• Disa35

Barn "tvingade" till vegankost

Ingen expert på området, men läst bl a näringslära och det är inte någon jättebra idé att mixtra med barns mat - barn behöver olika näringsämnen eftersom de växer och utvecklas, på ett helt annat sätt än vuxna.

Du kanske kan visa din vän följande info från Livsmedelsverket:

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegansk-mat-till-barn?AspxAutoDetectCookieSupport=1

M
    an kan servera barn vegansk kost, men då ska man veta väldigt väl vad man sysslar med.

Lycka till Glad

• Disa35
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 23:12:08 följande:
    Är det möjligt att ta någon annans barn till läkare? Eller måste detta ske av vårdnadshavare? Jag är enbart gudmor till barnen
    Det blir nog vårdnadshavare, men du kan ju trycka på att barnen har ont, spekulera i influensa (ger smärta i leder) och erbjuda dig att följa med. Sedan kan du ta upp vegankosten på ett icke-anklagande vis hos läkaren.

Jättebra att du ger ungarna vitaminer! Är ni ute mycket också? 
  • Disa35
    Prickigt block skrev 2019-12-14 11:15:25 följande:
    Det hade du nog inte tyckt om det gällde dig själv.

Med såna vänner behöver man inga ovänner.
    Jag personligen hade varit själaglad över en så engagerad väninna som TS tycks vara.
    Från och till får man nämligen ögonen öppnade av andra människor och deras iakttagelser, och det är väldigt nyttigt för man lär sig något.
  • Disa35
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 11:28:05 följande:
    Jaa, tack för tips. Ska försöka ta upp detta min vännina igen. Problemet, som jag ser det är att min vännina inte vill ta till sig att det är vegankosten, och är det hon själv som tar barnen till läkarna så kommer detta aldrig att komma fram med kosten. Detta eftersom hon inte kan se det som ett alternativ att barnen går över och äter en vegetarisk kost. vilket jag tycker känns väldigt jobbigt.

Samtidigt är jag rädd om jag tar barnen till läkaren utan henne, och det blir en orosanmälan pga. barnens provsvar. Dock älskar jag dessa ungar och hade såklart gjort det för dom. Dock vill jag inte bli utestängd ur deras liv, utan vill att dom ska kunna komma till mig om det är något. Har för övrigt en god kontakt med min vännina, och i övrigt kan vii prata om allt. Hon lyssnar på vad jag säger, men vegankosten går inte och ändra på. Detta då det ligger djupt inne i henne. 

Vi är ute en del, och min vännina även själv med sina barn. Det är inget jag är orolig över. I övrigt är hon världens finaste mamma! 
    Med risk för att låta högfärdig; då tror jag att mitt råd om skrämma med influensa, följa med och ta upp vegankosten lite smidigt leder längst och blir bäst.

Om igen; jag tycker du är en kanonkompis, och jag hoppas verkligen att det här löser sig på bästa möjliga sätt. Barnen och din väninna kan skatta sig lyckliga som har dig!
  • Disa35

Ooops, missade sista biten.

Att jag frågade om utevistelse berodde på att man får D-vitamin av solljus - brist på det kan också ge ledsmärtor, och i värsta fall bristsjukdomar.

Men det verkar lugnt Glad

• Disa35
    Prickigt block skrev 2019-12-14 12:01:44 följande:
    Men alltså... vem tar med en kompis när man tar sina barn till läkare?

Du känns obehaglig, hoppas vi inte känner varandra irl.
    Jag, dels för att det är bra med ett extra par ögon och öron då man själv är så fokuserad och kan missa saker, dels för att jag ibland behöver tolkhjälp.

Det gör vi inte, det kan jag garantera.
  • Disa35
    Prickigt block skrev 2019-12-14 12:04:30 följande:
    Ok, ja men då hoppas jag för din skull att någon vän tar upp dina personliga val som ett problem i ett forum.
    Det kanske händer, det vet inte jag och det bryr jag mig inte om.
    Enda kravet från min sida är att det inte står något som kan leda till att jag eller min familj identifieras, och det gör det inte från TS sida - sättet hon skriver på skulle tom vara okej med tystnadsplikten inom sjukvården.
  • Disa35
    Prickigt block skrev 2019-12-14 12:08:16 följande:
    Jag hoppas du har rätt i det sista.
    Lovar på heder och samvete - mina vänner stryker inte medhårs, de säger ifrån om de tycker att jag gör något dumt. Och det säger de rakt ut till mig, rätt upp i ansiktet.
  • Disa35
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 13:51:43 följande:
    På vilket sätt kan skolan göra något?  Jag tänker, att skolan orosanmäler ju inte barn för dålig och bristfällig kost, samt gör ju inte en orosanmälan om barn är överviktiga? Aldrig hört om att man griper in för att barn är överviktiga etc och det ligger under föräldraansvaret..

