Inlägg från: Anonym (Bonusarna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusarna)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Är själv bonusförälder till 2 ungdomar (har funnits i deras liv i 6 år) och vi har 1 gemensamt mindre barn. I början var det också varannan vecka men sen så blev det heltid. Jag personligen tyckte mest synd om min 2 bonusar, deras biologiska farsa sket i de och flyttade till en annan stad långt bort. De hade plötsligt förlorat sin andra förälder. Han flyttade bara pga egoistiska skäl. Jobb och bostad fanns i staden där vi bor. Så det var ingen hållbar ursäkt. Mina bonusar mådde så fruktansvärt dåligt. Och det enda jag kunde göra då (vi hade inget gemensamt barn då) var att finnas där för de och deras mamma. Så personligen så "störde" de inte mig. Jag älskar de. Men ja, det är jobbigt ibland. Men det hade varit lika jobbigt om de var "mina egna". Är helt övertygad om det!

Du måste acceptera livet som ni har, eller så måste du flytta. Därför att dina bonusar kommer att känna av att du tycker att de är "i vägen" och att du stör dig på de. Prata med din man gällande detta med att han tar barnen när deras mamma ska ut och festa. Säg att du inye uppskattar det. Hade det varit så att ngt hade hänt så hade du tyckt det var självklart att de ska hem till er.. Men att han ställer in er helg pga av att hans ex ska ut och partaja är inte ok med dig. OBS! Ta först reda på om det är så att din man inte gjort en deal med exfrun. T.ex Exfrun: "snälla, om du tar denna helg så tar jag två valfria helger istället..?" Din man: "OK"

• Anonym (Bonusarna)
    Pope Joan II skrev 2019-12-11 14:52:17 följande:

Ja, då får du yttra dig. *nickar nådigt*

En gång till?? Förstår inte riktigt hur du menar.
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (P) skrev 2019-12-11 23:07:07 följande:

Men lägg ner. Tror knappast TS stör sig på dem och tycker de är i vägen. Men det är en jädra skillnad på en helg ensam som par och med bonusarna.

Folk som bara har bio-barn kanske inte fattar det. Det går inte att jämföra med att ha sina egna barn på heltid där båda parter är föräldrar till de barnen, än att hänga med barn du inte alls har det bandet till och som tyr sig till deras förälder bara.

Hallå vad pratar du om?? Jag HAR bonusar och 1 gemensamt barn. Om du tycker det är "skillnad" så får det stå för dig! Mina bonusar "tyr" sig inte bara till min sambo. Min bonusdotter tyr sig till mig. Vill ibland hellre prata med mig än med min sambo. Hon berättar saker som inte min sambo får veta. Jag tycker inte det är ngn "jäkla" skillnad när de är hemma VS "en mysig kväll med min sambo"!!!
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-12 21:59:53 följande:

Får jag lov att fråga: hade ni barn båda två in i relationen?

Nej. Jag gick in i relationen utan barn. Mina bonusar var då 8 och 12 och är idag två fina ungdomar. För 7 månader sen fick vi ett gemensamt barn.
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (P) skrev 2019-12-12 22:48:05 följande:

Ja du kan bara tänka som det ser ut för dig ja, så är det för en del...

Om man går in med barn båda två blir det såklart skillnad på mina barn och partners barn. En är "mamma" och den andre är en vuxen. Givetvis kan man ha en fin kontakt med barnen men mamma är alltid mamma och pappa är alltid pappa...

Om det är små barn är det mamma/pappa som gäller. Och det kräver rätt mycket logistik runt samvaron. Givetvis är det skillnad på en helg utan barn där man bara kan fokusera på varandra! Än att rådda med allt som behövs när barnen är små.

Lite skillnad om barnen är 8 och 12 när man blir ihop... De är mycket mer självgående då.

Jag har varit i ett tidigare förhållande för en herrans massa år sen där bonusbarnet var 12 och det var alls inte så enkelt som det är med min bonusarna som jag lever tsm med idag. Jag tror att oavsett ålder på barnen, så beror det snarare mer på ens nya partner och hur mkt de är villiga att låta dig också få vara med och gränssätta/uppfostra osv. Och hur mkt barnen vill låta dig vara en del i deras liv. "Enkelhetsgraden" kan alltså bero på en mängd olika faktorer. Också hur en själv är som bonusförälder. Barn är inte dumma och känner av allt.
  • Anonym (Bonusarna)
    Brumma skrev 2019-12-13 07:09:50 följande:

Tror de flesta barn tyr sig till de vuxna i sin närhet som de har bra relationer till, oavsett om det är mamma/pappa/bonusförälder. (Eller farmor/morfar/faster osv, men de lever man sällan ihop med).

Så gjorde iallafall min bonusdotter, tydde sig till mig lika mkt som till föräldrarna. Mer ibland. När hon bevövde bh tex var det mig hon tog upp det med, och sedan pratade jag med hennes mamma om det ;)

Hej :) Så gör min bonusdotter också, frågar mig om b-h, pratar om killar, berättar jobbiga saker som hennes vänner/kusiner går igenom hemma med sina föräldrar etc. Så jag tror det beror på bonusförälder och hur man bemöter sina bonusar från början. Jag sa till mina bonusar att jag är det de vill att jag ska vara för de. Är det bara en vän, så är jag bara en vän, är det bonusmamma så är jag det etc. Men de valde en blandning. Min bonus har även sagt att om ngt hände min sambo så skulle de hellre vilja bo med mig än med deras biologiska pappa. Är ju ett bra betyg:D
  • Anonym (Bonusarna)
    Brumma skrev 2019-12-13 07:17:23 följande:

Nja, jag har inte riktigt samma uppfattning ;)

Jag tror att små barn har lättare att ta in nya relationer. Har man levt med en vuxen person med en föräldraroll (nu pratar jag alltså om de "nya" som aktivt deltar i barnens liv och vardag) så länge man kan minnas blir det inte någon större skillnad på vem som är biologisk förälder.

Uppfattar dina inlägg som att det är du som har stora problem med att tänka att ngt kan vara annorlunda än hur man ajälv ser det. Du påstår väldigt mkt om hur det "är". Men sanningen är ju att det troligen ser olika ut i alla familjer, oavsett om det är kärnfamiljer eller bonusblandningar..

Håller med här till 100 %
  • Anonym (Bonusarna)
    Brumma skrev 2019-12-13 10:41:21 följande:

Just så :)

Min bonus ville kalla mig mamma, för "du är ju som en mamma" :)

Vi pratade om det ("du får kalla mig vad du vill men du har en mamma och hon kanske skulle bli ledsen" - anser att barnen skall få väöja själva men vara medvetna om vad deras val innebär - och "jag kommer alltid vara som en mamma om du vill att jag ska vara det"), och hon valde i slutändan att fortsätta kalla mig vid namn, men vi fick pratat om vilken relation HON ville att vi skulle (fortsätta) ha.

Jajemen! Är ju så man borde bemöta sina bonusar. Kan bli hur bra som helst:)
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-13 14:47:18 följande:

Det du beskriver är en fin bild av hur det kan vara, och i det här finns det en pappa och en mamma som inte har något emot att ni har den här relationen? Tack för att du delar med dig av denna fina bild men bara för att du har haft ögonblick som gjort att du trivdes i din "bonusfamilj" så betyder inte det att alla andra har det, eller hur? Och du vet väl lika väl som jag att det har egentligen inte så mycket att göra med vad du själv har gett i den här relationen, det har lika mycket att göra med vad pappan, mamman, dottern, omgivningen, har gett.

Jag antar inte att "alla" har det så här bra. Jag har haft stunder som varit tuffa och jobbiga som bomusfamilj. Men att se bonusbarn som att de förstör "mysiga kvällar" eller anklagar pappa för att inte ta hänsyn till sin nya sambo för att han tar hem barnen igen och säger "ja" till sina barn är ganska barnsligt.
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-14 04:52:28 följande:

Det var ju bra att du visade dina rätta färger, ett tag framstod du som ganska sympatisk som bara ville dela med dig av ett fint ögonblick från ditt eget liv men innerst inne tycker du alltså att "bonusmammor" är livegna från det ögonblick de tagit ett steg in i ett hushåll där mannen har barn sen tidigare.

Jag tycker att du är en osympatisk människa som kryper omkring i denna tråd för att trycka till alla som inte tycker som dig. Du applåderar ena stunden för att sen kritisera samma person. Vad har du ens för erfarenhet? Du kommentar bara alla andra men kommer inte med ngt själv.
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-14 04:52:28 följande:

Det var ju bra att du visade dina rätta färger, ett tag framstod du som ganska sympatisk som bara ville dela med dig av ett fint ögonblick från ditt eget liv men innerst inne tycker du alltså att "bonusmammor" är livegna från det ögonblick de tagit ett steg in i ett hushåll där mannen har barn sen tidigare.

Man borde veta vad det innebär på ett ungefär att kliva in i en "färdig familj". Fixar man inte det, både för & nackdelar så tror jag inte heller man fixar att ha ett gemensamt barn med denna partner.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen