• Anonym (TS)

Öppen planlösning är skit

Numera är de flesta nya hus och lägenheter i öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vilket skit! Det blir visserligen ljusare, men det blir samtligt mer stökigt. Man kan aldrig ta det lugnt i vardagsrummet och kolla på en film om barnen är i köket och stökar. Man förlorar också många väggar att ha hyllor och skåp på, dvs viktigt förvaringsutrymme.

Vad tycker ni andra? Hiss eller diss?

• Svar på tråden Öppen planlösning är skit
  • Anonym (Också)
    Anonym (Trodde inte det) skrev 2019-12-10 08:35:54 följande:

Jag har inte orkat läsa alla inlägg men här kommer mina erfarenheter.

När vi skulle köpa nytt så ville jag absolut INTE ha öppen planlösning.

Men lägenheten vi köpte har köket i formen av U och plats för matsalsbord och vardagsrum öppet.

Jag var inte helt lycklig över detta men fanns annat som vägde upp så vi köpte lägenheten.

Kan bara säga att med små barn (när vi flyttade in 3,5år och nyfödd) har det varit GULD!

Nära till allt, då barn hela tiden behöver någonting antingen från toaletten eller köket är det inte många steg man behöver ta.

Dessutom har man bättre koll på barnen.

Nu äter vi tillsammans vid matsalsbordet och ser till att alltid stänga av TV då.

När alla ätit klart kan TV startas.

Tyst diskmaskin så den inte stör.

Är supernöjd.

Vi får väl se hur det blir när barnen blir äldre hur man trivs då men just nu skulle jag inte återgå till "stängd" planlösning.

Låter precis som vår lägenhet med kök som ett U, plus stort matbord och soffdel. Vi har i och för sig bara bott här i ett år och har bara ett barn men vi är också supernöjda hittills. På kvällen är det guld värt känner vi att faktiskt kunna umgås alla tre när den ena lagar mat, eller om den ena lagar mat och den andra jobbar så kan den som lagar mat ändå se barnet överallt under tiden. Vi gillar det. Visst man får öppna fönster och vädra ibland om man har stekos men annars inga problem.
  • Anonym (håller med)

Håller med om att det är dåligt och mycket svårare att inreda. Söker lägenhet nu och det verkar som att vi kommer att behöva ta en nyproduktion (för det krävs färre ködagar för dessa). Hade det inte varit för alla öppna planlösningar hade en trea fungerat bra men nu söker vi mest fyror för det känns som att vi kommer att behöva extra yta för att kompensera för krånglet som uppstår med öppen planlösning. 

• Anonym (Elin)

Vi har öppen planlösning och jag gillar det inte. Matos i hela huset trots bra fläkt. Dessutom mycket störande ljud från köket: köksfläkt, när man spolar med kranen, ugnens fläkt, stekning, vattenkokaren...

• Anonym (Gillar inte)

Gillar verkligen inte öppen planlösning.

Det blir hög ljudvolym i hela den delen av huset.
    Det blir matos överallt.
    Det funkar inte att laga mat i fred eller att se på tv utan att matlagingen stör.
    Det blir mkt väggyta som försvinner för skåp eller annan förvaring.

Tyvärr är det numera svårt att hitta bostäder som inte har öppen planlösning.. Många som bor i gamla hus med traditionellt kök har renoverat och slagit ut väggar för att fixa denna dumma öppna planlösningen.

• Anonym (Villaägare)

I mitt hus från 60-talet hade någon tidigare ägare slagit ut väggen mellan köket och vardagsrummet. Det medförde att man inte längre hade någon vettig vägg att ha tv:n på samt att alla ljud från köket spreds överallt. Första som gjordes var att sätta tillbaka väggen. Visst lite mörkare inne, men så mycket mer praktiskt.

