  • Annita
    Vegania skrev 2019-12-14 23:36:21 följande:

Jag brukar aldrig kommentera men detta inlägg och svaren är bara för mycket!

Vår familji är veganer och jag kan säga att det upprör folk till max. Laddningen och oron för veganism är stor i stugorna. Vad andra människor äter för mat är otroligt laddat. Mest kommentarer brukar vi få av instabila personer som lider av ångest eller har stora kontrollbehov. Vegansk mat är väldigt mycket mer näringsrik än vad generationer växt upp och överlevt på. Jag är säker på att din väninna får i sina barn mer näring än vad kanske du fick. Trötthet kan bero på mycket. Kanske har familjen haft ett virus? Kanske är din egen oro och ångest över ditt eget liv så stor att du blir besatt av din väninnas kostval?

Var rädd om vänskapen. Ta hand om dig själv! Har du energi över kanske du kan måltids preppa vegansk mat åt eller tillsammans med din väninna. Då kanske din kostvärld och er vänskap blir bättre.

Men ni äter förmodligen inte pasta med körsbärstomater till middag? Och dina barn har kanske inte så mycket värk att du måste vabba titt som tätt? Måendet kan bero på många saker, det kanske inte har ett dugg med kosten att göra, men håller du inte med om att en läkare bör konsulteras om barnen är återkommande sjuka?

Din kommentar att det företrädesvis är människor med ångest som har synpunkter på barn och vegankost är för övrigt mer än lovligt nedlåtande.
  • Annita

Vilken lättnad att läsa att barnen kom iväg till läkare! Sorgligt dock att de hunnit få såpass allvarlig näringsbrist, hoppas verkligen att de snabbt ska må bättre av den nya dieten!

Bra gjort av dig, starkt av väninnan! 

Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost