Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Ska jag ljuga i mitt CV?

Du ska aldrig ljuga! Men du kanske inte måste trycka chefsgrejerna i ansiktet på dem för den sakens skull, tänk på ordvalen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 20:44:29 följande:
    Förstår precis vad du menar - men det är lite knepigt för att speciellt mitt nuvarande jobb är en så specifik chefstjänst. Försöker komma på ett exempel :) Men om vi säger att jag jobbar som pilot så är det svårt att skriva flygvärdinna (jättedåligt exempel, jag vet!)
    Ja det kan verkligen vara svårt :) Min man har samma problem, han vill ha ett jobb som inte är ett chefsjobb men trots även vanliga kvalifikationer blir det nobben, men så fort han söker som chef får han direkt liksom. Lite störande, men han funderar också på om de tycker att han är överkvalificerad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 21:11:20 följande:
    Extremt svår balansgång. Som jag svarade i ett annat inlägg - jag påstår inte att jag kan en massa saker som jag inte har en aning om utan det skulle i så fall vara precis tvärtom.

Men i min värld så är det också en lögn så vad gör jag?
    Jag tänker lite så här... I ditt brev använder du omskrivningar, beskriver kanske snarare arbetsuppgifterna än helheten (van att leda andra, erfarenhet av budgetarbete osv). På intervjun undrar de ju vad du gjort på sistone, du kan då berätta att du varit anställd hos företag X flera år och framhålla de saker du trivdes med och sen lär ni komma in på varför du söker dig vidare. I CV:t kommer det ju garanterat att stå exakt vilken arbetsposition du haft men med lite tur och bra munläder kan de kanske glömma det lite grann ;) Tryck så klart på din lämplighet för just den tjänst du söker, som man alltid gör. Orsaken varför du söker ett annat jobb kan också vara relevant att tänka över, jag vet inte vad som vore det bästa svaret där.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-11-26 21:28:05 följande:
    Tack snälla för ditt svar!

Jag tror att mitt CV är ett av ?problemen? för precis som du skriver så står det ju där vilka positioner jag har haft och det är väldigt tydligt att det är chefstjänster.

Om jag ska ge ett annat exempel - säg att jag är butikschef - är det så OK att skriva butiksbiträde istället? Nu jobbar jag inte inom handeln men jag tänker mig att det är rätt vanligt att en butikschef också jobbar på ?golvet? och kan dessa uppgifter.

Så är det även i mitt arbete. Men ska jag tona ned det på det sättet och berätta sanningen på intervjun eller bara fortsätta låtsas?
    Jag skulle nog inte ge mig själv en helt annan position titelmässigt, det blir ju liksom en lögn. Kan man undvika titel helt så är det bäst. Sanningen kommer man inte undan men man framhäver andra saker helt enkelt. Just i det där fallet skulle jag kunna tänkt mig att skriva att jag arbetat i butik x antal år för det kanske inte är så relevant att man varit chef då. Man kan säga att man haft ansvar för x och y i samband med detta, det är fortfarande på rätt sida om sanningen.

Jag förstår att det är svårt, och det är verkligen inte lätt att ge riktigt bra lösningar på det här heller!
Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?