• Amak

Barn "tvingade" till vegankost

EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

Men ser de barnen på det vis som väninna ser dem? I en klass på 27 barn kan en lärare ha svårt att upptäcka om ett barn är trött och håglöst, särskilt om barnet inte gör något väsen av sig och det samtidigt finns barn i klassen som är utåtagerande och rastlösa. Då kan det vara lätt att missa att något kan vara fel hos barn som är tysta och inte stör lektionerna. Dessutom kanske pedagogerna själva mest har hört positivt om att äta växtbaserad kost och tänker att barnen måste vara extremt hälsosamma. När man har starka föreställningar om att något är bra, så kan det vara svårt att se hur saker verkligen är. 
  • Amak
    EmberEyes skrev 2019-12-13 22:50:29 följande:
    Jag trodde att ungar fortfarande var på kontroll hos t. ex. skolsköterskan, En lärare som inte uppmärksammar en beteendeförändring hos ett av sina barn, oavsett hur intetsägande detta barnet är, är faktiskt en ganska dålig lärare. Speciellt som det varit "ståhej" kring (det stora barnets) ätande så låter det högst otroligt att läraren skulle missa just denna lilla snöflinga. Att inte bara en lärare utan hela skolans personal skulle vara så fanatisk ang kosthållning att de ignorerar sjukdomsteckentill förmån för sin "tro" gör din slut sats extremt otrolig. Vissst, det finns en risk, men den är minimal.
    Och det finns inte massor av "dåliga" lärare? Barngrupperna är inte som förr: idag har i stort sett varje klass flera barn med stora behov som tar mycket kraft av lärare och övriga pedagoger. Barnen är frimodiga, smarta och stora individualister som tar plats och "obs-klasserna" är avskaffade så att ingen ska särskiljas från gruppen. Autism? Ja, då ska läraren anpassa undervisningen. ADHD? Det bara ska funka i vanlig klass. Trotssyndrom? Nå, det funkar i vanlig klass, pedagogerna får ha lågaffektivt bemötande för att hantera barnet så att det inte få utbrott. Klart att lärarna är "dåliga". Och samhället i stort säger bara positiva saker om växtbaserad kost. Mina egna barns skola har vegetarisk kost två dagar i veckan och smöret är växtbaserat. Varför skulle en pedagog larma om ett lugnt barn, som inte stör lektionen, som har en trevlig och tillmötesgående förälder som kommer på föräldramöten? Som dessutom är klimatsmart, modern och värnar om djurens rätt?
  • Amak
    EmberEyes skrev 2019-12-14 01:45:05 följande:
    Läraren ska ifrågasätta om ett barn uppvisar en PERSONLIGHETSFÖRÄNDRING som TS beskriver. Dessutom är just dessa barn redan på radarn eftersom det har varit villervalla om barnens måltider, det är inga osynliga flugor på väggen som ingen har lagt märke till.
    Men hur ska läraren veta vad som är en personlighetsförändring? Detta är väl inget som kommit plötsligt, om det kommit från ena dagen till nästa så beror det ändå knappast på kosten. Om ett av barnen går i fyran och den andra i ettan så har pedagogerna kanske känt barnen i ett halvår. 
    Jag menar att man inte kan lita på att skolan ska ha sån koll längre. Pedagogerna har för mycket att jonglera med för att man ska känna sig säker på att de ska hinna upptäcka allt som kan vara fel. 
  • Amak
    Ingentvekan skrev 2019-12-17 14:50:35 följande:

Vill bara uppdatera tråden om vad som hänt om det är någon som är intresserad. Vill även passa på att tacka för allt stöd! 

Jag hade ett givande samtal med min vännina i lördags, och ringde en privat läkarmottagning på måndagen och fick tid redan på eftermiddagen samma dag för barnen. Min vännina var positivt inställd till att ta barnen till läkare, då barnen inte mår särskilt bra, vilket märks väldigt tydligt. Följde med min vännina som stöd i måndags. 

Läkaren sa att det inte är någon bra idé att mixtra med veganmat för såpass små barn och att det få allvarliga konsekvenser. Är inte klart om man verkligen får i sig alla näringsämnen, men även att våra kroppar är utformade på olika sätt, och således även reagerar olika, på olika former av kost. Vissa mår toppen av veganmat, medan andra inte. Även om man lägger i mycket engagemang i att ersätta och få i sig substitut. (Dock har väl barnens mat inte heller ersatts med substitut här). Men små barn ska man inte utsätta för detta form av experiment i vilket fall som helst enligt honom. 

Tester togs även på barnen och det visade sig att de inte såg särskilt bra ut alls.Underskott på järn, kalcium, B12, omega 3, något protein och några fler som jag inte kommer ihåg vad de heter. 

Min vännina blev/är helt knäckt Försöker vara ett så bra stöd som möjligt för henne just nu. Hon inser att hennes värderingar får stå åt sidan, även fast det trycker emot. Ledsen att ha experimenterat med sina barn och fått dom att må så dåligt, över så lång tid. Barnen ska nu börja äta en mer varierad kost, hemma som i skolan. Börja äta kött i skolan, och hemma få börja dricka mjölk, äta ägg och kanske lite pålägg. Vi har även fått en tid för uppföljning.  

Tack för allt stöd! 

Gud, vilken underbar vän du är! Vilken tur att familjen har dig!
Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost