Mint skrev 2019-11-25 05:10:40 följande:
Jag menar både psykisk och fysisk misshandel här.
Fysisk misshandel ju mer påtaglig och uppenbart att det är fel. Men resultatet är detsamma: med tvångsmedel och hot får man sin vilja fram.
Det jag inte kan förstå är varför en person vill göra så mot någon hen påstår sig älska? Känns det bra att genom hot och tvång ha fått sin vilja fram? Att hota med t ex självmord för att den andre inte ska göra slut? Att kränka och hota för att få som man vill? Blir man nöjd över ett sånt resultat?
Vill veta hur det ser ut inne i misshandlarens huvud när den väljer att bete sig som en idiot mot den hen lever med.
Någon som vet?
Jag tror inte att någon som manipulerar, misshandlar psykiskt och/eller fysiskt är kapabla att älska och de har nedsatt förmåga att känna empati.
Kolla på den
Mint skrev 2019-11-25 06:33:34 följande:
#2 Kjell2 skrev 2019-11-25 06:27:11 följande:
Det är ungefär lika lätt som att förstå hur det funkar i huvudet på den som stannar.
Men Har man t ex växt upp när den sortens beteende har funnits blir det något naturligt och acceptabelt.
Vidare, känner man sig underlägsen när det gäller andra konfliktlösningsmetodet tar man till det som funkar.
Ang. att stanna; där finns ju en del att läsa om normaliseringsprocessen.
Tycker inte det är svårt att förstå att man stannar om man upplever att man inte har någonstans att ta vägen t ex. Dessutom; den icke misshandlande, som agerar mer förnuftigt fortsätter nog hoppas att det till slut ska gå att nå fram till partnern.
Tycker bara det är så konstigt att man väljer bråk när man kan välja att inte bråka :-/
Typ, varför höja rösten istället för att tala i normal samtalston?
Den icke misshandlande kanske är bättre på att känna empati och har högre moral men h*n agerar inte förnuftigt, varken när h*n väljer partner eller stannar kvar i förhållandet.
Extremfall: