Inlägg från: Bondmorsan |Visa alla inlägg
  • Bondmorsan

NIPT innan KUB?

Jag är gravid med mitt förhoppningsvis första barn och fyller 40 om ett par månader och är överviktig. Är idag i vecka 12, kanske 13.
    Har tid för UL KUB nästa vecka, men har bokat NIPT privat i slutet på denna veckan.
    Mitt dilemma är om jag ska göra NIPT innan jag gjort UL KUB. Gjorde ett tidigt UL i 7+3 (jag tror själv jag är några dagar längre gången) och då fanns det hjärtaktivitet. Men mycket kan ha hänt sedan dess, och jag vet inte om det är ett levande eller dött foster jag bär på nu, och ev gör NIPT på i slutet av denna veckan.
    Har tidigare haft MA i vecka 9, så jag är orolig att det dött igen. Alternativet är ju att även göra ett privat UL innan jag gör mitt NIPT. Väntar jag med NIPT till efter KUB så får jag inte svar förrän efter jul, och det känns som det kommer skapa väldigt mycket oro och ångest.
    Hur skulle ni gjort?
  • Svar på tråden NIPT innan KUB?
  • Bondmorsan

Jag har bokat hos Wasamama i Sthlm eftersom de hade kortast svars-tider. Kan ju boka ett UL innan, man då blir det 1000 till, och jag känner mig lite tveksam till det eftersom jag har tid för UL veckan efter. Till Wasamama kan dessutom inte pappan följa med pga logistiken.

• Bondmorsan
    Solblomma30 skrev 2019-12-09 14:38:18 följande:

Jag hade gjort NIPT innan KUB om jag hade varit gravid. Jag gjorde KUB i våras och fick sämre resultat och det var tråkig väntan på svar efter det NIPT som vi blev erbjudna pga KUB-resultatet. Om jag hade gjort NIPT från början så hade jag sluppit oron. Dock ska man alltid göra ett ultraljud också, inte bara för att se att fostret lever utan för att kika på anatomin. Om det finns markörer för trisomier (ex inget näsben, ingen magsäck, tjock nackspalt) så ska man göra invasivt test (fostervattenprov eller moderkaksprov) istället för NIPT.

Dessutom kan man ju se stora anatomiska avvikelser runt vecka 12-14, alltså sådant som gör att man ev måste avbryta graviditeten. Trist att upptäcka att fostret saknar hjärna eller liknande först i vecka 20.

Just nu lutar det mot att jag gör NIPTen denna veckan, utan extra UL innan. Gör sedan UL för KUB som planerat nästa vecka, och får förhoppningsvis där bekräftat att fostret lever. Vill vara lite restriktiv med UL eftersom man faktiskt inte vet vilken risk man utsätter fostret för.
    I det stora hela känns några tusen kanske i onödan för att få reda på om fostret är friskt eller inte (jag vet att fostret kan vara sjukt på andra sätt än vad man ser på NIPT) som en liten sak. Sannolikheten talar ju faktiskt för att jag kommer få positiva besked, och att få reda på det om ett par veckor vore ju världens bästa julklapp!
  • Bondmorsan
    Fliselisan skrev 2019-12-09 17:31:42 följande:

Kan det inte vara så att du kommer få göra ultraljud innan testet bara det att du inte vet om det?

Nej, jag frågade om det eftersom jag är orolig för MA. Men vill inte heller göra för många UL eftersom man inte vet hur det påverkar fostret. Tror jag chansar och gör NIPT utan UL och sen KUB. Har iaf rejält ont idag och det tolkar jag som att nåt växer där inne, har haft så mest hela graviditeten.
  • Bondmorsan

Man ska ha gjort UL innan för att bestämma hur långt gången man är och antal foster. Dessa siffror har jag ju redan. Är fostret dött syns det på provet.

• Bondmorsan

Jag har tagit provet för NIPT nu, utan extra UL innan. Att jag sa att jag gjort ett ultraljud, när jag gjorde det, vilken vecka jag var i då och hur många foster dom såg räckte. Så nu kan jag ha tagit NIPT på ett dött foster, det vet jag inte ännu, det får provsvar på NIPT eller UL för KUB visa.

• Bondmorsan
    Fliselisan skrev 2019-12-15 23:40:21 följande:

Hoppas den lille lever och att allt ser bra ut!

Tack, det hoppas verkligen jag också!
  • Bondmorsan
    Tjallmers skrev 2019-12-21 22:27:12 följande:

Gendoktorn erbjuder NIPT utan UL och då är det betydligt billigare: gendoktorn.se/home/nipt/

Många erbjuder NIPT utan UL, alla som jag hittade faktiskt. Gendoktorn hade ungefär samma pris som jag fick ge.
Svar på tråden NIPT innan KUB?