Ingentvekan skrev 2019-12-14 13:51:43 följande:
På vilket sätt kan skolan göra något? Jag tänker, att skolan orosanmäler ju inte barn för dålig och bristfällig kost, samt gör ju inte en orosanmälan om barn är överviktiga? Aldrig hört om att man griper in för att barn är överviktiga etc och det ligger under föräldraansvaret..
Att ringa min vänninas skola, känns som ett öerhört övertramp. Men att ta med barnen på ett läkarbesök känns inte lika illa. Kanske kan säga att mina barn ska göra en genomgående undersökning hos läkare för syn och hörseltester etc. och lite rutintester. Säga att mina barn brukar gå, och att jag senast fick reda på att mitt ena barn hade lite c-vitaminbrist och järnbrist som vi nu kunnat åtgärda? Att jag gärna tar med hennes barn samtidigt? Tror att hon skulle kunna säga ja till detta och uppskatta det om jag berör det lite lätt och finkänsligt, samt inte tar upp rädslan med vegankosten i samma sammanhang. Hon hade aldrig tagit med barnen själv till läkaren, och i synnerhet inte om hon själv skulle misstänka att det var kosten.
Min vännina ser som sagt inga andra alternativ än veganmat då hon tycker det är en politisk fråga och är väldigt aktiv i miljöfrågor, samt en sann djurvän. Hon tycker inte animaliska produkter hör hemma i en människokropp, samt att det är vidrigt hur långt dessa "djur" hänger kvar inne i kroppen och "ruttnar" (Hennes egna ord). Även om det kommer fram att barnen far illa, så är jag dock säker på att hon inte skulle låta dom äta cream fraiche, grädde samt ägg. Än mindre en lite köttbit. I hennes hus är det som sagt hon som bestämmer och hon skulle aldrig kunna ha animaliska produkter i sitt egna kylskåp.
Min vännina och barnen kommer hit ikväll till mig och min man för lite lördagsmys. Har roddat med massa protein- och järnrik veganmat för ikväll för min vännina och hennes barn (vi andra äter kött). Samt köpt hem massa frukt och blåbär till efterrätt samt veganglass. Hade önskat att jag hade kunnat göra ett alldeles för stort storkok på maten och ge i matlådor, men det känns oerhört gränslöst beteende gentemot henne. Jag vill sköta detta snyggt, finnas där och stötta, samtidigt som jag gör det bästa för barnen.
Som sagt, jag tycker du gör rätt. Och att fixa eget läkarbesök och få med hennes barn låter som en kanonidé - på något sätt måste ju ungarna få mer näring, veganmat eller inte.
Kämpa på