Inlägg från: sylvestris |Visa alla inlägg
  • sylvestris

8 Månaders viftar med händerna (orolig)

Hej!

Vi har en 8 månaders kille som "snurrar" på händerna/ Viftar när han är upphetsad. Nu råkade jag höra något om (och googlade såklart) om att man tidigt kan se tecken på autism hos barn om de snurrar och viftar med händerna. Ofta när han ska få mat och inte får gröten nog fort så viftar han och snurrar på händerna, det händer även ibland när han bara är frustrerad och vill ha något.
    Ibland även när han ligger på mage (framförallt förut innan ha kunde hasa/åla) så lyfter han händerna från underlaget och "skruvar/snurrar" på dem.

Svårt att beskriva hur det ser ut exakt men han hoppar i stolen och har händerna sträckta rakt ut och liksom grejar med fingrarna/skruvar på händerna. Han lugnar sig med händerna när han får mat i munnen.  Han reagerar inte speciellt mycket på sitt namn heller men i övrigt verkar han frisk och verkar vara ungefär ett medelbarn när det gäller att krypa och sånt.

Vad har ni för erfarenheter? Har något av era barn gjort så som bebisar? Visade sig sedan att de är friska i skolåldern?

Jätteorolig!

• Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)
  • sylvestris

Hej och tack för lugnande svar. Jag vet ju att jag ändå inte kan påverka något men det känns bra med lite lugnande ord.

Vill gärna ha fler svar :)

• sylvestris

Tack för utförligt svar Solblomma! Det där med att han inte reagerar på sitt namn då? När ska man tänka att barn ska förstå sådant?

• sylvestris

Nja vi har inte kommer hörseln men han är som en hök på andra ljud. Det är lätt att fånga hans uppmärksamhet. Kan det vara så att han bara inte förstår sitt namn ännu?

När bör barn förstå sitt namn ?

Ja det är nog så att han bara vill berätta att han är ivrig. Känslan jag får är inte att han gör det för att lugna eller trösta sig själv.

• sylvestris

Oj sju månader, då är vår grabb efter. Eller han hajar till ibland men då måste det vara rätt läge, utvilad, glad osv.

• sylvestris
    Solblomma30 skrev 2020-12-14 15:50:40 följande:
    Jag svarade i tråden för ett år sedan. Då var mitt fjärde barn tre månader och jag svarade TS att mina tre äldre barn viftade/snurrade med händerna när de var bebisar. Min yngste är nu ett år och tre månader och har precis slutat snurra med händerna när han är glad/upphetsad över något. Han började strax efter halvåret, när han började sitta upp, och snurrade extremt mycket med händerna när han skulle få mat. Nu har beteendet vuxit bort och (eftersom jag inte alls har varit orolig för det) så tycker jag att det är jättesorgligt att han inte gör så längre för det var så sött! Jag tror inte alls att du ska vara orolig för det :) Det är helt normalt att barn testar olika beteenden. För en månad sen började min son testa att gå på tå, men det har han också slutat med och idag såg jag att han för första gången testade att böja sig fram och titta på saker uppochner.

Man får tänka att det är så barn upptäcker världen. Sålänge man inte har en massa andra varningssignaler så är det inget konstigt.

Hej!

Ja nu är ju grabben ca 21 månader så det var ett tag sedan jag skrev tråden. Han har slutat vifta med händerna men under har jag hunnit vara orolig för en massa andra saker. Just nu är det att han går på tå några gånger per dag, det har han gjort i ca 3 månader. Min syster med Asperger gick också på tå som liten, därav min oro. 

Jag vet ju att det inte finns något jag kan göra åt saken och att min oro är något jag måste hantera men det är ju svårt att tänka att det skulle vara något fel på den man älskar mest i världen.

Han verkar då utvecklas normalt vad gäller motorik och språk. Ingenting utmärkande på så sätt. Han har inte börjat på dagis ännu så socialt är svårare att bedöma.

Han babblar på och lär sig något nytt ord per dag känns det som ibland. Ännu har han inte riktigt börjat med meningar med två ord.

Förmodligen kommer jag väl oroa mig för honom av diverse skäl hela livet. Vad gäller autism diagnos tänker jag att man kanske kan börja blåsa faran över först i skolåldern. Men antagligen är det väl så att ju tidigare man upptäcker avvikande beteenden desto värre är barnets problematik.

• sylvestris

När du skriver att han verkade frånvarande, var det under själva handviftningen eller allmänt i vardagen?

Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)