• bbarajag

Alkis med hund.. vad göra?

Alltså jag är helt förstörd och samtidigt kluven... Så behöver eran hjälp. Det är så att jag brukar mata änderna där jag bor och då ser jag alltid en man med sin hund. Mannen är en ?känd? a-lagare i stan. Har även stött på honom där jag bor och går ofta lös med hunden och hunden lyssnar aldrig på när han ropar på honom. En gång så gick jag förbi hunden vid deras altan och hunden springer ut och blir skitglad för att jag har katt som jag går ut med. Min katt blev naturligtvis livrädd men hunden ville bara leka. Han hoppade runt som ett yrväder och lyssnade inte på ägaren när han skrek. Fick skrika som en dåre för jag kom inte därifrån. Ägaren stod bara kvar på altanen och kom inte och hämtade honom. Vovven är jättesnäll och ville bara leka men det förstod inte min kisse.

Hur som helst. Hunden sitter med honom jämt men ser så otroligt ledsen ut. Men så fort man kommer fram och frågar om man får klappa så blir vovven helt galen! Ägaren säger alltid ja till att klappa. Vovven blir så lycklig att han på riktigt gör STORA glädjeskutt för att han får uppmärksamhet av någon. Hunden kan inte ord som ?sitt? eller ?ligg? utan är bara helt galen som sagt. Jag anser inte att hunden borde vara hos denna mannen eftersom det enda han gör är att dricka på en parkbänk och inte ger någon uppmärksamhet till hunden. Att hunden är som han är beror ju på att han inte får tillräckligt med kärlek.

Så min fråga är... vart vänder jag mig? Jag vet inte vad ägaren heter men vet vad hunden heter. Vet på ett ungefär vart han bor men vet inte om han bor där längre. Har även smygfilmat två tillfällen på både ägaren och hunden så jag vet hur han ser ut.

• Svar på tråden Alkis med hund.. vad göra?
  • Anonym (Hold my beer)

Seriöst, skaffa ett liv, eller en egen hund. Du har inget att komma med öht gentemot den där mannen.

• Anonym (Hold my beer)

Jag har faktiskt en annan vinkel på det hela också. Ett par äldre släktingar till mig har en hund, den är allt annat än svältfödd på kärlek. Den blir också totalt galen så fort de får besök och vill hoppa, leka, bli klappad osv.

Det känns som du drar förhastade slutsatser för att mannen är alkis snarare än att du har nåt konkret.

• Jemp

Utan att värdera hur hunden har det: är du orolig för hunden så anmäls det till Länsstyrelsen. De har för övrigt hand om bristande tillsyn också.

• BurningDiamond

Om du känner dig orolig för hunden så ska du så klart anmäla. Att ägaren inte har hunden i koppel (eller har pli på hunden när den är lös ) är i sig ett lagbrott, om dra lokala stadgar inte anger något annat.

Av vad du beskriver så ser inte jag någon anledning till oro för hundens mående. Det är en ouppfostrad hund helt enkelt. Min hund (som jag gör mitt bästa för att träna) blir också skogstokig av lycka när han träffar folk som vill klappa/prata med honom.

• Anonym (ring)

Anmäl till länsstyrelsen, eller ja ring dom först och fråga om dom tycker det är värt att anmäla. Bara att googla på ditt län och bristande djurhållning så dyker rätt sida upp. Att hunden blir väldigt exalterad när människor kommer fram tycker jag du drar väl stora slutsatser av men hunden ska självklart inte få/kunna springa runt hur den vill utan kontroll. Hunden kan både bita någon annan eller få sig själv biten när den springer fram så där random till främmande djur. För att inte tala om risken att bli överkörd eller skadad på andra sätt. 

En människa som är alkoholist och super ned sig varenda dag kan inte ens ta hand om sig själv och bör ännu mindre tillåtas ta hand om en annan oskyldig varelse. 

Du behöver dock ta reda på namn eller adress till personen först annars lär det ignoreras. Om du sett honom på sin altan är det bara att gå dit igen, dubbelkolla att han och hunden bor kvar och skriva ned adressen. Då finns säker namn på brevlådan också. 

• Praktisk58

Testa att klappa alkisen. Han blir säkert helt exalterad.

Svältfödd på kärlek. Konstigt att älska djur mer än människor.

• Mortiscia80
    Praktisk58 skrev 2019-11-28 01:31:10 följande:

Testa att klappa alkisen. Han blir säkert helt exalterad.

Svältfödd på kärlek. Konstigt att älska djur mer än människor.

Trots ironin är tanken iaf fin. Han skulle säkert bli jätteglad om någon gav honom ett par minuter av sin tid att bara sitta där på bänken och prata.
Svar på tråden Alkis med hund.. vad göra?