Hur hjälper vi barn med Autism, Adhd eller Add?
Håller med AndreaBD.
Autism and Visual Thought | Temple Grandin
www.grandin.com/inc/visual.thinking.html
en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin
ASD är en funktionsnedsättning bla p.g.a ojämnbegåvningsprofil så några av dessa begåvningar har mycket lägre upplösning, 4k:s superdetaljrikedom när det gäller vissa saker men lägre upplösning när det gäller andra.
för mycket sensorisk input... vad jag vet så är ASD överkänsliga och har svårt att hantera samma mängd input som övriga klarar utan problem medan HSP är högkänsliga och tar in mer input. Jag brukar se det som att ASD har svårare att processa intryck som ljud medan HSP har bättre hörsel.
Jag tycker det verkar som du blandat ihop ASD och HSP.
Vid 6:40 beskriver du 'autistic meltdown' men beror det verkligen på "för mycket sensorisk input"? jag tycker snarare att de inte klarar av att processa informationen/känslor och/eller inte har en "av knapp" och får ett "stress utbrott"/kortslutning.
(PDF) Sensory processing disorders in children with autism
www.researchgate.net/publication/230794406_Sensory_processing_disorders_in_children_with_autism
"Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället"
Finns det någon forskning på det?
Det barn med ASD har svårast med är socialt samspel så de behöver träna extra mycket på det, gör man dem inte en björntjänst om de istället ska sitta hemma och träna på "unika förmågor"?
Det är inte så konstigt om någon som har nedsatt begåvning på vissa saker och som kompensation lägger ner mycket mer tid på andra saker de är bra på också utvecklar en vissa talang för det. Ett av de saker barn med ASD brukar avstå ifrån är att vara social men det beror inte på att de inte vill vara sociala, det beror på att de har svårt att få det att fungera.
"Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen"
För att de har svårt att förstå andra människor och svårt att förstå socialt samspel & 'mind reading' (nedsatt kognitiv empati)
Kamouflagekonstnären | Forskning & Framsteg
fof.se/tidning/2018/9/artikel/kamouflagekonstnaren
"Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier"
In autism, too many brain connections may be at root of condition: Learning, social issues may reflect neuronal miscommunication - ScienceDaily
www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171102131330.htm
"De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer."
www.youtube.com/watch&v=ARM3zRWWlls
Autistiska upplever världen mer detaljerat förstått än vanliga människor. Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier. Man kan likna det med att autister upplever världen i 4k:s superdetaljrikedom & normala människor i 1080. Autister utvecklar ett mer detaljerat, definierat sätt att förstå all information ens sinnen & kognition upplever. De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer. Spektrumet spänner över hela mänskligheten, efter autismens högupplösta sinnen kommer sedan högkänsliga människor, det tonas sedan vidare ut i majoriteten/normala. Samhället är inte anpassat för autismens hyperkänsliga sinnen. Samhället är anpassat för att sälja så mycket som möjligt, betala så lite skatt som möjligt & dölja edgen. Autister har en hyper fungerande hjärna med hyper perception & hyper plasticitet. Autister med grövre problematik upplever världen ännu mer detaljerat & är i miljöer som är för otrygga & oförutsägbara för att utvecklas (för mycket sensorisk input). Det går då in i en bubbla (hyper fokusering) för att må bra. Här bör fokus vara på ömhet, kärleksfullt, lugnt bemötande med mjuk röst, fokus på individens specialintressen & styrkor, snarare än vad hen inte kan. Med gradvis ökad svårighetsgrad (gärna redan som 1 åring) i ett lugnt, förutsägbart hem , så kan individen komma ur sin bubbla. Förslagsvis med ena föräldern som personlig assistent i hemmet. Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället. Jobba med förutsägbarhet, lugnt & vänligt bemötande, extra fokus på individens styrkor i kreativt berikande hem. I skolan är det viktigt att få en autistisk förstående mentor som guidar & vid behov en fadder som stöttar på raster, någon av det populärare lite äldre barnen / bodyguard, ersättning i form av ex läxhjälp. Autister slussas in i en värld där övriga befolkningen inte tänker lika detaljerat förstått som autister, det resulterar i att autister gång på gång intalas & tillslut tror att vi inte förstår så bra, eftersom vi lever i ett dominerat icke autistiskt tankesätt, där vår syn/tanke sällan bekräftas i 1080 omgivningen. Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen. Autister måste bara våga tro på sig själva & tänka i sitt egna kreativa tankessätt, för att blomma ut & gradvis genom livet stretcha, den enorma potential till talang autister besitter.
