blueblue skrev 2019-12-18 20:42:18 följande:
Jag som många andra skrev i tråden att ansvaret är gemensamt men också att varje individ bör ett ansvar att förmedla till sin partner vad som faktiskt funkar. Du kom ju från start in med en attityd på att det snarare var partners ansvar att veta, vilket för mig är en gåta hur man kan lägga över ett ansvar för någons njutning utan att förmedla via någon form av kommunikation??
Som jag minns det så härjade du bestämt att du och ditt ex var ?Living proof? för detta och att allt annat som nämndes lögn, för det är så du typ Vinklar alla andra invändningar här.
Sen till otrohet så är jag emot det.
Det jag skev var att jag ?börjar förstå? inte att man ska göra det!
Och det grundar jag på att du prompt hävdar att den med mer lust ska underkasta sig den med mindre.
I min värld gör dessa redan det!
Ta mig som ett bra exempel:
Skulle jag få som jag ville så skulle jag vilja ha sex 3ggr i veckan (tänder direkt när jag ser min partner, snygg som synden, 10:a alla dagar i veckan dygnet runt) vilket skulle innebära ca 150-160 ligg/året.
Faktum är snarare runt 20-25 ligg/år
Frågan är mer komplex och du ser bara detta ur din vinkel. Den med stor lust får ju också lida och blir sällan mött med någon förståelse av parten som bara säger nej.
Jag vill absolut inte ha något medlidande ligg utan problematiken är ju att man som par inte pratar om problemet som leder till denna situation som uppstår.
Skulle de som tappar den sexuella attraktionen öppna sig tidigare så skulle antagligen detta inte vara ett så stort problem i många förhållanden.
Ja, jag tycker att människor ska förmedla vad de känner, men det gäller ju båda. Jag har aldrig sagt att någon ska "lista ut något" , men om man har en partner som inte pratar är det ju det enda man kan göra, att försöka förstå. Att närma sig den andre med en vilja att förstå. När man har en partner som drar sig undan, måste den andre ta steget att prata och föröka förstå. Så är det bara. Om den med mindre lust hade berättat, hade det inte funnits någon ovisshet. Då hade du fått veta. Det bästa vore ju om den med mindre lust hade pratat, men då hade vi haft en annan utgångspunkt. Kanske skiljsmässa mycket snabbare.
Jag misstänker att det är svårt att prata om sex därför att det är så känsligt och då drar människor sig ofta undan. När man lever i längre relationer där sex minskat med tiden är det jättesvårt. Jag tror inte så ofta det handlar om att man inte tar ansvar för njutning osv i det läget, utan det är massa bakomliggande känslor som gör att sexet och lusten inte funkar. Ibland kanske sexet varit lite halvtaskigt redan från början och då blir det svårt att plötsligt säga att tex samlag egentligen inte ger så mycket njutning. Kanske var det tillräckligt i början.
Oftast tror jag dock att det är KÄNSLOR som inte räcker och det är jätte, jättesvårt att säga. Ibland är det svårt att säga varför man inte blir kåt...och i alla dessa samtal sätts relationen och framtiden på sin spets... Inte konstigt att man drar sig. Det är otäcka saker.
Min och mitt ex relation är absolut inget typiskt exempel eftersom att vi ha fortsatte ha sex. Det jag vill förmedla (och som jag även har erfarenhet av) är hur känslor kan förändras och hur oerhört svårt det är att prata om det.
Du vill ha sex 3 ggr/vecka men för övrigt då. Har du delat din uppfattning hur ni ska göra när bara en har lust. Har du delat din uppfattning om din uppfattning kring ickesexuell närhet? Har du varit tydlig med vad du vill och vad dina minimumkrav är? Om hon hade veta det kanske hon hade lämnat dig. Du kan lämna henne om du inte är nöjd.
Jag säger detta lite provokativt, för att visa på att det inte är varken lätt eller naturligt att prata om. Dessutom tar du bara upp just sex. Det är ju bara en del av relationen. En relation ändras väldigt mycket genom åren och man ändras mot varandra.
För dig krävs bara att se din kvinna (Nu kan ju det bero på att du är svältfödd på sex. Det är inte säkert att du skulle tända lika lätt om ni verkligen hade sex så ofta i många år)
För många uppstår inte lust och kåthet lika lätt efter flera år och det är inget man kan "förklara". Min nuvarande partner blir inte lika lätg kåt av att se mig naken bara. Ska jag be om en "förklaring".De första åren blev jag nästan alltid kåt av kyssar, men nu är det ingen säker effekt. Min man kan bli kåt av att se mig naken och jag kan bli kåt av kyssar men inte alls lika lätt. Det kan ingen av oss "förklara". För den dig är sex tydligen något som är väldigt enkelt och för dig är det självklart, då kan det vara svårt att förstå att sex har en koppling till flera andra saker och känslor.