Inlägg från: Anonym (ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja)

Har ni hemförsäkring?

Ja, haft hemförsäkring hela mitt liv men när jag tänker efter förstår jag inte varför. Skulle inte gå under ekonomiska av att köpa ett nytt bohag på Ikea och blocket. Och reser aldrig utomlands. Vad ska jag med hemförsäkring till?

• Anonym (ja)
    Limeblad skrev 2019-12-07 22:05:55 följande:

Bor du i villa? Är ju annars rätt idiotiskt att avstå hemförsäkring. En vattenläcka från din lägenhet kan skada grannens eller så kanske du glömmer ett ljus och hela huset brinner upp. Då är det din hemförsäkring som täcker skadorna.

Bor i hyresrätt. Om jag förstår det korrekt är det bara mitt bohag som jag behöver försäkra. Antar att hyresvärden har en försäkring för huset.
  • Anonym (ja)
    Limeblad skrev 2019-12-07 22:41:14 följande:

Hyresvärdens försäkring har en självrisk (ibland kan den vara på några hundratusen kronor). Hemförsäkringen innehåller en ansvarsförsäkring som täcker den självrisken.

Är det jag som måste stå för självrisken? Även om det inte är mitt hus? Antar det bara gäller om det är jag som är vållande. Ja tur man har hemförsäkring i så fall.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Alltid hemförsäkring) skrev 2019-12-08 01:22:55 följande:

Jag har faktiskt haft en vattenskada, stötte antagligen till en kran när vattnet var avstängd. Hade jag inte haft hemförsäkring hade det kostat mig hundratusen. Ibland händer skador pga slarv eller helt enkelt otur och hyresgäster krävs då på fastighetsägarnas självrisk om de inte har hemförsäkring.

Kräver de bara ersättning om hyresgästen inte har hemförsäkring? Menar du egentligen att de kräver ersättning i vilket fall men att de skickar kravet till försäkringsbolaget istället om man har ett.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Försäkring) skrev 2019-12-08 10:07:38 följande:

Nej det har jag inte, jag bor i en tvåa.

Det har inte blovigt av och kommer antagligen inte att bli det heller.

Jag litar inte på försäkringsbolag! Legal Mafia enligt mig!

De hjälper inte en alla gånger endå.

skulle jag råka starta en brand och huset brinner ner och jag får en faktura på 46 72 207 42 84 kr och ett OCR nummer i handen så hade jag kanske ångrat mig men antagligen så hade försäkringen inte täckt endå..

Det finns alltid kryphål.

Finns det ens kvar "drulleförsäkringar" idag förresten??

Det täckte det mesta kommer jag ihåg!

Rätt billig försäkring ändå. Kostar inte mycket genom fackförbund.
Svar på tråden Har ni hemförsäkring?