"Autistiska upplever världen mer detaljerat förstått än vanliga människor."Autistiska upplever världen mer detaljerat förstått än vanliga människor. Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier. Man kan likna det med att autister upplever världen i 4k:s superdetaljrikedom & normala människor i 1080. Autister utvecklar ett mer detaljerat, definierat sätt att förstå all information ens sinnen & kognition upplever. De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer. Spektrumet spänner över hela mänskligheten, efter autismens högupplösta sinnen kommer sedan högkänsliga människor, det tonas sedan vidare ut i majoriteten/normala. Samhället är inte anpassat för autismens hyperkänsliga sinnen. Samhället är anpassat för att sälja så mycket som möjligt, betala så lite skatt som möjligt & dölja edgen. Autister har en hyper fungerande hjärna med hyper perception & hyper plasticitet. Autister med grövre problematik upplever världen ännu mer detaljerat & är i miljöer som är för otrygga & oförutsägbara för att utvecklas (för mycket sensorisk input). Det går då in i en bubbla (hyper fokusering) för att må bra. Här bör fokus vara på ömhet, kärleksfullt, lugnt bemötande med mjuk röst, fokus på individens specialintressen & styrkor, snarare än vad hen inte kan. Med gradvis ökad svårighetsgrad (gärna redan som 1 åring) i ett lugnt, förutsägbart hem , så kan individen komma ur sin bubbla. Förslagsvis med ena föräldern som personlig assistent i hemmet. Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället. Jobba med förutsägbarhet, lugnt & vänligt bemötande, extra fokus på individens styrkor i kreativt berikande hem. I skolan är det viktigt att få en autistisk förstående mentor som guidar & vid behov en fadder som stöttar på raster, någon av det populärare lite äldre barnen / bodyguard, ersättning i form av ex läxhjälp. Autister slussas in i en värld där övriga befolkningen inte tänker lika detaljerat förstått som autister, det resulterar i att autister gång på gång intalas & tillslut tror att vi inte förstår så bra, eftersom vi lever i ett dominerat icke autistiskt tankesätt, där vår syn/tanke sällan bekräftas i 1080 omgivningen. Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen. Autister måste bara våga tro på sig själva & tänka i sitt egna kreativa tankessätt, för att blomma ut & gradvis genom livet stretcha, den enorma potential till talang autister besitter.
Autism and Visual Thought | Temple Grandin
www.grandin.com/inc/visual.thinking.html
en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin
ASD är en funktionsnedsättning bla p.g.a ojämnbegåvningsprofil så några av dessa begåvningar har mycket lägre upplösning, 4k:s superdetaljrikedom när det gäller vissa saker men lägre upplösning när det gäller andra.
för mycket sensorisk input... vad jag vet så är ASD överkänsliga och har svårt att hantera samma mängd input som övriga klarar utan problem medan HSP är högkänsliga och tar in mer input. Jag brukar se det som att ASD har svårare att processa intryck som ljud medan HSP har bättre hörsel.
Jag tycker det verkar som du blandat ihop ASD och HSP.
Vid 6:40 beskriver du 'autistic meltdown' men beror det verkligen på "för mycket sensorisk input"? jag tycker snarare att de inte klarar av att processa informationen/känslor och/eller inte har en "av knapp" och får ett "stress utbrott"/kortslutning.
(PDF) Sensory processing disorders in children with autism
www.researchgate.net/publication/230794406_Sensory_processing_disorders_in_children_with_autism
"Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället"
Finns det någon forskning på det?
Det barn med ASD har svårast med är socialt samspel så de behöver träna extra mycket på det, gör man dem inte en björntjänst om de istället ska sitta hemma och träna på "unika förmågor"?
Det är inte så konstigt om någon som har nedsatt begåvning på vissa saker och som kompensation lägger ner mycket mer tid på andra saker de är bra på också utvecklar en vissa talang för det. Ett av de saker barn med ASD brukar avstå ifrån är att vara social men det beror inte på att de inte vill vara sociala, det beror på att de har svårt att få det att fungera.
"Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen"
För att de har svårt att förstå andra människor och svårt att förstå socialt samspel & 'mind reading' (nedsatt kognitiv empati)
Kamouflagekonstnären | Forskning & Framsteg
fof.se/tidning/2018/9/artikel/kamouflagekonstnaren
"Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier"
In autism, too many brain connections may be at root of condition: Learning, social issues may reflect neuronal miscommunication - ScienceDaily
www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171102131330.htm
"De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer."
Savantsyndrom är ett neuropsykiatriskt syndrom som innebär en kombination av speciella färdigheter och kognitiva brister. Det är ett samlingsnamn på en grupp symptom, där den diagnostiserade - som inte alltför sällan även har en utvecklingsstörning - utvecklar färdigheter som är minst sagt extraordinära. Dessa extraordinära talanger är nästan alltid kombinerade med en otrolig minneskapacitet där det anmärkningsvärda är förmågan att minnas detalje
sv.wikipedia.org/wiki/Savantsyndrom
sv.wikipedia.org/wiki/Savantsyndrom