• Shishii

Ruvning dec 2019

FrokenBo skrev 2020-02-20 11:14:44 följande:

@Jangeles Ååååå vad bra! Vad glad jag blir för din skull!! Hejja! Man måste stå på sig.

@Shishii Håller tummarna för dig imorn på KUB UL!! Återkoppla gärna!

Jag fick mitt NIPT-resultat i tisdags. Det är en genetiskt frisk liten pojke :) <3 Lättnadens suck! Nu inväntar jag bara mitt morfologiska UL den 4e mars. Om allt är ok då så är det dags att ?go official ? :) På lör har jag en mental gräns. Det var nämligen då, 12+6 som mitt foster dog förra gången och jag var tvungen till en abort på sjukhus (miniförlossning).

Ska bli skönt att slippa hemlighålla! Då kan man ju äntligen gå med kläder som inte spänner eller trycker över magen. Är så oerhört känslig för minsta tryck nu. Tom mjukisbrallorma känns som ett järnbälte runt magen. Det handlar dock endast om känsla och att jag lagt på mig 3 kg och inte om att graviditeten är synlig. Men det kanske kommer om en månad eller så :)

Så himla underbart!!! <3

Tack, jag återkopplar absolut! Om du hinner se detta ikväll: har du lust att berätta lite kring vad exakt de tittar efter på Kub? Och vad är gränserna? Ex: för Downs är allt över 1:xxxx bra och högsta värdet är 1:xxxxx. Vore så tacksam :)
  • Shishii
    nypan78 skrev 2020-02-20 16:18:51 följande:

Ruvar på en blastocyst eller 2 rättarw aagt, jobbigt!rd 5 idag och tjuvtestet visar blankt, så sprutan är ute ur systemet iallafall. Men hoppet sviktar ständigt...kan dwtta verkligen bli ngt? När testade ni positivt ni som tjuvade?

Härligt, jag håller tummarna!

Jag testade svagt pos ruvardag 6-7 med en blasto!
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-02-20 17:39:25 följande:

Just ja, sedan undersöker de ju morfologiskts oxå dvs tittar att allt ser fint ut med fostrets utveckling typ att den har två hjärnhalvor, ett pickande hjärta, armar o ben samt de organ de kan identifiera.

Tips är att skriva ner frågor du vill ställa innan för när du väl är där så kommer känslorna ta över o du glömmer ALLT. Den emotionella reaktionen går inte att förbereda sig på. Det är ju första mötet med det nya lilla livet. Sedan blir du besviken att du glömde ställa dina frågor. Det kommer iaf jag att göra till nästa UL om 2v :)

Tusen tack för svaren! Jag ska absolut skriva ner alla frågor. Åh, så nervöst!
  • Shishii

Uppdatering: Kub gick superbra! Så pass att vi faktiskt struntar i att bekosta NIPT test. nu vill jag bara sluta kräkas så att jag kan njuta lite också!

• Shishii
    FrokenBo skrev 2020-02-23 18:10:26 följande:

@Shishii Men vad härligt!! GRATTIS!! Hur kändes det att se det lilla livet? :) <3

Tack!! <3 Det kändes helt underbart, surrealistiskt och sjukt UNDERBART! Hur går det för dig?
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-03-05 18:26:16 följande:

Hej på er!

Igår var jag på morfologiskt UL. Lusse Lelle 14 veckor + 3 dgr gammal. 9,4 cm lång fr huvud till stjärt o ca 15 cm inkl benen. Lusse låg o sov hopkurad som en boll så barnmorskan fick buffa på honom för att få honom att sträcka på sig lite. BM gick igenom o pekade ut allt det hon kunde identifiera typ hjärnhalvor, hjärta, ryggrad, magsäck, urinblåsa mm. Moderkakan satt i framkant på livmodern så den kommer att fungera som en stötdämpare vilket gör att jag troligtvis kommer känna sparkar senare än ?normalt?. Min livmoder hade inga cystor eller myom heller. Summa sumarum såg allt jättefint ut o jag är otroligt lättad! :)

Annars har mitt illamående lagt sig i princip helt. Tröttheten är fortfarande asjobbig o jag hoppas verkligen att den ger med sig snart.

@jangeles och @shishii hur går det för er? Hur mår ni?

Så härligt! Grattis <3

Va skönt att ditt illamående är borta, mitt är kvar med skillnaden att jag nu inte har kräkts på några dagar och får kortare pauser utan illamående på dagarna. Så det rör sig sakta men säkert framåt
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-03-11 21:37:21 följande:

Hej på er!

Jag är nu i 15+4. Illamåendet är över men inte tröttheten :( I söndags berättade jag för resten av familjen och därmed blev det officiellt. Igår för chefen och idag för mitt team. Alla tog det jättebra! Jag hade haft sjuk ångest inför att berätta på jobbet. Ikväll är jag helt slut! Antagligen en massa spänningar som släppt.

Annars har magen nu vuxit en del. Därför var det extra skönt att bli officiell så att jag nu kan släppa ut den. Jag har nämligen en väldigt platt mage annars så jag har den senaste veckan fått tänka på hur jag sitter o vilka kläder jag haft för att inte avslöja. Men nu är jag äntligen friiii :)

Jag har RUL 8 april. Ska bli spännande!

Hur går det för er andra o hur mår ni?

All styrka till alla som kämpar på!! <3

Åh va skönt att slippa illamåendet! Jag är så avis haha

Skönt också att kunna slappna av på jobbet osv. Jag har ingen direkt mage...iaf inget som syns med kläder på än. Längtar efter bebiskulan
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-03-12 07:36:43 följande:

@shishii ä du officiell än?

Haha, min kula är inte direkt en kula än. Ser mest ut som att jag blivit tjock. Skulle vilja klä mig så att folk fattar att så inte är fallet men det känns lite preggodesperat. Hahaha! Oavsett så är det skönt att kunna gå i rymligare kläder nu :)

Ja, nu är det officiellt! Dudå?

Av någon jäkla anledning går jag och oroar mig för att det inte kommer gå vägen och jag kommer på mig själv att tycka att jag har varit dum som berättade för alla...usch!

Haha ja, man ser lite små-tjock ut...känner du något i magen än?
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-03-17 12:51:47 följande:

@shishii Nope, känner inget än. BM sa att min moderkaka ligger som en stötdämpare i framkant på livmodern så kommer troligtvis känna sparkar senare än vanligt. Du då?

Annars är jag lite nojjig för Corona... hade nog inte varit det i vanliga fall men vill inte äventyra min graviditet. Finns så lite kunskap kring detta upplever jag. Hur känner ni andra?

Nej känner inget än heller!

Är också lite orolig, mest pga att jag upplever många vara så oförsiktiga. Folk hostar rätt ut, kommer till jobbet o låter förkylda mm. Man vill ju inte, som du säger, äventyra graviditeten. Som tur är har vi fått direktion att jobba hemifrån närmaste veckan så det känns bra!
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-04-08 22:31:19 följande:

Hej på er!

RUL idag o allt såg fint ut. Jag är så himla lycklig o tacksam för det! <3 Är 19+3 idag så i påsk firas halvan.

Hur går det för er andra?

Så härligt!!

Vi hade RUL 27/3 och där upptäckte en skugga vid bebis vänstra binjure. Fick göra magnetröntgen för läkaren trodde att det ev var en tumör. En veckas oro och svaret kom igår att allt ser superbra ut och skuggan var bara en skugga och inget annat. Bebis mår jätte bra! Vilken lättnad! Tråkigt dock att min man inte har fått följa med pga Corona.

Har ni tagit reda på kön?
  • Shishii
    Jangeles skrev 2020-04-22 09:23:38 följande:

Hej! Hur mår ni? Känner äntligen för att kika in här och skriva några rader... det är tufft att vänta bebis i dessa tider.

Jag har varit på två RUL ( ett extra då man inte kunde mäta allt i hjärtat) och enligt barnmorskan så såg allt fint ut vilken var en stor lättnad att få höra.

Vi har inte tagit reda på Kön denna gång, har en flicka sen innan :)

Men oj vilken skillnad det är på rörelser i magen denna graviditet trots att jag även denna gång har moderkakan i framvägg.

Hur långt in i graviditeten kommer ni att arbeta?

Jag jobbar nog Maj ut sen tar ja semester och ansöker om gravpenning (jobbar inom vården) och vill vistas där så lite som möjligt.

Kram!

Ja jag håller med, det är tufft! Jag tänker även mkt på hur det blir efter att bebis kommer...kommer man våga träffa familj o vänner osv? Min mamma ska iaf vara ledig några veckor innan BF och vara i karantän så henne kan vi träffa. Vi har BF 24/8 och jag kommer nog ta ledigt från 1/8.

Hur var rörelserna med din första graviditet? När började du känna ordentliga rörelser?

Kram
  • Shishii
    Jangeles skrev 2020-04-22 09:25:59 följande:

Vad skönt med positiva besked!!<3

Ja verkligen <3 ska på koll igen 5/5 för att följa upp!
  • Shishii
    Jangeles skrev 2020-04-23 20:27:18 följande:

Ja det är mycket tankar, funderingar och ångest..

Men vad klokt, och skönt att kunna träffa din mamma under bebis första tid:)

Förra graviditeten kände jag inte rörelser förens närmare vecka 24 och under hela den graviditeten var de väldigt lugnt.. det var inte ofta jag kände av henne. Men nu så har jag känt tydligt sen vecka 20 och sambon kände för första gången igår:)

Ja verkligen mkt ångest...

Ok, undrade mest pga att jag inte känner av bebis mkt alls. Någon liten puff och flimmer ibland men inte så påtagligt. Och BM menade på att jag från o med nu (v23) skulle vara uppmärksam på minskade fosterrörelser, men svårt när man knappt känner nåt haha! Men då kanske jag också kommer att känna av bebis snart, längtar
  • Shishii
    Jangeles skrev 2020-06-11 07:54:20 följande:

Hej! Vad roligt med en uppdatering från dig, och vad härligt att höra att din oro stillats och att bebis är livlig :)

Vad arbetade du med nu igen?.. minns inte om jag frågat :)

Jag mår bra! Har gått in i vecka 30 nu (29+1 )Jag hade några tuffa veckor runt 25-28 kanske med mycket värk, kände mig tung men nu har de lättat och jag mår super bra! Klippte vår stora gräsmatta igår o väntade bara på att jag skulle bli sängliggandes men det har gått bra haha.

Jag har också moderkakan framtill men har ändå känt tydliga starka rörelser från vecka 20 men nu är de mera lugna/svepande rörelser :) Inga mer Ul planerade om det inte visar sig att bebis ligger i säte vid vecka 35.. den lille gjorde de vid sista besöket men de kan jubha ändrats :)

Jag går på semester nästa vecka sen har jag sökt graviditetspenning (jobbar i vården) så jag blir förhoppningavis hemma hela sommaren

Sköt om dig! Kram

Hej tjejer!

Kul o höra att ni mår bra Jag är i vecka 29+3 nu och mår bra förutom ryggvärk som vissa dagar kan vara riktigt jobbigt! Känner av våran lilla eskimå varje dag med karatesparkar och annat, vilket är väldigt betryggande! Känns fortfarande märkligt att känna sparkar och verkligen förstå att man äntligen är gravid!! Jag har bf 24/8 och tror att jag kommer att ta semester från 1/8 för att hinna varva ner lite.

Har ni skaffat allt till bebis än? Hur tänker ni kring Corona och besök efter att bebis har kommit?

Kram på er <3
  • Shishii
    FrokenBo skrev 2020-06-23 10:31:31 följande:

Just ja, glömde fråga er om viktuppgång. Jag gick upp 7 kg fram till v 23 sedan dess har magen vuxit massor men jag har bara lagt på mig knappa 2 kg de senaste 6 veckorna. Jag är inte pinnsmal sedan tidigare men heller inte tjock.

Hur ser det ut för er?

Jag har gått upp 8-9 kg sammanlagt...lär väl bli lite mer nu när bebbe ska lägga på sig mer fett
Svar på tråden Ruvning dec 2019