• Anonym (wsd)

Vem ärver?

Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:32:46 följande:
    Varför? Det är dock inte värt fullt så mycket, men hon har mer pengar än han i nuläget, hon har rika släktingar och har fått ärva massor. Kan han på något sätt förhindra att hon säljer huset?
    Menar du att kvinnan har mer pengar? Enskild egendom?
  • Anonym (wsd)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:37:28 följande:
    Jag vet faktiskt inte, men de kallar det iaf för hennes pengar. Hon köpte tex en fin lägenhet till sin son utan att blinka, så det är en hel del det rör sig om.
    Hur som helst. Om två personer är gifta och det endast finns särkullbarn så ska den efterlevande maken/makan ha sin halva av det gemensamma. Den avlidnes barn ärver sin förälders halva av det gemensamma.

Eftersom det endast är särkullbarn delas detta upp redan nu.

Enskild egendom omfattas inte av detta!

Detta med att sonen fick en lägenhet av sin mamma kan kanske bli intressant. Jag vet dock för lite om detta för att uttala mig säkert. Är gåvan uttryckligen/skriftligen INTE förskott på arv så räknas den bort. Om den däremot räknas som förskott på arv, och är betald med deras gemensama pengar vet jag inte vad som gäller. Kolla upp detta! 
  • Anonym (wsd)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:59:11 följande:
    Så om hon har mycket pengar kommer det räknas in i arvet till hans barn?
    Ja, fast inte om det är enskild egenom.

Allt det som de äger gemensamt ska med i bouppteckningen. Hur detta säkerställs vet jag inte riktigt.
Svar på tråden Vem ärver?