AndreaBD skrev 2019-12-12 13:53:37 följande:
#45 Anonym (Svea) skrev 2019-12-12 13:28:43 följande:
Åtminstone ena föräldern har själv diagnoser så att avgöra vad som är lämpligt kanske inte är det lättaste... Men vem som helst fattar att man INTE anpassar sig efter och spär på det som får ditt barn att svälta sig av ångest. Man gör allt i sin makt för att barnet ska bli mindre rädd. Man skickar dessutom inte ut barnet att vara galjonsfigur för en kontroversiell rörelse istället för att gå i skolan och träna på att leva ett normalt liv. Och ingen förälder bör tillåta sitt barn att ha en öppen twitter där vem som helst kan nå Greta med de hemskaste hot och tillmälen.
Att jämföra en roll i en film med att vara symbolen för en kontroversiell politisk rörelse är löjligt. Din dotter kanske kommer att bli igenkänd i framtiden, men that's it. Greta kommer alltid att vara "Klimat-Greta". Hon kan ändra sig helt i framtiden, det är trots allt mycket vanligt och normalt att inte ha samma värderingar och åsikter nör man är 30 som när man är 16. För de flesta människor är detta inget problem, de kan skapa sig en ny identitet och ett nytt sammanhang. Det kan inte Greta. Allt vad hon har gjort finns bevarat för alltid, hon kommer aldrig att tas på allvar av någon annan politisk rörelse, som hon kanske vill tillhöra. Hon kan heller aldrig få vara bara Greta, en anonym ingen. Det har hennes föräldrar stulit från henne. Är det någon som stulit hennes barndom så är det hennes föräldrar.
Så en förälder som själv har NPF kan inte veta vad som är bäst för ens eget barn??? Förstår du vad du säger? Du omyndigförklarar alltså 5 % av Sveriges befolkning. Faktiskt så vet vi ofta BÄTTRE vad våra barn behöver. Vi känner dem bättre.
Jo, jag vet, min dotter kommer knappt att bli igenkänd, för att filmen inte ens var så framgångsrik. Men sånt väljer man inte själv. Det händer. Så du menar att föräldrarna borde ha valt att låta henne förbli en deprimerad hemmasittare? Det tycker inte jag. Hon har fått göra saker, sett platser, träffat intressanta människor. Hon kan bygga på det. Hon behövde en vägvisare, något viktigt att göra, och det hittade hon. Att ta det ifrån henne hade varit ytterst grymt. Sedan är det klart att man oroar sig för sitt barn i en sån situation.
Men föräldrarna är ju väldigt engagerade, pappan åkte ju med henne i båten till USA. Det är allt annat än lätt för dem. Men om man har barn med särskilda behov så hamnar man ibland där att man bara har att välja mellan att se barnet deppa ihop - kanske även ta livet av sig - eller göra något radikalt, även om det gör att föräldrarna måste ändra hela sitt liv.
Vad har de stulit ifrån henne? Ångest och depression? Tacka fan för det! Har du erfarenhet av ungdomar med Asperger? Jag jobbar nämligen med såna. Det är SUPERsvårt att få igång dem när de väl hamnar i en djup svacka. Många gör nästan ingenting, isolerar sig totalt i flera år. Hon hade inget då att stjäla!
Det finns en länk mellan OCD och survivalism men jag vet inte riktigt om hennes klimathysteri kan klassas som survivalism eftersom hon försöker förhindra och inte förbereda sig. De med OCD brukar inte ha så bra copingstrategier, de brukar snarare förvärra symptomen. Är det en del av Gretas copingstrategi så blir den ju helt beroende av andra människor och det låter inte optimalt.
Att spela huvudrollen i en film är ju något man kan slutföra och resultatet är ju inte helt beroende av andra så din dotter hade ju mycket mer kontroll över situationen.