Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 14:32:09 följande:
Av just den anledning du beskriver har Romer blivit i princip omöjliga att integrera i europa trots att de varit här i århundraden. Tror man att lite social ingenjörskonst kommer "fixa" problem relaterade till klanstruktur är man bortom naiv.
Det är.just detta som är problemet. svensk invandringspolitik förutsätter att alla som kommer till Sverige vill bli som svenskar omedelbart. Att hela ens familjs tusenåriga arv ska ignoreras när man passerar gränsen.
Sen frågar jag mig om integration ens är något någon egentligen efterfrågar. Mustafa Panshiri är bland annat tydlig med detta. Svenskar menar assimilation när de säger integration. Integration bygger på att båda grupper tar lika mycket lärdom av varandra och möts på mitten. Om vi ska ta över 50% av tex den somaliska kulturen för att lyckas integrera dem, exakt vad i den somaliska kulturen ska svenskar integreras in i? Vad tror du svenskar är intresserade av att anamma i den somaliska kulturen? Vad är svenskar intresserade av i den afghanska kulturen? Eller den syriska? Är det en möjligt att intrgrera så mycket från dessa kulturer och följa svenska lagar tex inom jämställdhet? Om svenska lagar står i kontrast med stora delar av dessa länders kulturer är ju integration per automatik omöjlig att genomföra.
INGEN.har ställt dessa frågor i NÅGON beslutande roll. De enda som ställer dessa högst rimliga frågor (om än ofta på ett klumpigt sätt) är SD. Så länge ingen annan ställer dessa frågor pga politisk korrekthet kommer SD vinna. ALLA förlorar på den uteslutningstaktik de etablerade partierna nu kör med. De sitter i en båt som läcker som ett såll och stänger ute de som faktiskt uppmärksammar att den läcker.
Och tror man att människor inte är kapabla till förändring och utveckling under och efter en kris så är man bortom paranoid.
Dom flesta som kommer hit vill trots allt göra rätt och klara sig själva.
Lite kul ändå att du tar upp romer, här i byn har vi ett par som kom för att tigga för flera år sen,
Idag pratar båda svenska, han jobbar inom kyrkan och hon på ett fik här i byn, dom bor i en lägenhet och deras barn går på förskola här.
Dom har fått mycket stöd men jobbet har dom gjort själva.
Så sitt inte där och skriv att det inte går, för jag är ett levande vittne på att du har fel.