• Mezzy

BIM januari

Hejsan!

Efter ett långt uppehåll från fl så tänkte jag nu hoppa in igen.

Jag och min man har försökt få ett syskon till vår dotter sedan sommaren 18. Vi tog ett break förra våren till slutet av denna sommaren. Jag började inte med preventivmedel men försökte inte aktivt alls under dessa månader.

Har nu börjar aktivt igen.

Vår dotter blev jag gravid med medans jag slarvåt p-piller så trodde jag hade lätt att bli gravid. Är nu rädd att mitt akuta kejsarsnitt förstört något. Har dock varit och kollat med ultraljud och allt ska se bra ut.

Jag tempar och använder appen fertility friend så har bra koll på mina cykler. Men brukar ha allt mellan 27-34 dagars cykler. Fick höra senast jag va hos gyn att jag tydligen har många och fina ägg och när man har så många ägg så kan cyklerna bli oregelbundna då det ibland kan ta längre tid för ägget att släppa.

Hade äl nu den 27/12 och har prickat in den bra denna måndag så hoppas verkligen på ett pluss nu i januari!

Bim är 11/12.

• Mezzy

2/1 - juliaslife

3/1 - Planerarbarn19

4/1 - boshab, Fnissnet, BonusCamilla, Linjana

5/1- saran92

7/1- scrootie, Hoppas96, JenniferO

8/1 - SofiaSamuelson89, Nixtie

9/1- Barbrastreisand

10/1 - Nataliaaa91, Jsv17

11/1 - MW90, Mezzy

12/1 - Mevi1315

14/1 - Önskarbebis2020, Etaj, elviramaria

16/1 - JeSuisMoi

17/1 - Planerarsyskon2020, Nathaliejj

19/1 - LittleBiscuit2020, myownworstenemy

20/1 sofieelises

22/1 Höstlöv123

23/1 rmj

25/1 - Nicci, Erla91

26/1 EllaLo

27/1 - Link92, Beeeckisen93

29/1 Loea

31/1 Supertrio

• Mezzy
    Scrootie skrev 2020-01-06 21:00:00 följande:

Ja det finns ju en viss trygghet i att veta att vi är flera som lever i samma vånda :) I vårt fall så har vi ett gemensamt barn sedan tidigare, men enda sedan mensen kom tillbaka har den varit galet oregelbunden. Jag hade en plan om hur det skulle se ut med ålder mellan syskon och hur livet skulle se ut i allmänhet. Men nu känner jag en sådan stress när det inte tycks gå. Mannen tänker bara att vi vet ju om att vi kan få barn, vilket är sant och en viss trygghet. Men den stress jag känner över åren mellan syskonen, hur det ska bli för mig i framtiden med karriärsöjligheter och föräldraledighet gör att det känns som att jag låser mig.

Jag vet precis hur du känner dig! Jag har det precis likadant. :( jag och min man har ett barn sedan tidigare och jag hade oxå en tanke med hur många år jag ville att det skulle vara mellan barnen och hur livet skulle se ut idag. Jag var även så dum att jag berättade för vissa att vi skulle börja försöka för ett syskon. Det var 1,5 år sedan. Hur många frågor tror ni man fått om det och hur misslyckad man känt sig varje gång alla runt om en blir gravida.

Vi blev gravida med vår dotter medans jag slarvåt p-piller så trodde jag hade lätt att bli gravid. :( Är nu även rädd att mitt akuta kejsarsnitt förstört något.
  • Mezzy
    Scrootie skrev 2020-01-06 23:26:30 följande:
    Usch så jobbigt! Folk är så jäkla fräcka, Av den anledningen har jag inte sagt något denna gången, men har likväl fått frågor och "påtryckningar" om när det kommer syskon. Vid första barnet kunde jag bolla med några vänner men av olika anledningar har jag inte kunnat/velat göra det denna gången. Hur gammal är er dotter?
    Ja det är därför jag nu önskat att jag inte hade berättat för någon förutom min familj. Min mamma och syster är de jag har och prata med angående detta så är ändå glad att jag har dem.
    Även de som inte vet att vi försöker kommer med frågor om syskon då vår dotter nu är 4 år och vi båda är över 30 år.  
    Hur gammalt är ert barn? Och när har du BIM? Hjärta
  • Mezzy
    Jsv17 skrev 2020-01-07 10:10:05 följande:

Här är en till som hade tydliga tankar om syskon och att de skulle komma tätt... nu har vi försökt i 1,5år och allt vi har är ett par missfall och ett utomkvedshavandeskap i bagaget... och nu har vi inte ens plussat på över ett halvår...

Det är verkligen inte lätt detta :( 
    Jag förstår att det måste vara hemsk jobbigt med flera missfall och ett utomkvedes. Vi har inte blivit gravida alls under denna tid. Vi har dock haft ett uppehåll på ca 6 mån (mars-okt) då jag kände att det tärde för mycket på mitt psyke och på vårt äktenskap. Men nu försöker vi aktivt igen. 

Jag känner igen ditt nick från tidigare trådar som jag va med i för ca 1 år sedan. Jag hoppas verkligen att 2020 blir vårt år <3
  • Mezzy
    Onegemensamtbarn skrev 2020-01-07 10:16:23 följande:

Någon som ser?
    Jag ser på båda :)
  • Mezzy
    Scrootie skrev 2020-01-07 10:30:05 följande:
    Nej förstår dig, man vill ju snäsa av alla frågvisa människor med något dräpande, men det gör man ju aldrig..

Barnet är lite drygt 2,5 år. Har tre olika appar som alla säger olika, antingen 7e (alltså idag) 11e eller 13e. Med tanke på min tidigare korta lutealfas gissar jag att mensen kommer någon gång på torsdag eller fredag.
    Haha nä man gör ju inte det, men gud så skönt det hade varit! :)

Hur länge har ni försökt? Och du tempar inte?  
  • Mezzy
    Jsv17 skrev 2020-01-07 11:50:35 följande:
    Ja jag hängde i trådarna för runt ett år sen, blev gravid då och fick ett MA, sen efter Det utomkveds så har inte riktigt orkar med några trådar eller nåt även om vi försökt hela tiden så tog jag lite mental paus från från att tänka så mycket på det men nu känner jag att jag vill gå all in igen

Ja! 2020 ska blir vårt år! <3
    Jag förstår att du valde att ta en paus! Jag gjorde samma även fast jag inte va med om något liknande. Men jag kände att det fick mig att tänkta på det hela tiden. Va inne och kolla här flera gånger om dagen och blev så väldigt ledsen när man i varje tråd fick se flera plussa. Även fast jag var glad för deras skull.
    Nu känner jag dock att jag har ett annat tankesätt och påverkas inte längre lika av att se andra få plus :) 
  • Mezzy
    Lyra78 skrev 2020-01-08 08:11:48 följande:

Känner mig rätt deppig idag. Kunde inte hålla mig från att testa trots bara Äl +9, negativt. Och nu sjönk tempen dessutom :(. Tycker nog det är rätt tidigt för tempen att sjunka iofs, jag har BIM på söndag/måndag. Länge sen jag har varit så här skengravid så tyckte faktiskt att jag borde ha sett nåt på stickan idag. Jag har aldrig annars så här ömma bröst, allt skaver och att springa är omöjligt. Massor av andra symptom också men de kan jag ha vid pms, som molvärk, huggande i livmordern och neråt, trötthet, irritation. Var igår riktigt illamående vid ett par tillfällen och fick hoppet upp. Nåja, är väl bara att vänta och se , men det där tålamodet!

Hur går det för er andra som har BIM snart?

Lyra78 skrev 2020-01-08 08:20:31 följande:

Skönt om du kan hålla ett visst avstånd! Jag är också tvungen att ta pauser då och då, främst för att jag blir så fanatisk och knappt kan tänka på annat. Men också för att det känns som att "alla andra" blir gravida utom jag, speciellt i månadstrådarna. Men så är det förstås inte . Lycka till!

Jag blir också fanatisk, helt galet hur påverkad man kan bli av detta!

Äl +9 är väldigt tidigt att testa så jag skulle inte ge upp än. Och att tempen dippar kan ju vara en implantationsdipp och då är det så gott som omöjligt att det ska synas på ett test än :) så håll ut ett tag till! Hur långe har ni försökt?

