Wench85 skrev 2019-12-12 09:19:32 följande:
Jag verkar ovanlig i denna tråd men jag hissar verkligen öppen planlösning! Nu har vi ett rätt stort hus och väluppfostrade barn och det kanske gör skillnaden, men jag gillar kontakten mellan vardagsrum, matsal och kök. Det går att umgås över gränserna. TV:n är aldrig på när vi äter och matlagning är sällan så högljudd att det stör om någon tittar på TV. Vi har öppet i en L form med kök i ena änden, matsal mellan och tv-rum i andra änden. Sedan har vi även ett vardagsrum på andra våningen där barnen brukar hänga med vänner om vi har gäster som sitter kvar och babblar och dricker vin vid matbordet.
Jag gillar både att det är öppet, att alla kan umgås, att ingen blir fast ensam i köket med disk eller dukning etc. Vi brukar även gärna laga mat tillsammans med vänner, lätt för barnen att hjälpa till med mat eller exempelvis göra läxor med kontakt... mer umgänge helt enkelt!
Det är bara jag och sambon och vi har möblerat bort de öppna planlösningen. För ljuden blev för irriterande.
Det är skillnad på villor, men i lägenheter finns det sällan möjlighet att ha ett extrarum på det sättet