Att ringa min vänninas skola, känns som ett öerhört övertramp. Men att ta med barnen på ett läkarbesök känns inte lika illa. Kanske kan säga att mina barn ska göra en genomgående undersökning hos läkare för syn och hörseltester etc. och lite rutintester. Säga att mina barn brukar gå, och att jag senast fick reda på att mitt ena barn hade lite c-vitaminbrist och järnbrist som vi nu kunnat åtgärda? Att jag gärna tar med hennes barn samtidigt? Tror att hon skulle kunna säga ja till detta och uppskatta det om jag berör det lite lätt och finkänsligt, samt inte tar upp rädslan med vegankosten i samma sammanhang. Hon hade aldrig tagit med barnen själv till läkaren, och i synnerhet inte om hon själv skulle misstänka att det var kosten.

Min vännina ser som sagt inga andra alternativ än veganmat då hon tycker det är en politisk fråga och är väldigt aktiv i miljöfrågor, samt en sann djurvän. Hon tycker inte animaliska produkter hör hemma i en människokropp, samt att det är vidrigt hur långt  dessa "djur" hänger kvar inne i kroppen och "ruttnar" (Hennes egna ord). Även om det kommer fram att barnen far illa, så är jag dock säker på att hon inte skulle låta dom äta cream fraiche, grädde samt ägg. Än mindre en lite köttbit. I hennes hus är det som sagt hon som bestämmer och hon skulle aldrig kunna ha animaliska produkter i sitt egna kylskåp. 

Min vännina och barnen kommer hit ikväll till mig och min man för lite lördagsmys. Har roddat med massa protein- och järnrik veganmat för ikväll för min vännina och hennes barn (vi andra äter kött). Samt köpt hem massa frukt och blåbär till efterrätt samt veganglass.  Hade önskat att jag hade kunnat göra ett alldeles för stort storkok på maten och ge i matlådor, men det känns oerhört gränslöst beteende gentemot henne. Jag vill sköta detta snyggt, finnas där och stötta, samtidigt som jag gör det bästa för barnen.
    Som sagt, jag tycker du gör rätt. Och att fixa eget läkarbesök och få med hennes barn låter som en kanonidé - på något sätt måste ju ungarna få mer näring, veganmat eller inte.

Kämpa på Glad
  • Disa35
    veganenipyjamas skrev 2019-12-15 15:22:48 följande:

Jag har tre barn i åldrarna 5, 7, och 9 år som i stort sätt växt upp på vegankost. Äldsta har ätit kött någon enstaka gång och de två yngsta har någon gång ätit mejeriprodukter. Deras läkare och skolsköterskan vet om det och de är friska och som vilka nästa barn som helst. Idag hade t.ex. de två äldsta simtävlingar och fick goda resultat. Men ifall min barn skulle bli svaga, slöa och få ont överallt skulle jag naturligtvis ta med dem till läkaren och be om alla möjliga prover. Det låter ju inte normalt alls. Att regelbundet äta pasta med tre körsbärstomater till middag låter mycket ohälsosamt och som en bristfällig kost. Dricker barnen t.ex. berikad sojmjölk så att de får kalcium, d-vitamin och b12? Vad äter de egentligen i skolan och hemma en vanlig dag?

Du verkar ha koll på det här med bra veganmat, och vi är några som tror att TS vän tyvärr saknar den kollen.
    Därför tycker några av oss, jag bland andra, att läkarbesök med samtal om kosten kunde vara en bra idé - det kan tjäna som ögonöppnare för TS vän och leda till bättre kost för barnen.
    Inte meningen att skriva dig på näsan, bara ge dig lite info i all vänskaplighet Glad
  • Disa35

Här kommer omedelbart nytt gott råd; stötta din väninna så mycket du bara kan!

Jättebra gjort av ER BÅDA att gå med barnen till läkare, och nya kostplanen låter mycket lämplig.
    Din väninna har helt enkelt varit lite tanklös, och det är ingen synd - säg den förälder som aldrig gjort fel! Det viktiga är att hon dels har kommit till insikt, dels är beredd att ta till sig av fakta, och framförallt att hon verkar vara med på förändring.

Skickar stor kram - inte minst och också till din väninna! Glad

Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost