• Zarch

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-09 12:33:14 följande:

Jag tror inte han är intresserad av män. Fast han skulle uppenbarligen leva med mindre gnäll.

Men det var tydligen en öm punkt för dig det här? Du anser alltså att man ska kräva mer utav bonusmamman än av barnens egen mor? Eller hon ska vara så totalt undergiven dig, exet och dina barn antagligen? Vet din plats kvinna, håll käft och hunda typ.
  • Zarch
    smulpaj01 skrev 2019-12-09 14:19:41 följande:

Förstår inte riktigt. Ni kan väl ha en mysig kväll/helg tillsammans även fast barnen är hemma? I annat fall är det ingen toppenide' att skaffa en gemensam unge.

När jag läser liknande kommentarer som dessa så antar jag alltid att det är från kvinnor som var först ut eller vad man säger med att få barn med en man som skaffat sig en ny familj efteråt, det jag reagerar på är att det luktar väldigt mycket svartsjuka i sådana här fraser enligt mig.

Det kanske inte är så i ditt fall men det känns lite bittert. Har liksom lite svårt att se på vilket sätt man annars ska kräva nolltolerans för familjebildning för bonusmammor bara för att dom råkar ha ?dåliga dagar? eller känner sig lite matta ibland över att det är lite ?tivoli? med man och hans barn?
  • Zarch
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 02:28:24 följande:

Nu har du valt att bli tillsammans med en man som har barn sedan tidigare vilket innebär att du har valt att vara medlem i en barnfamilj. Du har såklart möjligheten att ändra dig och välja bort det livet och vantrivs du så kanske det är det bästa. Hade ni haft gemensamma barn så hade ni i princip aldrig haft barnfria helger. Nu är du antagligen inte så nära dessa bonusbarn (än), men är det inte det som är målet? Så hade i alla fall jag tänkt om jag blev tillsammans med någon som har barn.

Fast det här tycker jag också är ett väldigt lustigt resonemang. Jag som har egna småttingar vill ju spendera min tid ihop så mycket det bara går med dom men det fattar ju t o m jag att en annan kvinna kanske inte känner EXAKT samma eufori över detta, speciellt inte om hon umgås med mina barn mer på helgerna än vad jag själv gör. Tycker det är mer lustigt av föräldrar som själva väljer bort den kvalitetstiden istället för att skjuta upp partandet en vecka.

Nu vet vi inte heller hur engagerad trådskaparen själv egentligen är i just denna tråd så då kan man enbart spekulera. Men jag vet däremot att en gravid kvinnas energi kan vara på sparlåga och som förstföderska är man lite extra känslig, det vet hans ex givetvis om och det är säkert därför hon också försvinner och lämnar över sina barn i tid och otid för att hon vill sabotera (lär provocera många här att jag bara antar att det är så men jag tycker att hela upplägget luktar manipulativt lång väg).

Jag tycker därför att hennes karl kan gränsa exet lite nu till förmån för TS och ge henne andrum och tid till vila inför vad som komma skall med en bebis och allt. Förhoppningsvis får denna familj till en bra balans och harmoni i slutändan.
  • Zarch
    Anonym (jim) skrev 2019-12-11 06:29:10 följande:

Jag förstår precis vad det är du menar med att exen vill gå in och sabotera. Det där är en intressant företeelse hur exen blir när graviditeten är ett faktum och det är barn på gång. Man kan undra vad som försiggår i dessa människors huvuden som beter sig så där. Men jag skulle inte vilja påstå att bara för att exet ville gå ut en gång och festa oplanerat med sina vänner så innebär det att hon vill sabotera för ts och hennes man. 

En gång är ingen gång nej men om det börjar sättas i system så kan man väl börja anta att intentionen inte är av godo iallafall. Men vi ska givetvis inte måla fan på väggen än.....även fast fenomenet verkar vara rätt så vanligt.

Men egentligen är det skitsamma vad hon tänker och gör för den enda som kan knyta ihop påsen för att få till ett bra familjeliv här är mannen ifråga. TS karl skulle faktiskt kunnat fråga henne först om det var okej att ta denna helg, hade inte heller varit fel att säga nej om det nu var så. Har full förståelse för att han vill umgås med sina barn men han har faktiskt ett ansvar gentemot den nyblivna mamman också. Det är honom jag också kritiserar i det här, han passade ju på att röja loss för två helger sedan så då kunde han tänkt till lite nu?

Det är det här som stör mig lite. TS är den som ska ge avkall på allt vad alla andra i familjen begär men det verkar inte som att han behöver göra samma?
  • Zarch
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:

Jag fick inte intrycket från trådstarten om att det handlar om att TS tillbringar mer tid med barnen än biomamman själv. Det handlade om en helg som skulle ha varit barnfri men inte blev det. Utöver det verkar det handla om att pappan engagerar sig i barnens liv även de veckor då barnen bor hos biomamman. Det är något jag tveklöst hade räknat med om jag blev tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Jag har nog t.o.m. uppmuntrat det, för jag tycker att separerade föräldrar bör engagera sig i sina barns liv även de veckor då barnen bor hos den andra föräldern (i den mån det är praktiskt möjligt och inte går till överdrift). 

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Galen och paranoid är jag inte. Cynisk? Måhända men det är enligt mig inget konstigt att vara i en värld som är just det. Jag är ingen glättig person och så är det med det.

Jag tycker givetvis att man ska engagera sig i sina barn och att det innefattar fritids och sportevenemang säger jag ingenting om men hade jag varit gravid med hans barn så hade jag rekat läget redan nu. Annars så är risken stor att TS står där med en bebis på armen och lever ensamstående under samma tak med en man och hans barn.

Vi är alla olika och även fast jag låter som att katastroflampan är på så är det rätt smart att förutse och diskutera sådana saker redan nu. Kan låta elakt men jag tror inte att män som är engagerade i sina barn dom har varannan vecka per automatik är fantastiska fäder för barn som föds in i nya relationer, tvärtom. Allt för ofta så dribblar dom runt och gömmer sig bakom sina stora ungar pga sitt dåliga samvete över att dom inte finns där på heltid, lättare att leverera som farsa om man går runt med ständigt dåligt samvete.

PS. Kan gälla mammor också men tar upp män i detta fall eftersom TS partner är just en sådan.
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-11 19:33:25 följande:

Har du bonusbarn? Lever du med bonusbarn?

Har du bonusbarn? Nej jag HAR inga sådana för barn är inga ägodelar.

Lever du med bonusbarn? Nej jag lever inte i en familj som använder familjelivsfraser som bonusmamma och bonusbarn. Om du däremot frågar om jag levt eller lever i en harmonisk familj med man som har barn sedan tidigare som inte är mina biologiska där jag kallas/kallats för pappas tjej? Ja kanske det kanske.

Och givetvis så ska ju vi fortsätta skriva i trådar som står oss båda varmt om hjärtat och är självupplevda. Så vi ses i hemorrojd och analfliktråden.
  • Zarch
    smulpaj01 skrev 2019-12-11 21:47:08 följande:

I min bonusfamilj (ex nu) gick mamman till ena barnet så gott som aldrig på träningar och matcher. Därav gick pappan på matcher och träningar både i Stockholm och över hela Sverige alla veckor året om. Istället för att stanna hemma ensam och tjura följde jag nästan alltid med. Hans barn var även jag intresserad av och tycker mycket om, därav ville jag såklart vara med. Det andra barnets mamma var med på en del träningar och matcher men där var jag väldigt ofta med utan pappan då det barnets sport inte var på samma nivå och inte intresserade pappan lika mycket. Mest var jag med för att köra barnet dit och hem, men även för att jag intresserade mig och tycker om barnet.

Hade aldrig kunnat leva kvar i en bonusfamilj om jag hade haft samma känslor för barnen som ts och andra i denna tråd har. Inte trevligt eller harmoniskt för någon!

Det här är optimalt och jättebra när det kan vara så men det finns faktiskt många fall där barnens mamma fullkomligt avskyr när pappans partner är kärleksfull och engagerar sig i barnen.
  • Zarch
    Anonym (suck!) skrev 2019-12-12 06:56:02 följande:

Ja, det har funnits flera trådar där bonusmamman fått skit för att hon engagerat sig för mycket. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Visst är det så.

Men jag har förståelse för sådana mekanismer också. Är samma tabubelagda men mänskliga känslor att ha precis som i fall med styv/bonusmorsor som månar om egentid med sina män.
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 08:00:26 följande:

Kanske? Ja, då får vi vänta på Sidens utlåtande om huruvida du kan anses vara kvalificerad att uttala dig eller inte. Något säger mig att hon tycker att du är det alldeles oavsett med tanke på att hon inte ställde dig frågan när du ganska kategoriskt och, på ditt vanliga humoristiska sätt, kom till ts försvar. Det är nog mer accepterat än vad stackars kulsa dristade sig till att tycka. 

Hemorrojder och analflikar är inget jag har i min ägo, inte heller lever jag i en harmonisk förening med dylika. Hade jag haft några så hade jag emellertid gått till läkaren och fått dem borttagna snarare än att skriva i trådar om dem - men alla blir förstås saliga på sin fason. 

Jaha, okej? Fast jag förstår inte varför du hoppar in i en tråd och pekar ut en mening som en användare skrivit och som du tydligen har hakat upp dig på istället för att delge vad du själv tycker i ämnet?

Nog för att jag kan låta dryg men det där är enbart ett sätt för dig att vänta på en respons från ovan nämnda användare som du sedan lite putslustigt kan klanka ner på.
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 08:26:34 följande:

Jag håller för övrigt med de som menar att det borde vara helt i sin ordning att ts vill ha en helg i bara partnerns sällskap. Däremot förstår jag ts man om det är så att barnens mamma är en person av det lättsinniga slaget som gärna låter andra ta det ansvar hon borde tagit - att han då kliver in och tar ett ökat ansvar för barnen är naturligtvis vad han då måste göra. Det går inte att ställa ut ungar på gatan för att statuera exempel för den förälder som inte når upp till en godkänd nivå på föräldragärningen. Dylika brister måste kompenseras (om det nu är så).

Jag förstår honom också om det är så att barnens mamma inte alls är lättsinnigt oansvarig utan det i stället är han själv som känner att han vill ha barnen när mamman tänker sig göra annat. De kanske rentav har en sådan överenskommelse. I så fall är det pappan och ts bristande kommunikation kring hur de i sin tur önskar ha sitt förhållande och vilka områden i det som de inte kan tänka sig att kompromissa om. 

Tyvärr verkar den här tråden tillhöra de allt vanligare trådarna på Familjeliv - ts uppträder endast en gång och det i trådstarten och sedan lämnas fältet öppet för de vanliga spekulationerna och positionerandet mellan de redan identifierade motpolerna fyller sida efter sida med sedvanliga "argument" och analflikar. 

Ja men här kom den. Då får jag ta tillbaks det där jag sa om att du inte kom med någon egen åsikt till tråden.
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:02:46 följande:

Något som även du förstås kan känna igen dig i, eller menar du att din kritik är mer sofistikerad framförd kanske?

Men du har rätt - jag tycker att det är märkligt av ovan nämnda användare att moderera diskussionen på det sätt hon gjorde. Antingen frågar man väl ut alla om deras historia och erfarenhet av att leva eller ha levt i en harmonisk familj med en man som har barn sedan tidigare som kallar eller har kallat skribenten för pappas tjej eller så frågar man ingen utan låter alla komma till tals ändå. Jag delar heller inte den sidenlena domen att "kulsa" var respektlös i sina inlägg.

Nej jag är definitivt inget föredöme när det kommer till att respondera på bästa sätt alla gånger, finns så många som är betydligt bättre på det om jag säger så.

Däremot så orkar jag inte med att man ska skapa någon form av rund ring mot en användare. Jag såg inte riktigt vad det var som var som var så provocerande i den kommentaren heller men det är ju iof min egna subjektiva åsikt. För dig kan det där vara din akilleshäl och det får man givetvis ha full förståelse för och respektera.
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:35:49 följande:

Jag skulle inte kalla det akilleshäl, men jag tycker onekligen att det är fult att som nu även Anonym (jim) här ovan försöka tysta en medlem som vare sig uppträtt regelvidrigt eller vidrigt alls för att hen har ett annat perspektiv än det textilen och jim själva anser vara acceptabelt. Nu angrips också kulsas språk (som för övrigt är både gott och rätt) - hen ska dessutom "lära sig något" och inte bara tro att det räcker med att ha varit "bonusbarn" (som om hen inte ens varit det utan det ska lite dubbeltydligt lämnas inom citattecken) och därmed diskvalificeras från en diskussion som drivs av alla andra utom ts. 

Det förefaller nästan om om en rund ring är på väg att skapas kring kulsa. 

Jag tror att ämnet i sig är en het potatis för kan inte komma på en svårare familjekonstellation att få till på ett optimalt sätt där alla är normala och bidrar till en harmonisk dynamik.

Just därför kan det nog skapa viss frustration för dom som har haft det tufft i sina nybildade familjer eller hur man kallar det för när folk som aldrig upplevt detta vill knäppa en på näsan eller hur man ska kalla det.

Vill inte att det ska halshuggas åt något håll men ämnet i sig framkallar starka känslor hos många.
  • Zarch
    Siden skrev 2019-12-12 14:09:34 följande:

Om vi tar ett par andra familjekonstellationer där trådstartare ofta startar en tråd om problem i familjelivet: 1. Vi har den ensamma mamman som klagar över sin situation. Hon har svårt för att få livet att gå ihop. Ingen i tråden skriver till henne att hon borde ha vetat vad hon gav sig in på.

2. Vi har kärnfamiljen där kärleken och/eller sexlusten dött ut. Ts klagar på sin situation. Ingen i tråden skriver att hon minsann visste vad hon gav sig in på.

3. Vi har familjen med barn som har diagnoser, Ts klagar över sin situation, återigen: ingen i tråden skuldbelägger Ts, säger att hon borde vetat vad hon gav sig in på när hon valde ett liv med barn. Varför varför varför skuldbeläggs bonusmammor i denna utsträckning? Hur ska en barnlös bonusmamma någonsin kunna förstå vad ett liv med någon annans barn innebär i längden eller vad det innebär att bli gravid i en sådan konstellation? Förrän hon har prövat på det? Och varför varför tror folk som inte själva har varit bonusmammor att de har en aning om vad det innebär?

Du har bra poänger här faktiskt och jag håller med. Ämnet berör och upprör från många håll och kanter.

Min personliga teori är att jag tror att orsaken till att många som själva inte har levt i bonusfamiljer yttrar sig avigt mot bonusmorsor (kallar det för det nu) är för att i naiva tanken så ser man framför sig en ansvarsfull fader med små söta barn som vill baka pepparkakor med pappas nya lärka på fredagskvällarna. Man menar inget illa med det men man har en romantiserad syn på den typen av familjebild. Man ser kanske inte riktigt framför sig gigantiska fågelungar som gapar PAPPA PAPPA 180 gånger på raken, ignorerar dig totalt och som kräver att få mat intryckt i sin käft trots att det snart är dags för dom att ta körkort va?

Samma gäller kommentarer som att du visste minsann vad du gav dig in på när du träffade en man med barn eller något liknande? Går inte att föra statistik på vilka som skriver ut sådana saker men många kan ju vara separerade morsor vars föredettingar har skaffat sig nya kvinnor och måhända fler barn på G. Det luktar liksom lite bitterhet och svartsjuka kan jag personligen tycka.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-12 21:13:16 följande:

Håller med dig. 

Jag kan fortfarande inte se en enda positiv sak med hans tidigare ungar, och jag har ändå haft snart 20 år på mig att hitta något. 

Då är det ju svårt, vet inte om jag själv skulle stått ut då. Hur har du gjort för att inte bli helt loca?

Personligen så är jag själv inte så förtjust i barn eller tonåringar bara sådär per automatik, nästan så man vill sälja sina egna på blocket ibland men som förälder så älskar man ju sina barn villkorslöst ändå.

Det är väl det där som jag personligen fattat och resonerat lite kring, jag inser att det är vi föräldrar, far/morföräldrar och eventuellt vissa få vänner som faktiskt älskar ens barn.

Sedan blir det svårare faktiskt, speciellt så tror jag att man som ensamstående curlingförälder där man helt lever efter låt gå och säg aldrig någonsin nej-mantrat bör hålla sig lite ifrån dejtingsvängen. Jag kan liksom inte förstå hur man kan tro att en ny partner skulle finna någon som helst charm med detta och det är inte så konstigt att slitningar uppstår då. Så summan av kardemumman är väl att min tes är att bonusfamiljer som faktiskt fungerar är där föräldern har lite koll på läget och kan parera och vårda hela sin flock med mycket kärlek men med viss disciplin och kontroll (eller hur man ska säga).

Nu blev det lite flummigt, lite väl tidigt på morgonkvisten.
  • Zarch
    Siden skrev 2019-12-13 07:53:54 följande:

Jag håller helt med dig om det där. Jag hade själv en romantiserad bild av vad bonusfamiljen var innan jag prövade på det. Men jag hade nog också bilden av den Elaka styvmodern i bakhuvudet när jag själv blev bonusmamma. Den kulturella föreställningen om att allt ansvar vilar på den moderliga Bonusmamman lever kvar. Det behöver förändras, för idag har vi oftast Bode en aktiv pappa och en aktiv mamma med i leken. Tack för dina kloka ord!

