• Jangeles

Ruvning dec 2019

Jag är otroligt uppsvälld om magen och känner tydligt livmodern utan på magen, tog på mig gravidbyxorna idag..så skönt! Längtar lite tills denna svullnad lagt sig så jag slipper känna mig konstant mätt haha..

Bokade in inskrivningssamtal idag så nästa fredag är de dags :)

• Jangeles
    Shishii skrev 2020-01-24 16:54:18 följande:

Har aldrig förstått hur man känner livmodern utifrån haha, trycker O klämmer men känner inget.

Är det bara jag som kräks livet ur mig alltså? Åååååh jag vill också kunna äta en smörgås utan att magen vrids ut o in...eller dricka lite vatten haha

Skönt med inskrivning, jag hade min i veckan!

Du känner den säkert längre fram,jag kände den inte i första graviditeten. Läkaren klämde på den nu sist jag var på undersökning och då kunde jag känna hur den rörde sig liksom, de va obehagligt haha.

Huga vad jag tycker synd om dig.. hoppas illamåendet går över snart!
  • Jangeles
    Shishii skrev 2020-01-31 11:34:21 följande:

Hur mår alla? Har någon fått tid för kub test?

Själv mår jag fortfarande SUPERILLA men märkt att det är lite bättre när jag äter smått med jämna mellanrum. Träffade BM idag och fick remiss skickad för kub-test. Nervöst! Konstant rädd för att det inte ska finnas nåt kvar längre...man blir väl lite nojig efter alla turer fram o tillbaka. Jäkla hjärnspöken!

Hej! Fysiskt mår jag bra men psykiskt är det tufft.. är riktigt nojig över MA och vill helst inte tänka på graviditeten (var såhär sist jag var gravid också) blir så ledsen då jag inte kan glädjas.. vill inte ens ringa och boka inskrivningssamtal. Usch inte ens då man är gravid kan man vara nöjd..

Kram!
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-02-11 14:40:45 följande:

Förlåt! Verkligen inte meningen att uppröra någon. Jag ser det som att vi uppdaterar, peppar, gläds och sörjer med varandra i denna tråd. Detta både i beskrivande text och bild.

Uppdatering: KUB idag. 11+2 1:3844 för Downs o 1:20000 för de andra trisomierna. Trots väldigt låg risk så valde jag att bekosta ett NIPT-test. Svar inom 12 dagar. Är sjukt nojjig...!

Annars en livlig rackare som sprattlade. Fick se o höra hjärtljudet. Men ser inte jättemkt morfologiskt så tidigt så jag ska på ett UL om 3 v igen dvs i v14. Mutt illamående har äntligen lugnat sig också. Så himla skönt.

Hur har det gått för er andra?

Styrkekramar till er systrar!

Vad skönt med låg risk:) och lycka till med NIPT!

Hoppas dagarna går någorlunda fort för dig fram till svaret.

Åh skulle så gärna vilja ha ett till VUL för att se så att allt står rätt till men känner jag mig rätt så dröjer det inte länge innan jag börjar oroa mig igen.. sen finns det ingenstans i närheten att göra privat ultraljud.

Jag var på inskrivningssamtal i tisdags. Barnmorskan räknade min graviditet som 12+0 då men enligt mina beräkningar så var jag då i 11+5.. spelar ju inte så stor roll men fick tid för RUL 25/5 så räknar med att bli tillbakaflyttad då :)

Kram!
  • Jangeles
    Lisun skrev 2020-02-12 08:34:02 följande:

Hallåj hoppar in i tråden men en fråga, är på ruvardag 6 (FET ostimulerad cykel) och jag har väl i princip känt symptom sen insättningen haha MEN är det någon mer än mig som nyst under ruvningsdagarna? Jag nyser som en galning och vill verkligen tro att det är något slags symptom haha!?? Annars har jag känningar/stick i tjejmagen i mensvärk till o från.

Kramis!

Åh jag vill minnas att jag läst om liknande fall om personer som nyst haha men hur det gick vet jag inte.

Ska du tjuvtest eller väntar du in testdag?

Lycka till!
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-02-15 10:05:05 följande:

@jangeles Förstår fullständigt din oro. Min var oxå oerhört stark men lugnade sig när jag fick se det lilla livet sprattla omkring <3 Dock kommer oron ganska snabbt tillbaka...

Vad förargligt att det inte finns ngn som kan göra UL i närheten. Men måste det verkligen vara en privat aktör som gör det? En nära vän till mig ringde o grät sin oro till BM o fick minst 3 extra UL gratis. Så ring o tjata vettja. De måste ta din oro på allvar! Det är deras skyldighet.

Stort lycka till!! Återkoppla gärna <3

TACK för dina ord!!! Dom hjälpte mig att ringa kvinnokliniken idag då jag känner att min oro tar övet hela mitt liv, har inte kunnat glädjas något åt det här och det blir bara värre och värre..

Jag ringde och uttryckte min starka oro och berättade hur ledsen jag var så hon bad mig komma in på en akut tid då dom hade det väldigt lugnt.

På skärmen fick jag se en sprattlade liten bebis och gud vad jag grät!! Fick världens finaste bemötande av läkaren också som undersökte mig noga och skrev ut bilder till oss som bevis <3

Det enda hon kunde se som var lite avvikande var att moderkakan var föreliggande men vanligtvis växer det till sig och det kommer dom ändå kolla upp igen vid RUL så vi kunde vara helt lugna.

Tack <3
  • Jangeles
    Lisun skrev 2020-02-18 12:18:52 följande:

Ruvardag 11 och nu kom en blödning. Förmodligen mensen. Fan fan fan.

Nej nej nej.. vad ledsen jag blir för din skull <3
  • Jangeles
    nypan78 skrev 2020-02-20 16:18:51 följande:

Ruvar på en blastocyst eller 2 rättarw aagt, jobbigt!rd 5 idag och tjuvtestet visar blankt, så sprutan är ute ur systemet iallafall. Men hoppet sviktar ständigt...kan dwtta verkligen bli ngt? När testade ni positivt ni som tjuvade?

Håller tummarna! Ruvardag 5 testade jag suuper svagt med en blasto.

Men vad härligt tjejer att ni båda fått fina resultat på testen!!:)
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-03-05 18:26:16 följande:

Hej på er!

Igår var jag på morfologiskt UL. Lusse Lelle 14 veckor + 3 dgr gammal. 9,4 cm lång fr huvud till stjärt o ca 15 cm inkl benen. Lusse låg o sov hopkurad som en boll så barnmorskan fick buffa på honom för att få honom att sträcka på sig lite. BM gick igenom o pekade ut allt det hon kunde identifiera typ hjärnhalvor, hjärta, ryggrad, magsäck, urinblåsa mm. Moderkakan satt i framkant på livmodern så den kommer att fungera som en stötdämpare vilket gör att jag troligtvis kommer känna sparkar senare än ?normalt?. Min livmoder hade inga cystor eller myom heller. Summa sumarum såg allt jättefint ut o jag är otroligt lättad! :)

Annars har mitt illamående lagt sig i princip helt. Tröttheten är fortfarande asjobbig o jag hoppas verkligen att den ger med sig snart.

@jangeles och @shishii hur går det för er? Hur mår ni?

Stort grattis, vilken lättnad för er!!:)

Har ni fått någon mage ännu eller gått ut med graviditeten?:)

Jag var på inskrivningssamtal idag hos barnmorskan och alla värden var bra, jag mår bra och har varken illamående eller trötthet att tampas med så det känns skönt. Fått tid för RUL 25/3 så nu räknar vi ned dagarna :)
  • Jangeles

Hej! Hur mår ni? Känner äntligen för att kika in här och skriva några rader... det är tufft att vänta bebis i dessa tider.

Jag har varit på två RUL ( ett extra då man inte kunde mäta allt i hjärtat) och enligt barnmorskan så såg allt fint ut vilken var en stor lättnad att få höra.

Vi har inte tagit reda på Kön denna gång, har en flicka sen innan :)

Men oj vilken skillnad det är på rörelser i magen denna graviditet trots att jag även denna gång har moderkakan i framvägg.

Hur långt in i graviditeten kommer ni att arbeta?

Jag jobbar nog Maj ut sen tar ja semester och ansöker om gravpenning (jobbar inom vården) och vill vistas där så lite som möjligt.

Kram!

• Jangeles
    Shishii skrev 2020-04-08 23:42:49 följande:

Så härligt!!

Vi hade RUL 27/3 och där upptäckte en skugga vid bebis vänstra binjure. Fick göra magnetröntgen för läkaren trodde att det ev var en tumör. En veckas oro och svaret kom igår att allt ser superbra ut och skuggan var bara en skugga och inget annat. Bebis mår jätte bra! Vilken lättnad! Tråkigt dock att min man inte har fått följa med pga Corona.

Har ni tagit reda på kön?

Vad skönt med positiva besked!!<3
  • Jangeles
    Shishii skrev 2020-04-22 20:47:26 följande:

Ja jag håller med, det är tufft! Jag tänker även mkt på hur det blir efter att bebis kommer...kommer man våga träffa familj o vänner osv? Min mamma ska iaf vara ledig några veckor innan BF och vara i karantän så henne kan vi träffa. Vi har BF 24/8 och jag kommer nog ta ledigt från 1/8.

Hur var rörelserna med din första graviditet? När började du känna ordentliga rörelser?

Kram

Ja det är mycket tankar, funderingar och ångest..