Jag har märkt att min pms blir värre och värre för varje månad. Förra månaden hade jag så ont i brösten att jag inte kunde ligga på mage eller ens snudda dem. Trodde det var ett tecken, men icke! :( Denna månad har jag knappt ont utan det ilat till i dem ibland bara.
  • Mezzy
    Scrootie skrev 2020-01-08 14:06:12 följande:
    Tempar du förresten? Precis som med all annan galenskap kring det här så har jag ju snöat in på tempkurvor ×D
    Haha ja med >D Har googlat tempkurvor för gravida halva dagen idag!  
    Jag började tempa i december 2018 och tempa varje dag i några månader sedan tog vi en paus. Nu har jag börjat igen och enligt appen så hade jag äl 28/12 men jag är nästan helt säker på att jag hade den den 27/12 så min bim är 11/1.

Brukar du ha långa cykler? Cd 23 är ganska sent att ha äl.

Jag tycker verkligen om att tempa då det ger en så bra koll och jag har verkligen lärt mig hur min kropp fungerar sedan jag började med det. Jag är ju även kontrollfreak så att kunna se att jag verkligen haft äl och när och då veta exakt när jag ska ha mensen är guld Glad

Min temp har stadigt gått upp lite för varje dag sedan äl, och det har jag inget minne av att den har gjort tidigare. Men den brukar iaf gå ner ca 2 dagar innan mensen så får se hur den är imorgon :)
  • Mezzy
    Lyra78 skrev 2020-01-09 07:57:34 följande:
    Ja, absolut sant! Jag hoppas ju på att det var en implikationsdipp, mogontempen är dock nästan samma idag som igår, men stigit över coverlinjen. Sen kunde jag ju inte hålla mig och tempade igår på dagen/kvällen också och då steg ju tempen rejält! Men jag antar att det inte gillas SkrattandeDrömmer.  
    Vi har försökt i över ett år, men jag har åldern emot mig. Trodde nog ändå att det skulle gå enklare, vi har två barn sen tidigare som har kommit rätt snabbt, och ett antal missfall. Nu ev. endast ett kemiskt på hela tiden vilket får mig att lite tappa hoppet om att alls kunna bli gravid. Hur länge har ni försökt?
    Det där med pms är så jobbigt. För mig var brösten det sista säkra tecknet. Som nån annan skrev här ovan, inte många dagar man inte har ont i månaden.

Jag hoppas verkligen också att det är en implantationsdipp Hjärta

Som jag förstått det så är tempen mycket högre under dagen då man rör sig och så. Därför man alltid ska tempa innan man klivit upp :)

Min temp sjönk idag :( blir så himla ledsen då jag verkligen trodde att det skulle ta sig denna månad. Jag vet faktiskt inte om jag orkar detta mer. Besvikelsen som sköljer över en varje månad mensen kommer. Och hugget i hjärtat varje gång man ser folk runt om en som blir gravida.
    Vi har försökt i 1,5 år nu men tog ett break i några månader innan och under sommaren. Jag började inte med preventivmedel men försökte inte aktivt. 

Vi blev gravida med vår dotter medan jag "slarvåt" p-piller så trodde det skulle gå lätt att få ett syskon. 
  • Mezzy
    Scrootie skrev 2020-01-08 16:15:17 följande:
    Haha jag med, sitter och jämför och spekulerar. Dock verkar det som att mensen kom nu så kan nog sluta spekulera nu.

Jra tyvärr, är på dag 33 idag och jag brukar ha ca 32-dagars cykler.

Tycker också det är bra och tempa, så sjukt mycket bättre koll på kroppen.

Oj men det låter ju lovande!!!? Så spännande, hoppas för din skull! Min har varit väldigt jämn med en lätt dalande trend sedan äl och nu verkar ju mensen som sagt vara på ingång. Tempen hade dock inte sjunkit innan i morse så det gör mig lite konfunderad.
    Så tråkigt! Men konstigt om inte tempen sjunkit? 

