Anonym (Undrar) skrev 2019-12-08 17:46:13 följande:
Hej!
Vi har länge försökt att få barn och nu har vi precis avslutat utredningen via komunen inför adoption. Förra veckan ringde komunen och frågade om vi även var intresserade av en bebis som kommer födas i vår här i Sverige. De sa att barnet förmodligen kommer bli placerat hos oss för ?alltid? och att det är stor chans att vi en dag kan adoptera den isf. Vi ska på info möte snart men mina tankar rusar nu och jag vet inget om hur sånt här fungerar.
Kan förstå att det är en redan känd mamma osv men vill gärna höra erfarenheter kring detta och inte bannor/rätt/fel osv för alla tycker olika.
Det enda jag vet är att den dagen jag har ett barn i min vård kommer jag älska det gränslöst
Låter som en blandning av olika saker som inte är förenliga. Vill du ha ett barn så ska du adoptera, inte bli familjehem. Finns ju även möjlighet till inhemsk adoption.
Men, en familjehemsplacering är aldrig en uppväxtplacering, oavsett om omständigheterna talar för ett långsiktigt placeringsbehov.Placeringen sker tillsvidare och behovet av placeringen omprövas löpande var sjätte månad.
Det är i och för sig möjligt att adoptera även ett famijehemsplacerat barn men det förutsätter att föräldrarna är med på det och vill det. Kan gå men är ytterst ovanligt.
Om det efter tre års placering framstår som att föräldrarna fortsatt inte kommer att kunna ta hand om barnet så kan det bli aktuellt med en vårdnadsöverflytt till familjehemmet. Detta händer ofta men ska inte ses ett alternativ till att adopterad.
Vid adoption finns ingen ångerrätt (efter 6 månader) utan barnet blir i all avseende likställt med att biologiskt barn. Vid en vårdnadsöverflytt så hamnar i samma situation som separerade föräldrar där den ena fått ensild vårdnad, dvs att föräldarna kan väcka talan om att återfå vårdnaden av tingsrätten när som helst och hur ofta som helst under barnets uppväxt.
Bli gärna familjehem, det är ett supergivande och viktigt uppdrag men gör det inte i tron att du "får" ett eget barn. Det finns alltid möjliget att barnen ska tillbkaa till föräldrana och även om det inte är aktuellt så har barnet rätt till umgänge med föräldarna så långt det överhuvud taget går.