• Wench85

Jag verkar ovanlig i denna tråd men jag hissar verkligen öppen planlösning! Nu har vi ett rätt stort hus och väluppfostrade barn och det kanske gör skillnaden, men jag gillar kontakten mellan vardagsrum, matsal och kök. Det går att umgås över gränserna. TV:n är aldrig på när vi äter och matlagning är sällan så högljudd att det stör om någon tittar på TV. Vi har öppet i en L form med kök i ena änden, matsal mellan och tv-rum i andra änden. Sedan har vi även ett vardagsrum på andra våningen där barnen brukar hänga med vänner om vi har gäster som sitter kvar och babblar och dricker vin vid matbordet. 
    Jag gillar både att det är öppet, att alla kan umgås, att ingen blir fast ensam i köket med disk eller dukning etc. Vi brukar även gärna laga mat tillsammans med vänner, lätt för barnen att hjälpa till med mat eller exempelvis göra läxor med kontakt... mer umgänge helt enkelt!

• LFF
    Aniiee skrev 2019-12-09 19:26:38 följande:
    Jag vet inte om jag tror på det. Tvärt om känns det som att lägenheter aldrig varit större. Tvåor på 80+ kvadrat och treor på 100+. Det var de absolut inte förr. Men jag har inte så mycket erfarenhet eller insyn förutom att jag har lite koll på hur lägenheterna här i kommunen ser ut. Lägenheterna som är minst är sånna som jag bor i, byggda på 40- och 50talet. 70-talslägenheterna, som min mormor hade, är lite större och de som byggdes 2011 är nästan löjligt stora.

Men det är ju här och inte överallt och någon statistik har jag inte. Men jag kanske kan hitta....
    Nybyggda 2:or i vår kommun ligger på typ 45kvm. Morfars 50-tals tvåa är på 54kvm. 3:or (nybyggda) ligger på 58-79kvm.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2019-12-12 09:34:20 följande:

Nybyggda 2:or i vår kommun ligger på typ 45kvm. Morfars 50-tals tvåa är på 54kvm. 3:or (nybyggda) ligger på 58-79kvm.

Jag hade en tvåa på 66 kvadratmeter, byggd 1964
  • sextiotalist
    Wench85 skrev 2019-12-12 09:19:32 följande:

Jag verkar ovanlig i denna tråd men jag hissar verkligen öppen planlösning! Nu har vi ett rätt stort hus och väluppfostrade barn och det kanske gör skillnaden, men jag gillar kontakten mellan vardagsrum, matsal och kök. Det går att umgås över gränserna. TV:n är aldrig på när vi äter och matlagning är sällan så högljudd att det stör om någon tittar på TV. Vi har öppet i en L form med kök i ena änden, matsal mellan och tv-rum i andra änden. Sedan har vi även ett vardagsrum på andra våningen där barnen brukar hänga med vänner om vi har gäster som sitter kvar och babblar och dricker vin vid matbordet. 

Jag gillar både att det är öppet, att alla kan umgås, att ingen blir fast ensam i köket med disk eller dukning etc. Vi brukar även gärna laga mat tillsammans med vänner, lätt för barnen att hjälpa till med mat eller exempelvis göra läxor med kontakt... mer umgänge helt enkelt!

Det är bara jag och sambon och vi har möblerat bort de öppna planlösningen. För ljuden blev för irriterande.

Det är skillnad på villor, men i lägenheter finns det sällan möjlighet att ha ett extrarum på det sättet
  • Anonym (Heloise)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-09 14:31:00 följande:

Numera är de flesta nya hus och lägenheter i öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vilket skit! Det blir visserligen ljusare, men det blir samtligt mer stökigt. Man kan aldrig ta det lugnt i vardagsrummet och kolla på en film om barnen är i köket och stökar. Man förlorar också många väggar att ha hyllor och skåp på, dvs viktigt förvaringsutrymme.

Vad tycker ni andra? Hiss eller diss?

Ja, det är knepigt när väggarna försvinner faktiskt. Jag skulle inte störas av ljud, mer av om matos kommer direkt in i vardagsrummet.
Svar på tråden Öppen planlösning är skit