Jag har allt mellan 27-35 dagars cykler så att tempa är det enda sättet jag kan ha koll på när jag har bim. Äl märker jag ganska tydligt när den är på gång utan några hjälpmedel :)

Min temp sjönk idag. Och det jobbiga är att efter jag tempat nu på morgonen  somnade jag om en snabbis och hade en dröm där ALLT i mitt liv bara gick fel (säkert en reaktion på besvikelsen av resultatet på tempen) och när jag vaknade igen så va den hemska känslan i kroppen ännu värre. Jag ville bara dra täcket över huvudet och aldrig mer gå upp. :(  
  • Mezzy
    Lyra78 skrev 2020-01-09 08:42:18 följande:
    Kram Hjärta. Det är tungt att gå igen månad efter månad. Vi har också tagit pauser när vi inte försökt aktivt, blir nog igen till sommaren om det inte tagit sig innan det. 

Så svårt när alla blir gravida runt om en. Min svägerska ska få nu i början av mars, och min första reaktion när jag hörde att hon var gravid var faktiskt stark avundsjuka och sorg, trots att jag brukat klara av att glädja mig över andra Rynkar på näsan.
    Jag förstår verkligen din känsla. Jag känner precis likadant så fort jag får höra att någon blivit gravid. Jag har jätte svårt att glädjas åt dem. :( 

Min svägerska verkar gilla att berätta för mig om alla hon känner som blivit gravida och gärna också hur snabbt dem blivit det. Fruktansvärt frustrerande! 
  • Mezzy

ÄNTLIGEN!! :) Kan inte tro att det är sant! Hoppas nu bara denna lilla vill stanna kvar! <3

• Mezzy
    Önskarbebis2020 skrev 2020-01-11 08:07:16 följande:

Stort grattis, vad kul

Jag plussade i torsdags med testa tidigt test och tog ett digitalt igår kväll är också helt chockad, sambon också <3

Åh grattis till dig med! :) <3
  • Mezzy

Det konstigaste är att denna månad hade jag minst symtom! Det enda som jag verkligen märkt är att min mage har varit galet uppsvälld (ser typ ut att vara i femte månaden >D) men trott att det berott på alla godsaker man tryckt i sig under jul och nyår :) sen hade jag molvärk men det har jag haft varje månad. Brukar oxå ha ömma bröst men har inte haft det denna gång, utan denna gång ilade det bara i dem ibland.

• Mezzy
    Lyra78 skrev 2020-01-11 10:52:12 följande:

Oj vad härligt, grattis!! Så det var ett implationsdipp sen också .

Tack snälla! <3

Tror det va lite sent för en implantationsdipp. Tempen sjönk inte så mycket men tillräckligt för att jag skulle tro att allt skitigt sig denna månad oxå. :) igår va tempen hög igen men jag sov galet dåligt den natten då dottern va vaken nästan hela natten så vågade inte lita på tempen. Men när jag tempade idag på bim dagen så va tempen jätte hög fast jag sovit hela natten så då fattade jag. :D

Hur går det för dig?
  • Mezzy
    Mikkans skrev 2020-01-11 19:49:15 följande:

Ni som tempar? Hur gör ni på helger? Jag har tempat nån vecka och det diffar rätt mkt dag till dag? Är det "normalt"?

Tempar du samma tid varje dag? Även på helgen? Det är det viktigaste för att få ett rättvist resultat. Sen om du går och lägger dig väldigt mycket senare än du gör på vardagar kan det bli missvisande. Fast om du sovit iaf 4 h i sträck innan tempning så ska det funka. :)
  • Mezzy
    Supertrio skrev 2020-01-12 07:15:44 följande:

Ni som har plussat, stort grattis!!:)

Vad hade ni för symptom? Hur tidigt kom det? Och vad var annorlunda mot andra cykler?

/ En som inte skulle överanalysera symptom denna gång..;)

Jag hade knappt några symtom denna månad. Har haft molvärk varje månad mellan äl och mens så tänkte inte så mycket på det. Men jag brukar ha ont i brösten oxå och det hade jag inte denna månad. Det ilade till i dem ibland bara.

Men min mage har varit galet uppsvälld och det kom ca 1 vecka efter äl. Brösten blev större oxå men trodde det berodde på att jag gått upp lite i vikt senaste månaden.

Sen dagen innan bim så blev jag helt plötsligt väldigt varm så det kändes som att hela ansiktet kokade :)
Svar på tråden BIM januari