Är det dagens ungar som är Det är väl inget konstigt alls egentligen, de allra flesta av oss tror och hoppas på att få till en gemytlig hemmiljö när man är nykär och bygger bo ihop med någon.

Denne ska ju inte behöva engagera sig på samma vis som föräldrarna själva men samtidigt mår väl alla vuxna i ett hushåll som bäst om denne får ta plats i sitt eget hem? Kan känna att det blir outhärdligt att leva i en bonusfamilj om partnern förväntas trippa runt på äggskal i sitt eget hem varannan vecka bara för att föräldern själv ska pusta ut över att ha bjudit på bra underhållning i cirkusmanegen under veckan som gått.

Uppfattat att det i vissa fall kan bli lite där många bonusföräldrar (gillar inte uttrycket) verkar må dåligt?!

Inte så konstigt att Snövits styvmorsa tröttnade och gav henne det där äpplet egentligen om jag tänker efter.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-13 16:24:25 följande:

De kom vh och en natt den andra veckan, det var dessutom bara några år tills de skulle bli myndiga och umgänget upphöra. Men de åren kändes betydligt längre än jag någonsin kunnat ana.

Vi umgås inte speciellt mycket nu, vi har aldrig klickat som personer snarare tvärtom.

Maken hade levt ensam i ganska många år innan vi träffades, så all hans tid gick åt till att förbereda tills ungarna skulle komma och sen passa upp på dem oavbrutet. Jag var nog egentligen inte rätt person att träffa, för jag avskyr tafatta, mesiga människor, vilket var/är en direkt beskrivning av hans ungar. 

Själv skulle jag aldrig förvänta mig att någon ska älska mina barn, eller på något vis sätta dem främst, som många här på forumet anser att man ska göra med särkullar.

Det är så mycket som är krångligt när det gäller att få ihop en ny partner med barn och liv i övrigt. Många tror nog att är partnern barnfri så är det superenkelt, för den som är barnfri förväntas bara följa deras rutiner och inte ha någon egen vilja. Vilket ju inte funkar i längden, för när man får nog så får man nog med råge och sen kan det va svårt att reparera relationer som inte finns och aldrig har funnits.

Fast blev du inte lite avtänd på karln där? Tänkte han att barnens framtida partners ska ta över och fostra upp dom åt honom sedan eller?

Personligen så stressas jag sönder av mesiga föräldrar oavsett om det är i kärn eller bonusfamiljer vi talar om. Undviker att umgås i sådana sammanhang eftersom man som gäst mest går därifrån med noll energi och tinnitus.

Sedan vet jag inte om det ligger något i det där men en kompis till mig sa att hon trodde att dom daltigaste föräldrarna gärna väljer barnfria partners i hopp om att denne lättare finner sig i läget som en partner med egna barn aldrig skulle göra.
  • Zarch
    Brumma skrev 2019-12-14 07:07:29 följande:

Min man är en av de minst "daltiga" föräldrar jag vet - så där stämde det inte ;)

Min bror lever med en kvinna däremot som är EXTREMT daltig, så till den grad att vi inte umgås med dem mer än på högtider. Väldigt synd för jag gillar min bror, och hans sambo är egentligen en trevlig tjej. Men man sitter på helspänn hela tiden - ungen har blivit rent av odräglig och jag klarar inte av honom. Tyvärr, för egentligen är det ju inte hans fel.

Min bror får inte "lägga sig i" (fattar inte hur han kan gå med på det..) utan mär vi träffas är det jag o min man, min syster o mina föräldrar som "lägger oss i".

Nej det stämmer långtifrån in på alla.

Av dina inlägg att döma så verkar ju du leva i en fullt funktionell familj där du får vara pappans jämlike och då har man inte dom där problemen med en fjantig farsa, en kuvad bonusmorsa och barn som styr familjen som Pinochet.

Jag känner också folk som jag numera helt och hållet undviker att umgås med pga liknande orsaker för man går alltid därifrån utan att ens fått en tillstymmelse till ens en minut för lite vuxenprat. Finns liksom ingen vits att träffa vänner som har rätt så stora barn som ska sitta med hela tiden och överrösta samtal med en massa onödigt gnäll och gap. Varför vågar ingen skicka in sina barn på rummet längre och måste barn underhållas 24/7? Nu talar jag om dom med större barn och inga tvååringar givetvis.

Att det sedan finns bonusmorsor som lever under liknande omständigheter som jag nämnde ovan är för mig en gåta. Tacka sjutton för att vissa drivs till vansinne.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-14 09:44:33 följande:

På ett vis förstår jag hans tanke bakom det eftersom han var rädd att de inte skulle vilja komma om det inte var fullt fokus hela tiden. Det fanns en rätt infekterad tvist ang umgänget tidigare, så minsta lilla de knystat om att de inte ville åka så hade deras mamma hållt dem hemma. Hon gjorde sitt bästa för att sabotera det lilla umgänget de hade.

När vi fått gemensamma barn så kunde han inte hålla samma standard på uppassningen, utan försökte ställa högre krav på dem. Det gick sådär...

Den ena är rätt hyfsad nu som vuxen.

Den andra däremot har träffat en riktig besserwisser till partner som sköter det mesta, så hen behöver inte tänka själv. Jag kan verkligen inte med dem och gillar verkligen inte partnern, men att ogilla partnern har jag gemensamt med maken.

Det ligger en hel del i det din kompis har sagt. 

Jag är inte sådan som fogar in mig i ledet, därför var det ganska turbulent när jag visade att jag har egen vilja och inte är rädd för att driva igenom mitt. Han trodde nog att allt skulle bli som förut, fast med skillnaden att han hade en partner att umgås med. Så blev det inte för jag kom in och ifrågasatte bla hans daltande med de stora barnen, hur rummen var fördelade, möblering, rutiner mm.

Vad hemskt egentligen att ens föräldraskap ska drivas av ständigt dåligt samvete plus att leva med underliggande hot att barn drar till den andre föräldern om dessa inte tycker att det har levererats tillräckligt. Det här låter lite mer som något äldre barn eller tonåringar sysslar med och det är ännu värre. Finns liksom ett bäst före datum för allt och det där med att vara snart vuxen och bete sig som en liten bebis är inte gulligt någonstans.

Att sedan få gemensamma barn in i den här dynamiken? För det första så kan jag se att vissa skraja farsor helt undviker sina yngre barn då för att inte stöta sig med första kullen eller hur man ska säga, det är som så att vissa bara kan vara engagerade pappor under dåligt samvete. Nu verkar ju din ha anammat en annan taktik när era barn kom så säkert just därför eran relation överlevde.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-14 13:37:56 följande:

Jag tror inte maken har känt dåligt samvete eftersom det inte var han som tog steget sas. Men däremot skiträdd att bli bortvald eftersom mamman pratade mycket skit och gjorde sitt bästa för att sabotera umgänget.

De var tonåringar när vi träffades och det var inte det minsta gulligt med deras förvånat gapande näbbar. Jag brukade fråga honom hur och vad han själv gjorde i samma ålder, om han också bara satt och gapade fånigt. Det gjorde han inte.

I början så var det väl så att han gärna lade all tiden på de stora när de kom, men jag accepterade inte det stillatigande, utan ställde krav och sa ifrån och helt enkelt bara lämnade över ansvaret för de små till honom. Inte allt ansvar naturligtvis, men han fick ta hälften.

Hade han inte ändrat upplägg så hade han haft våra barn på halvtid idag.

Givetvis ska han ju ta hälften av ansvaret för era små, det fick han väl göra för sina äldre barn också när dom var i den åldern så det är en självklarhet. Finns väl inga ursäkter heller eftersom tonåringar bör vara mer eller mindre självgående kan jag tycka.

Män som tror att partnern ska ta huvudansvaret för dom gemensamma barnen medans han själv ska lobba vidare i gamla hjulspår kan ju ställa in sig på ett framtida liv som singelpappa med två olika kullar att hantera.
  • Zarch
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-14 11:22:40 följande:

Man borde veta vad det innebär på ett ungefär att kliva in i en "färdig familj". Fixar man inte det, både för & nackdelar så tror jag inte heller man fixar att ha ett gemensamt barn med denna partner.

Det här tyckte jag var väldigt tråkigt att höra.

Är det så du resonerar när du går in i en ny relation? Att du ska vara undergiven din man, hans föredetta och barn? Får du sedan ett barn med honom så ska du och barnet lyda under deras färdiga rutiner som fanns där från början? Låter väldigt destruktivt, jag hoppas att du slutar upp med denna självutplåning omedelbart. Alla har rätt till att må bra i sin familj, detta inkluderar dig och eventuella gemensamma barn också.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen