Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Ska jag ljuga i mitt CV?

Du ska aldrig ljuga! Men du kanske inte måste trycka chefsgrejerna i ansiktet på dem för den sakens skull, tänk på ordvalen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 20:44:29 följande:
    Förstår precis vad du menar - men det är lite knepigt för att speciellt mitt nuvarande jobb är en så specifik chefstjänst. Försöker komma på ett exempel :) Men om vi säger att jag jobbar som pilot så är det svårt att skriva flygvärdinna (jättedåligt exempel, jag vet!)
    Ja det kan verkligen vara svårt :) Min man har samma problem, han vill ha ett jobb som inte är ett chefsjobb men trots även vanliga kvalifikationer blir det nobben, men så fort han söker som chef får han direkt liksom. Lite störande, men han funderar också på om de tycker att han är överkvalificerad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 21:11:20 följande:
    Extremt svår balansgång. Som jag svarade i ett annat inlägg - jag påstår inte att jag kan en massa saker som jag inte har en aning om utan det skulle i så fall vara precis tvärtom.

Men i min värld så är det också en lögn så vad gör jag?
    Jag tänker lite så här... I ditt brev använder du omskrivningar, beskriver kanske snarare arbetsuppgifterna än helheten (van att leda andra, erfarenhet av budgetarbete osv). På intervjun undrar de ju vad du gjort på sistone, du kan då berätta att du varit anställd hos företag X flera år och framhålla de saker du trivdes med och sen lär ni komma in på varför du söker dig vidare. I CV:t kommer det ju garanterat att stå exakt vilken arbetsposition du haft men med lite tur och bra munläder kan de kanske glömma det lite grann ;) Tryck så klart på din lämplighet för just den tjänst du söker, som man alltid gör. Orsaken varför du söker ett annat jobb kan också vara relevant att tänka över, jag vet inte vad som vore det bästa svaret där.
  • Anonym (Anonym)