Läsvanor med dina barn
Jag har läst för mina barn sedan de var bebisar - eller från början var det rim, ramsor och sånger i böckerna. Vi gick på babysång också, så det var mycket sång och rytm i början.
När de blev lite större blev det korta pekböcker, sen bilderböcker som blev längre och längre och så kapitelböcker så småningom. Vi lånade på biblioteket, var med i en bokklubb, de fick böcker i present och jag hade böcker kvar från när jag var liten. I bilderboksåldern gick det åt mycket böcker, vi lånade kassvis på bibblan, kanske 10-15 böcker per lån.
När de var runt 3-6 år läste vi nog som mest, minst en timme varje kväll. Det tog lite väl mycket tid, men jag hade svårt att begränsa och barnen protesterade när jag sa att vi skulle sluta läsa: "en bok till!", "ett kapitel till!"
Nu är de i yngre tonåren och de läser tyvärr väldigt lite för närvarande. De har väl alldeles säkert fått bättre ordförråd och fantasi av att vi läste så många böcker, men framförallt hade vi väldigt mysigt och roligt!
Förresten läser även jag väldigt lite för närvarande. Jag ska inte påstå att jag inte har tid, däremot saknar jag rätt sinnesstämning. Så är det väl för många barn och ungdomar också skulle jag tro.