• Mischa123

Vilken barnvagn?

Nu har vi gått halva graviditeten och börjar fundera lite smått på barnvagn, som är en riktig djungel...

Vi bor mitt i en backe så mitt största krav är att den är lättkörd och inte för tung då jag vill kunna gå ut ofta. Sen gärna smidig att fälla ihop så jag kan göra det själv när sambon är borta.

Har kollat på Emmaljunga superviking, vad vet ni om den?

Ge mig massa tips på era favoriter annars!! För och nackdelar :D

• Svar på tråden Vilken barnvagn?
  • SofieKristin
    Mischa123 skrev 2019-11-26 16:53:45 följande:

Nu har vi gått halva graviditeten och börjar fundera lite smått på barnvagn, som är en riktig djungel...

Vi bor mitt i en backe så mitt största krav är att den är lättkörd och inte för tung då jag vill kunna gå ut ofta. Sen gärna smidig att fälla ihop så jag kan göra det själv när sambon är borta.

Har kollat på Emmaljunga superviking, vad vet ni om den?

Ge mig massa tips på era favoriter annars!! För och nackdelar :D

Älskat vår Britax go next. Den har gått många mil både i stan och på landet. Inne på 3e året med den nu och den funkar fortf jättebra! Bytt en slang i ett däck en gång.

Bra gung och svängradie.Grymt lättkörd! Smidig att fälla ihop i ett (med sittdelen). Jag gillar att sittdelen funkar även när dom blir större. Jag la en duna i sittdelen i början när vi bytte till den för att fylla ut lite. Har sett ex buggabo där sittdelarna blivit för små snabbt. Går att låsa framhjulen på den också om man behöver. Och lång suflett..

Har inte testat Emmaljunga!

Go Big har jag också hört bra om!

Men överlag ska man vell köpa en vagn som passar ens egna behov underlag, hiss, stad/landet etc.
  • Mischa123
    Anonym (GoBig) skrev 2019-11-27 17:54:55 följande:

Haft både Emmaljunga SV och Edge Duo. Var vagnberoende ett tag och köpte och provade massor med olika.. SV är näst bäst men den som stillade mitt vagnberoende var Britax Go Big <3 Gunget är ovärderligt. Världens bästa vagn på ALLA sätt och vis. Nu har vi rullat den sen maj.. Och jag som brukade byta varje månad typ!

Den verkar ju vara väldigt populär faktiskt ;) Tycker den ser så himla ostadig ut när den bara är fäst underifrån, som att den skulle kunna tippa över haha, sen har jag lite svårt för handtagen.. men jag är nog bara kräsen, ska kolla på riktigt i affären så kanske jag ändrar uppfattning ;)
  • Mischa123
    LoveRain skrev 2019-11-27 17:58:17 följande:

Tipsar om bästa bloggen om barnvagnar! Har du lite tid över så lös hennes recensioner!

ombarnvagnar.com

Vill tillägga att suffletten är väldigt viktig på en vagn! Du vill ha lång sufflett som verkligen skuggar barnet samt bra vädringslucka!

Personligen tycker jag superviktig är för låg, tycker barnet hamnar så långt ner men det är ju en smaksak. Tycker också den är ful med det för gröna, gula och röda på sidan. Ser ut som det fattas något som täcker. Det är ju fick verkligen en smaksak :)

Åh toppen, tack för tips! Ska läsa igenom den ikväll när sambon är borta på träning :D Haha själv tycker jag den är en av dom snyggaste "moderna" vagnarna, tycker helt ärligt att många av vagnarna idag är väldigt fula haha ;) Men det är väl tur man är olika :D
  • Anonym (GoBig)
    Mischa123 skrev 2019-11-27 20:17:10 följande:

Den verkar ju vara väldigt populär faktiskt ;) Tycker den ser så himla ostadig ut när den bara är fäst underifrån, som att den skulle kunna tippa över haha, sen har jag lite svårt för handtagen.. men jag är nog bara kräsen, ska kolla på riktigt i affären så kanske jag ändrar uppfattning ;)

Go-serien är stabil. Smile-serien är dock inte lika stabil. Förstår att du är skeptisk till handtaget, men jag föredrar det framför ett standardhandtag. Det trodde jag däremot inte först! :)
  • Hejåhå

Sorry för trådkap, men ingen som provat Kronan Duo/s? Jag gillar det lite mer stramare utseendet och prislappen (4000 ny med adapter för bilstol). Jag har läst en del recensioner och den verkar ok.

Jag hade allra helst velat haft en vagn med fixa hjul fram, då jag tycker en med svängbara hjul fram hela tiden måste pareras och svårt att köra med en hand när vägen lutar på raksträckor.

Jag vill hellre ha en bra rejäl promenadvagn istället för en shoppingvagn.

• Anonym (GoBig)
    Hejåhå skrev 2019-11-28 07:36:38 följande:

Sorry för trådkap, men ingen som provat Kronan Duo/s? Jag gillar det lite mer stramare utseendet och prislappen (4000 ny med adapter för bilstol). Jag har läst en del recensioner och den verkar ok.

Jag hade allra helst velat haft en vagn med fixa hjul fram, då jag tycker en med svängbara hjul fram hela tiden måste pareras och svårt att köra med en hand när vägen lutar på raksträckor.

Jag vill hellre ha en bra rejäl promenadvagn istället för en shoppingvagn.

Kronan Duo/S är jättehärlig!
  • Värphönan

Om jag inte minns fel så är SV en utgående modell så om du vill provköra och ha en ny så vänta inte förlänge. Britax Go och Britax Go next är också utgående och endast Britax Go big kommer finnas kvar från den serien vad jag läst. 

• Mischa123
    Värphönan skrev 2019-11-29 11:39:33 följande:

Om jag inte minns fel så är SV en utgående modell så om du vill provköra och ha en ny så vänta inte förlänge. Britax Go och Britax Go next är också utgående och endast Britax Go big kommer finnas kvar från den serien vad jag läst. 

Oj är det sant? Hade tänkt vänta tills efter jul men kanske får bli en tur nu snart då! Tack för varningen:)
  • Dahlisd

Är gravid i vecka 12 (11+6) med mitt första barn och kommer köra på en Britax smile 3

• Mischa123

Var in på leklust och kikade på emmaljunga superviking idag men oj vad besviken jag blev. Var som att kolla på en dockvagn, sambon som är längre och större än mig skulle förmodligen få ryggproblem av den vagnen haha :)

Vi får fundera vidare helt enkelt...

• trollhona

Bugaboo fox
    Smidig, lätt, bra reglerbart handtag och höjd. Ett plus är att alla detaljer är gjorda så du kan byta ut dem enkelt, skulle du tex få punktering ute på stan kan du gå in i en barnvagnsbutik och fixa ett nytt däck på 10min.

• 170909

Vagn är svårt jag gillar inte Emmaljunga alls. Mountainbuggy Urban jungle har jag haft som sittvagn den är underbar. 
    Skaffade en emmaljunga som vi var missnöjda med båda två men har man köpt en dyr vagn och är snål så använder man den. VI har inte heller plats att skaffa 5olika vagnar. 
    Den gick sönder och då lånade jag en mountainbuggy av en släkting och den var underbar. Lättare, stabilare, lättare att fälla och veckla ut än vikingen. Jag är lång med Emmaljunga fick jag anpassa min steglängd för att inte slå i fötterna i vagnen. Men mountainbuggyn kunde jag tom springa med utan att slå i. Jag är närmare 180cm än 175cm =)

Det hade varit kul om man kunnat på något sätt provköra vagnar en månad eller så och få byta om man inte när nöjd

Svar på tråden Vilken barnvagn?