Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 21:28:05 följande:
Tack snälla för ditt svar!
Jag tror att mitt CV är ett av ?problemen? för precis som du skriver så står det ju där vilka positioner jag har haft och det är väldigt tydligt att det är chefstjänster.
Om jag ska ge ett annat exempel - säg att jag är butikschef - är det så OK att skriva butiksbiträde istället? Nu jobbar jag inte inom handeln men jag tänker mig att det är rätt vanligt att en butikschef också jobbar på ?golvet? och kan dessa uppgifter.
Så är det även i mitt arbete. Men ska jag tona ned det på det sättet och berätta sanningen på intervjun eller bara fortsätta låtsas?
Jag skulle nog inte ge mig själv en helt annan position titelmässigt, det blir ju liksom en lögn. Kan man undvika titel helt så är det bäst. Sanningen kommer man inte undan men man framhäver andra saker helt enkelt. Just i det där fallet skulle jag kunna tänkt mig att skriva att jag arbetat i butik x antal år för det kanske inte är så relevant att man varit chef då. Man kan säga att man haft ansvar för x och y i samband med detta, det är fortfarande på rätt sida om sanningen.
Jag förstår att det är svårt, och det är verkligen inte lätt att ge riktigt bra lösningar på det här heller!