Svamp hos bebis (under blöjan)
Mina barn har bara haft svamp under hakan, men jag själv har haft jobbig återkommande svamp på brösten vid amning. Jag fick ett jättebra tips om kompresser som tar bort svamp på huden. De heter Sorbact Fungi och finns på apotek (på Apotea.se är de billigast). Man tar en bit av kompressen (den är på rulle) och lägger mot det infekterade området. Man ska byta kompressen en gg per dag, men det blir ju lite svårare i en kissig och bajsig blöja såklart så man får kanske byta oftare.
Sen jag började använda Sorbact så har jag ingen svamp längre, funkar helt otroligt bra! Kompressen innehåller ingen medicin heller, och är alltså helt ofarlig för bebisen. Kompressen funkar så att den suger åt sig vissa typer av partiklar (här svampen) och när man slänger kompressen slänger man alltså även svampen så att säga. Kanske värt att testa för att slippa smörja med kortison.
Svamp älskar f.ö fuktiga mörka miljöer så lufta bebisen så mycket det bara går och byt blöja ofta så att huden inte är blöt onödigt länge.