Men vad klokt, och skönt att kunna träffa din mamma under bebis första tid:)

Förra graviditeten kände jag inte rörelser förens närmare vecka 24 och under hela den graviditeten var de väldigt lugnt.. det var inte ofta jag kände av henne. Men nu så har jag känt tydligt sen vecka 20 och sambon kände för första gången igår:)
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-06-02 16:52:21 följande:

Hej på er! @shishii @jangeles :)

Jösses vad frånvarande jag varit i denna tråd! Härligt att läsa att era RUL gått bra. Hur går det nu? Hur mår ni? Känner ni av era små guldklimpar ordentligt nu?

Själv är jag nu i v 28 (27+2). Detta är ju min första o jag har moderkakan i framkant så det tog ett tag innan Lusse gav sig till känna. Men nu sprattlar han ordentligt på regelbundna tider. Jag har blivit otroligt mkt lugnare sedan jag började känna honom! Innan dess levde jag ju i ovisshet och helt beroende av UL för att få bekräftat att allt stod rätt till. Men nu får jag bekräftat flera ggr varje dag att Lusse lever o frodas :) Så himla tacksam!

Jag har BF 30 aug och min ambition är att arbeta in i kaklet men kanske gå ngn vecka innan. Sedan kan ju kroppen vilja annat så vi får se vad som händer. Har sagt till chefen att det är bonus om jag kommer tillbaka efter semestern.

Hur mår ni annars? Några åkommor?

Själv har jag ont i ryggen, har huvudvärk vissa dagar och har börjat bli trött igen iaf vissa dagar (lite som de första 15 veckorna). Annars kan jag inte klaga. Men jag har svårt att skilja på vad som är gravidsymptom och vad som är symptom av att arbeta hemifrån. 

Har ni några mer UL inplanerade? Jag ska göra både i v 32 och ett i v 38. 

Styrkekramar till er o alla som kämpar med att bli gravida!!!

Hej! Vad roligt med en uppdatering från dig, och vad härligt att höra att din oro stillats och att bebis är livlig :)

Vad arbetade du med nu igen?.. minns inte om jag frågat :)

Jag mår bra! Har gått in i vecka 30 nu (29+1 )Jag hade några tuffa veckor runt 25-28 kanske med mycket värk, kände mig tung men nu har de lättat och jag mår super bra! Klippte vår stora gräsmatta igår o väntade bara på att jag skulle bli sängliggandes men det har gått bra haha.

Jag har också moderkakan framtill men har ändå känt tydliga starka rörelser från vecka 20 men nu är de mera lugna/svepande rörelser :) Inga mer Ul planerade om det inte visar sig att bebis ligger i säte vid vecka 35.. den lille gjorde de vid sista besöket men de kan jubha ändrats :)

Jag går på semester nästa vecka sen har jag sökt graviditetspenning (jobbar i vården) så jag blir förhoppningavis hemma hela sommaren

Sköt om dig! Kram
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-08-12 12:58:23 följande:

Hej på er!

Hur går det? @Shishii @Jangeles Jag är nyfiken på leveranserna :) Vill minnas ni ligger lite före mig. Själv är jag beräknad till 29 aug så 2,5 veckor kvar o denna veckan är sista på jobbet. Jag ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning. Är sjukt less på att vara gravid nu. Vill bara påbörja mitt nya liv m lillen :)

Hej!! Vi är beräknade till 26/8 så inte så långt ifrån :) starkt gjort att jobba så länge! Jag har varit hemma sedan i mitten på juni :) jag mår bra, inga speciella känningar förutom mycket sammandragningar och stickningar/ilningar i underlivet. Var hos BM idag och bebisen ligger väldigt långt ner men ej fixerad, blodtrycket börjar dra iväg lite så ska på en extra kontroll nästa veckan ( fått en del huvudvärk av detta men de går över med alvedon) hur mår du?:)
  • Jangeles
    FrokenBo skrev 2020-11-11 09:40:31 följande:

Hej på er!

Lång time...!

Hur har det gått m förlossningarna o de första månaderna?

Jag fick en liten Lucas den 22 aug. Allt har gått toppenbra! Amningen funkar fint o han växer så det knakar. Han är väldigt snäll o jag är såååå himla lycklig! Sömnbristen känns i det avseendet sekundär ????????

Hej!!

Stort grattis! Kan du inte berätta lite om förlossningsförloppet? Vore kul att läsa :)

Vi blev igångsatt 1 vecka efter bf.

Fick 5 eller 6 doser cytotec och hann vara inskriven på förlossningen i 48 minuter innan lillebror gjorde Entré.

Så nöjd och tacksam över ännu en fantastik förlossning, hade rejält ont i 2h och körde på med lustgas som smärtlindring. En liten Elton på 3416g och 50 cm

Amning och sömn funkar fint, vi samsover så är knappt vaken på nätterna :)
Svar på tråden Ruvning dec 2019